بورس همچنان در مدار منفی است/رکود فرسایشی بورس

ریزش بازار بورس در آخرین هفته‌های سال ۹۹ همچنان ادامه دارد درحالی که بازار به اخبار مثبت توجهی نمی‌کند، کوچکترین اخبار منفی باعث سنگین‌تر شدن صف‌های فروش می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در دومین هفته اجرای دامنه نوسان نامتقارن، روند بازار بورس همچنان منفی بود. ۲ روز آخر هفته، بازار نشانه‌هایی از تغییر روند را در خود نشان داد اما به نظر می‌رسد این نشانه‌ها به خاطر عرضه اولیه‌ای بود که در آخرین روز معاملاتی هفته انجام شد. ضمن اینکه برخی از کارشناسان این حمایت‌ها را دستکاری در بازار می‌دانند و نسبت به آن موضع منفی دارد. البته این حمایت‌ها چه دستوری باشد و چه روند طبیعی بازار، باز هم در مسیر کلی بازار تغییری ایجاد نکرد.

شنبه؛ شاخص‌سازها درگیر صف سنگین فروش

معاملات اولین روز هفته برخلاف انتظار تحلیل‌گران منفی بود و شاخص کل با ریزش ۵.۵ هزار واحدی همرا بود. فعالان حرفه‌ای بازار انتظار داشتند با توجه به خبرهای مثبت سیاسی که در مورد برجام منتشر شده بود؛ حداقل معاملات نخستین روز هفته با روندی مثبت آغاز به کار کند، اما بازار به این اخبار واکنش مثبتی نداشت و روند ریزشی هفته گذشته ادامه داد.

ریزش ۵ هزار واحدی برای بازار بورس به خودی خود عدد بزرگی نیست؛ موضوع مهم‌تر برای بازار کنونی کاهش معاملات روزانه و تشکیل صف‌های سنگین فروش است. طبق آمار، در معاملات روز شنبه بیش از ۶۰ درصد عرضه‌ها بدون تقاضا بود. البته باید به این نکته هم توجه کرد که کوچک بودن عدد ریزش شاخص تا حدودی به کاهش عدد منفی دامنه نوسان مربوط می‌شود.

فشار فروشی که روی نمادهای بزرگ در آخرین روز هفته قبل وجود داشت در اولین روز این هفته هم ادامه داشت و نماد شستا با صف فروش ۱۶۰ میلیارد تومانی صدرنشین فروشندگان بود؛ نمادهای پالایشی نیز همگی منفی بودند.

یکشنبه؛ تغییر جدید در بازار بورس

دومین روز هفته مطابق انتظار در مسیر نزولی بود و شاخص کل ریزش ۱۰ هزار واحدی را به خود دید. ریزش بازار ۲ برابر روز گذشته بود و  نیمی از حجم این ریزش مربوط به سهم‌های بزرگی مانند فولاد، فملی، شستا، فارس، کگل بود.

ورود بیش‌ترین میزان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از نقاط مثبت روز یکشنبه بازار بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم حقیقی‌ها به سمت اعتماد به صندوق‌ها تغییر جهت داده است.

روز یکشنبه امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس از تغییر در روش عرضه‌های اولیه در بازار خبر داد و گفت: عرضه‌ شرکت‌های متوسط و حتی کوچک به روش بوک بیلدینگ(نوعی روش عرضه اولیه که کف و سقف قیمت در نظر گرفته می‌شود و اولویت در ثبت سفارش وجود ندارد) انجام نخواهد شد.

مدیرعامل فرابورس معتقد است که روش بوک بیلدینگ ممکن است به هیجانات بازار دامن بزند و اگر روش عرضه اولیه اصلاح شود، این ظرفیت افزایش می‌یابد و می‌توان هر روز با کشش مناسب بازار و با روش جدیدی که اعمال خواهد شد، عرضه اولیه‌ها را اجرا کرد.

هامونی همچنین از عرضه اولیه دو شرکت دیگر در فرابورس تا پایان سال خبر داد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، هم در یک موضع‌گیری، مدیریت ETFها توسط قوه مجریه را زیر سوال برد و آن را نقض غرض اعلام کرد.

قالیباف، معتقد است که صندوق‌های ETF در بورس حضور دارند و به کار خود ادامه می دهند که نظر مجلس و دولت هم نسبت به آنها مثبت است اما در مورد چگونگی مدیریت دولت بر ETFها و اینکه دولت تا چه زمانی باید بر آنها مدیریت داشته باشد، بحث وجود دارد.

دوشنبه؛ رکورد در ارزش صف فروش

روند منفی بازار در روز دوشنبه هم ادامه داشت و در شاخص کل ریزشی ۸ هزار واحدی را شاهد بودیم، ضمن اینکه میزان ریزش شاخص هم‌وزن از شاخص کل بیشتر بود و بیش از ۱۰ هزار واحد سقوط کرد.

در این روز ارزش صف‌های فروش به ۵ هزار و ۵۹ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در سه هفته کاری گذشته بود. انتقال پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز رکورد روز گذشته را زد و این درحالی‌بود که در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز روند خروج خروج پول حقیقی ادامه داشت.

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، معاملات فولاد از سوی مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران تایید نشد.

سه‌شنبه؛ دستکاری در بازار یا حمایت حقوقی‌ها

شاخص کل در روز سه‌شنبه ریزش ۲ هزار ۷۰۰ واحدی داشت و روی عدد یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد مقاومت کرد. تابلو معاملات در این روز همچنان قرمز بود هرچند نمادهای فملی و فولاد در بورس و هرمز و آریا در فرابورس، تک نمادهای بزرگ سبز رنگ بودند.

کاهش میزان عرضه و رشد تقاضا در ساعت پایانی معاملات، مولفه مثبتی بود که باعث جمع شدن صف‌های فروش در پایان بازار روز سه‌شنبه در برخی از نمادها شد. البته این نحوه جمع شدن صف فروش‌ها این تصور را برای برخی فعالان بازار ایجاد کرد که این حمایت برای فروش اوراق از سوی دولت انجام شده است؛ نگاهی که از زمان ریزش بازار در مرداد ماه در بسیاری از سهامداران ایجاد شده است. این افراد معتقد هستند دولت بازار بورس را به نفع خود دستکاری می‌کند.

در این روز، ۲ خبر مهم نیز روی بازار تاثیرگذار بود؛ یکی موضوع پروتکل الحاقی و حضور نماینده آژانس انرژی اتمی در تهران بود که البته جزئیات توافق احتمالی اعلام نشد. ضمن اینکه هنوز تکلیف برجام و رفع یا کاهش تحریم‌ها در حد حرف باقی مانده است. خبر مهم دیگر، اعلام توافق ایران با کره جنوبی بر سر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران از سوی این کشور آسیای شرقی بود که دیروز به تایید رییس کل بانک مرکزی هم رسید اما از سوی مقامات کره جنوبی رد شد. کره‌ای‌ها آزادسازی دلارهای نفتی ایران را مشروط و منوط به موافقت امریکا اعلام کردند!

چهارشنبه؛ ادامه روند نزولی همزمان با عرضه اولیه

آخرین روز بازار در این هفته باز هم روند نزولی داشت و و شاخص کل نزدیک به ۶ هزار واحد کاهش یافت و به عدد یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید. بازگشایی نماد شپنا در این روز صورت گرفت و در کنار نماد شستا در صدر منفی‌سازان شاخص قرار داشتند. این در حالی بود که فعالان بازار انتظار داشتند؛ تقاضا با بازگشایی نماد شپنا افزایش پیدا کند.

رشد تقاضای در ساعت پایانی بازار روز سه‌شنبه و همچنین ارائه عرضه اولیه نشانه‌هایی بود که شاید بازار بتواند روند نزولی خود را بشکند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. حتی برخی از کارشناسان عقیده داشتند که حمایت‌های دیروز و امروز از بازار سهام به دلیل عرضه اولیه امروز صورت گرفته است.

در جریان معاملات چهارشنبه نماد «اپال» در بازار سهام عرضه اولیه شد اما به نظر می‌رسد؛ استقبال سهامدارن برای خرید این سهام خوب نبود. سازمان بورس هم طی اطلاعیه‌ای عرضه اولیه اپال را تا ۱۳:۳۰ تمدید کرد. ضمن اینکه در فضای مجازی هشتگ «اپال_نمیخریم» بین سهامداران ترند شد.

رکود فرسایشی بورس

به نظر می‌رسد بورس وارد یک رکود فرسایشی شده که سهامداران هم امیدی برای خروج از این وضعیت ندارند. حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت:«در حال حاضر هیچ چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده وجود ندارد و همه افراد به این فکر می‌کنند که ارزش پول خود را حفظ کنند».

ریزش بازار در حالی ادامه دارد که معامله‌گران حتی به اخبار مثبت هم واکنش خوبی نشان نمی‌دهد. میرمعینی در این باره می‌گوید: « هفته گذشته اخبار خوبی درباره صنایع پالایشی منتشر شد. این اخبار در یک بازار با ثبات از نظر سیاسی و اقتصادی، می‌توانست روی صنعت پالایشی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد ولی مولفه سیاسی مانع اثرگذاری این اخبار خوب در سهام پالایشی بازار شد».

به نظر می‌رسد شرایط پیچیده کنونی بورس نیاز به یک شوک مثبت بسیار قوی دارد تا بتواند باعث تغییر جهت بازار شود. باقر خادمی، کارشناس بازار سهام عقیده دارد؛ بورس به صورت دستوری حمایت می‌شود و برای جلوگیری از ریزش شاخص، کل بازار سهام را دستوری کنترل می‌کنند.

قانون دامنه نوسان نامتقارن هم که برای حمایت از بازار وضع شده بود علی‌رغم اینکه در ۲ روز اول هفته گذشته باعث مثبت شدن بازار شد اما در ادامه نتوانست روند ریزشی بازار را متوقف کند. مصطفی صفاری کارشناس بازار بورس در مورد اینکه اجرای دامنه نوسان جدید، تغییر چندانی در روند بورس نداشته است، به ایسکانیوز گفت: «هنوز در میانه شوک هستیم و تکلیف برجام روشن نشده است؛ در واقع الان وسط دعوا هستیم؛ البته اثر خود را نیز  به نوعی نشان داده است و حد منفی ۲ درصد، از افتهای بیشتر جلوگیری کرده است».

ترند شدن هشتگ «اپال_نمی‌خریم» در فضای مجازی بین سهامداران علاوه بر اینکه به نحوی اعتراض به نحوه مدیریت بورس بود؛ نشان از بی اعتمادی سهامداران به این بازار است، اعتمادی که روز به روز در حال کاهش است. اگر دولت و گردانندگان بورس نتوانند اعتماد سهامداران به ویژه افراد تازه‌وارد را جلب کنند، این افراد از هر فرصتی برای خروج سرمایه خود از بازار اقدام خواهند کرد که تبعات زیان‌باری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت؛ هر چند شاید الان هم برای بازگرداندن این اعتماد دیر شده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =