طب سنتی ایرانی و طب سوزنی هیچ گونه تقابلی با هم ندارند

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: طب سنتی ایرانی و طب سوزنی هیچ گونه تقابلی با هم ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست آغاز به تحصیل دانشجویان جدید الورود رشته طب سوزنی که امروز ۹ اسفند به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم این گام ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه طب مکمل موجب اقدامات بزرگتر در زمینه طب مکمل در سطح کشور شود و از ظرفیت و پتانسیل آن بیشتر استفاده گردد.

علی اکبر حق دوست تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد این پتانسیل را داراست که در قالب یک ساختار منسجم و یک مجموعه آکادمیک به صورت جامع در زمینه طب مکمل فعالیت کند و مفاهیم و اصول پایه در این خصوص را مورد تجزیه و تحلیل و استفاده قرار دهد و اثرات ماندگاری را در سطح کشور و جهان به جای بگذارد.

طب سنتی ایرانی و طب سوزنی هیچ گونه تقابلی با هم ندارند

محمد حسین آیتی، دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز در این نشست ویدئو کنفرانسی افزود: دانشجویان در مقطع دکتری رشته طب سوزنی با انتخاب درست نمونه‌ها می‌توانند در روند درمان موثر باشند و به عنوان یک دانشجوی phd باید مشخص کنند که می‌خواهند درمانگر خوبی شوند یا می‌خواهند در تولید avidence (آموزش پزشکی مبتی بر شواهد)فعالیت داشته باشند.

 آیتی با تاکید بر اینکه دانشجویان طب سوزنی باید بیمار را براساس شواهد انتخاب کنند. خاطر نشان کرد : نکته دیگر اینکه در بحث طب سنتی ایرانی هیچ گونه تقابلی با طب سوزنی وجود ندارد که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد طب سنتی ایرانی و طب سوزنی را در کنار هم قرار داده است .

ترویج آموزه های دقیق تر و علمی تر به مردم از طریق طب مکمل و طب سوزنی

 ثمینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: درسازمان بهداشت جهانی عنوان شده است که مردم در انتخاب روشهای مختلف درمانی مخیر هستند که بعضی از این روشها ممکن است با روشهای آکادمیک علوم پزشکی متفاوت باشد ولی این روش‌ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانند از آن بهتراستفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر طب مکمل و سنتی جایگاه خودش را پیدا کرده و در تمام جهان در این خصوص اقداماتی را انجام دادند و کشورهای مانند آمریکا و آلمان زودتر در این زمینه اقدام نموده اند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی‌مشهد گفت: به همت اساتید دانشگاه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور و روسای دانشگاه ها این امر تحقق یافت و در حال حاضر با تلاش‌های بسیاری که انجام شده نتایج بسیار خوبی را شاهد هستیم.

ثمینی با اشاره به اینکه مشکلاتی در زمینه طب مکمل و ایرانی وجود دارد که بعضی از افراد بدلیل عدم آگاهی از این طب در جامعه ممکن است اقداماتی را انجام دهند که با شروع فرآیند ساماندهی بیشتر آن می توانیم آموزه‌های دقیق تر و علمی تر را بین مردم رواج دهیم و مردم را از سردرگمی خارج کنیم که مسلما طب مکمل و طب سوزنی می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به طب آکادمیک داشته باشد.

کاهش هزینه های درمانی با انجام درمان های جایگزین

عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: در زمینه طبابت طب غالب در دنیا طب جدید است که در بعضی درمان‌ها معجزه آسا عمل کرده است ولی با هزینه‌های بسیاری همراه بوده است و این در حالی است که در مکاتب دیگر طب های وجود دارد که با هزینه‌های کمتر به درمان بیماری ها می پردازند.

عبدالله بهرامی افزود: در کشورهای اروپایی هزینه‌های بسیاری در زمینه درمان انجام می‌شود و دولت‌ها درصدد هستند تا با درمان های جایگزین این هزینه‌ها را در زمینه درمان بیمارها کاهش دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دارو می‌شود و این امر در حالی است که می‌توان ادعا کرد با درمان‌های جایگزین این میزان به یک سوم یا یک دوم تقلیل پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: معتقد هستم طب سنتی ما از طب چینی خیلی پیشرفته تراست و اطبا قدیمی ما بسیاری از مزاج‌ها را می توانستند تشخیص دهند و عیوب مزاجها را اصلاح می‌کردند و بیماران را معالجه می‌کردند.

بهرامی افزود: در حال حاضر پزشکان طب جدید از طب سنتی استفاده می‌کنند ولی متاسفانه اطبا سنتی از طب جدید استفاده نمی‌کنند که این امر باید اصلاح شود و آنها نیز در مواردی که تشخیص دادند بیمار را به طب جدید ارجاع دهند.

تحصیل دانشجویان دررشته طب سوزنی آغاز ورود آموزش آکادمیک طب مکمل به عرصه سلامت کشور است

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این نشست تنها آغاز به تحصیل دانشجویان جدید الورود طب سوزنی نیست بلکه ورود آموزش آکادمیک طب مکمل در عرصه سلامت کشوراست.

 مهدی یوسفی گفت: دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقطع دکترای تخصصی برای اولین بار در رشته طب سوزنی دانشجو پذیرفت و۶ نفر دراین رشته تحصیلی مشغول به ادامه تحصیل شدند.

 وی با تاکید بر اینکه رشته طب سوزنی جز اولین رشته‌های طب مکمل است که توسط وزارت بهداشت مجوز شروع فعالیت آموزشی کسب کرده است، اظهار کرد: این اتفاق بعد از انقلاب برای اولین بار در کشور و در کشورهای منطقه انجام شده است.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دهه ۸۰ با همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی زمینه اعزام دانشجویان به کشور چین فراهم شد تا آموزش طب چینی را فراگیرند و از آن مهم‌تر مدیریت طب سنتی و طب مکمل را در کشور چین مشاهده کنند و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن در مدیریت  و آموزش بهره ببرند و با این اقدام به نوعی بتوانیم طب مکمل را در کشورمان نهادینه کنیم که این امر فراتر از یک آموزش علمی است و زمینه نهادینه کردن طب مکمل را فراهم می‌کند.

 یوسفی با اشاره به اینکه در زمینه طب سوزنی ۱۵ سال در سطح کشور تلاش شده است، ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ شورای دانشگاه علوم پزشکی مصوبه تشکیل دانشکده طب سنتی را ابلاغ کرد و مقررشد هر سال تعدادی از علاقه‌مندان رشته طب سنتی در مقطع دکترای تخصصی پذیرش شوند.

وی افزود: همچنین در سال ۹۶ شورای عالی برنامه ریزی مصوب کرد که دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد در پردیس دانشگاه با همکاری یکی از دانشگاه های معتبر چین اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

 یوسفی ادامه داد: در سال ۸۶ یک نقطه عطف در دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و ورود طب ایرانی به نظام سلامت سیستم آکادمیک کشور اتفاق افتاد و سال گذشته نیز ورود طب مکمل به  سیستم علوم پزشکی کشور را شاهد بودیم.

وی گفت: بدون شک سیستم پزشکی دنیا بدون طب مکمل نمی توان  پاسخگوی نیازهای مردم باشد و همه مکاتب طبی دارای نقاط قوت و ضعف هستند که باید این نقاط را به مردم بشناسانیم وهمچنین به مردم اختیاراستفاده ازاین روش‌ها داده شود.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر ۱۰ استاندارد طب سوزنی و طب چینی به تایید معاونت درمان وزارت خانه رسیده و در سایت وزارت خانه نیز درج شده است.

 یوسفی اظهار کرد: این آغاز می تواند منشا خیر و برکت برای کشور و مردم باشد و در حال حاضر مردم کشور به نوعی در خیابان‌ها سرگردان هستند و طب سنتی را از افراد فاقد صلاحیت جستجو می کنند که همکاری و همدلی در این خصوص می توانیم مدلی برای ورود سایر رشته های  مکمل در دانشگاه علوم پزشکی و -نظام سلامت کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =