وزارت علوم بودجه‌ای برای انجمن‌های علمی ندارد

عضو شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم گفت: وزارت علوم بودجه‌ای برای فعالیت‌های علمی ندارند در نتیجه به دانشگاه‌ها نیز بودجه‌ای پرداخت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عضویت در انجمن‌های علمی-دانشجویی یکی از مجاری اصلی برای فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان است. فعالیت این انجمن‌ها همواره با مشکلاتی همراه بوده که شاید بتوان گفت مسائل مالی، حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی و مطرح بودن یا نبودن عنوان دانشگاه در آموزش عالی کشور از جمله مشکلات اساسی انجمن‌های علمی است.

علی شفیع‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز  با بیان اینکه فعالیت انجمن‌های علمی -دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها سراسر کشور  متفاوت است، گفت: انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسب به دانشگاه‌های دیگر از سوی  مسئولان حمایت بیشتری  می‌شود.  این امر باعث شده دانشجویان دغدغدهای علمی و پژوهشی داشته باشند و برای عضویت در انجمن‌های علمی تمایل بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: وزارت علوم به دبیران و فعالان انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی اجازه حضور در جلسات  این وزارتخانه با انجمن‌های علمی دانشگاه ها را نمی‌دهد.

عضو شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم حضور نداشتن انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات وزارت علوم را نا حقی در حق دانشجویان دانست و گفت: برخی از مراکز آموزش عالی در استان‌ها وجود دارند که فعالیت‌های انجمن‌های علمی آنها بسیار بی کیفیت‌تر از انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. 

حمایت مالی نکردن مسئولان از انجمن‌های علمی

وی درباره شکایت برخی دبیران انجمن‌های علمی از حمایت نکردن مالی مسئولان از فعالیت‌های علمی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر وزارت علوم درگیر نبودن بودجه است و سال گذشته تقریبا حدود 50 نفر از کارکنان اداره کل فرهنگی را تعدیل کرد. مسئولان اگر حمایت مالی انجام نمی‌دهند به این دلیل است که بودجه ای برای این کار در وزارت علوم تعیین نشده است.

شفیع‌زاده ادامه داد: وزارت علوم بودجه‌ای برای فعالیت‌های علمی ندارند در نتیجه به دانشگاه‌ها نیز بودجه‌ای پرداخت نمی‌کند. مسئولان دانشگاه نیز نمی‌توانند بودجه انجمن های علمی را به درستی تخصیص دهند. 

این فعال دانشجویی مطرح کرد: البته برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور نظیر تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر یا  فردوسی مشهد که بخشی  از هزینه‌های خود را آستان قدس دریافت می‌کند، نسبت به برخی از دانشگاه‌های دیگر حمایت مالی بهتری از انجمن‌های علمی خود دارند.

تمایلات متفاوت دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی

وی با بیان اینکه دیدگاه دانشجویان به فعالیت های علمی در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است، گفت: دغدغه‌های علمی دانشجویان عضو انجمن‌های علمی-دانشجویی  در دانشگاه‍‌های مطرح کشور نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه‌های کوچک متفاوت است. 

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها مطرح کشور برای برگزاری مراسمات خود تنها با یک تماس حامی مالی را جذب کرده و برنامه خود را برگزار می‌کنند؛ اما متاسفانه انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کوچک در استان‌ها با مشکلات فراوانی از جمله دعوت مدعو، جذب دانشجویان شرکت کننده و حامی مالی  درگیر هستند. این مشکلات باعث شده تا انجمن‌های علمی کوچک نتواند برنامه‌های‌ علمی و پژوهشی قابل توجهی را برگزار کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1090007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =