دوشنبه؛ اختتامیه جشنواره پاسداران اهل قلم

مدیر مؤسسه علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم گفت: مراسم اختتامیه جشنواره پاسداران اهل قلم روز دوشنبه با حضور و سخنرانی فرمانده کل سپاه برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمدعلی آسودی مدیر مؤسسه علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم با اشاره به برگزاری جشنواره پاسداران اهل قلم در روز دوشنبه گفت: امسال پانزدهمین جشنواره پاسداران اهل قلم را برگزار می‌کنیم، در این جشنواره بیش از ۳۵۰۰ پاسدار اهل قلم شناسایی و در سامانه ما ثبت شده‌اند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ داور مطرح در سطح کشور که در جشنواره‌های دیگری وظیفه داوری را بر عهده دارند، مسئولیت داوری این جشنواره را نیز عهده‌دار هستند که این داوری در سه مرحله انجام می‌شود؛ مرحله اول راستی‌آزمایی آثار است. در مراحل بعد، بر اساس آئین‌نامه تدوین شده، این اساتید آثار ارسال شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

سردار آسودی گفت: در مجموع این ۱۵ دوره، ۶۶۹۹ پاسدار اهل قلم ۹۴۶۳ عنوان کتاب به جشنواره ارسال کرده که از این تعداد ۵۶۲ عنوان کتاب، رتبه‌های اول تا سوم و قابل تقدیر را به دست آورده‌اند.

مشاور سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به روند برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره پاسداران اهل قلم گفت: ما اواخر سال گذشته فراخوان جمع‌آوری آثار را اعلام کردیم که تا پایان مرداد ۹۹ آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره ۱۹۰ پاسدار، ۳۳۹ اثر را برای ما ارسال کردند البته با توجه به شرایط کرونا، امید چندانی نداشتیم که از این جشنواره استقبال شود. در مجموع ۵۱ اثر برگزیده شدند.

وی افزود: مراسم اختتامیه جشنواره پاسداران اهل قلم روز دوشنبه (۱۱ اسفند ۹۹) با حضور سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و تعدادی از فرماندهان و برگزیدگان جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش‌های ولایت ستاد کل سپاه از ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود.

سردار آسودی با بیان اینکه در جشنواره امسال بخش ویژه‌ای به شهید قاسم سلیمانی اختصاص یافته است، گفت: امسال بخش ویژه‌ای را به عنوان شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده‌ایم. در مجموع ۸ عنوان کتاب به دبیرخانه ما رسید که از این تعداد، ۳ عنوان کتاب با نام‌های «پرواز بغداد بهشت» نوشته آقای جان‌نثاری، «شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت‌الاسلام شیرازی و «آرزوی گل سرخ» قابل تقدیر شناخته شدند.

مدیر مؤسسه علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم خاطرنشان کرد: آثاری که در خصوص حاج قاسم سلیمانی دریافت کردیم و در جاهای دیگر هم رونمایی شده، آثار فاخری نبودند و عمدتاً مربوط به سخنرانی‌ها، خاطرات و مصاحبه‌های شهید بوده که جمع‌آوری شده و با آن انتظاری که مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی مکتب شهید سلیمانی دارند، فاصله زیادی دارد.

سردار آسودی با بیان اینکه تأکید ما برای جشنواره شانزدهم که سال آینده برگزار می‌شود، شناسایی مکتب شهید سلیمانی است، گفت: ما در جشنواره شانزدهم به دنبال تبیین و تشریح مکتب شهید سلیمانی هستیم.

وی افزود: ما اگر می‌خواهیم مکتب شهید سلیمانی فهمیده شود، باید شاخصه‌های آن را مشخص و معرفی کنیم که این موضوع نیاز به یک تلاش جدی دارد.

مشاور سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه در خصوص آثار برگزیده جشنواره پاسداران اهل قلم گفت: در حوزه تحقیقی، کتاب‌های «دست‌های خالی، پاهای خونی» و «نبرد امام مهدی»، در حوزه تاریخی کتب «از طبس تا سنندج» و «هفتاد متر تا رهایی»، در بخش خاطره‌نویسی کتاب «سه نیمه سیب» به قلم محمود نورآبادی و نیز کتاب «اهل کمیل» برگزیده شدند. در حوزه زندگی‌نامه کتاب‌های «هم‌نفس» و «فاتحان فاو» و در بخش داستان و رمان، کتاب «کتیبه ژنرال» در خصوص سردار شهید اسکندری که در سوریه به شهادت رسیدند، حائز رتبه خواهند بود.

سردار آسودی با بیان اینکه برگزیدگان جشنواره پاسداران اهل قلم در سایر جشنواره‌های کشوری نیز حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، افزود: در جشنواره امسال در حوزه پیراپزشکی نیز آثاری داریم. به عنوان مثال در دانشگاه بقیه‌الله سپاه کتابی پیرامون بیماری کووید - ۱۹ با عنوان «بهداشت محیط و کووید - ۱۹» نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است خانواده‌ها را نیز وارد جشنواره کرده‌اند، اظهار داشت: خواهران نویسنده امسال در جشنواره حضور دارند و آثار خود را ارائه داده‌اند و به دنبال این هستیم تا شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که بانوان پاسدار و همسران و خانواده‌های پاسداران بتوانند حضور فعال‌تری در این جشنواره داشته باشند.

مدیر مؤسسه علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم ادامه داد: چند سالی است که بحث مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی را جزو محورهای جشنواره قرار دادیم و در جشنواره امسال چهار اثر برگزیده در حوزه مدیریت جهادی داریم.

سردار آسودی در خصوص برنامه‌های جشنواره پاسداران اهل قلم برای سال‌های آینده گفت: ۱۰ محور اساسی را برای افق دیدمان در آینده تعیین کردیم تا بتوانیم در این مسیر گام‌های خوبی برداریم. به دنبال این هستیم آثاری که تاکنون در این حوزه‌ها توسط پاسداران تدوین شده، در معرض دید مردم قرار دهیم زیرا تصور آنها از پاسداران، افراد نظامی هستند که روزی کلاشینکف در دست داشتند، امروز موشک‌های دوربرد در اختیار دارند و نمی‌دانند که چه فعالیت‌هایی در عرصه علمی و فناوری انجام داده‌اند؛ به همین دلیل در نظر داریم یک نمایشگاه دائمی را اوایل سال ۱۴۰۰ در حوالی دانشگاه تهران افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: دیدار با مقام معظم رهبری یکی دیگر از برنامه‌های ما است که امسال به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری نداشتیم. همچنین در نظر داریم آثار برگزیده را در حسینیه امام خمینی (ره) به نمایش بگذاریم تا مقام معظم رهبری از آنها بازدید داشته باشند.

مشاور سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه، برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار جشنواره پاسداران اهل قلم در خارج از سپاه را یکی دیگر از برنامه‌های خود برای سال‌های آتی دانست و گفت: به دنبال این هستیم که اساتید غیر سپاهی این آثار را مورد نقد و بررسی قرار دهند. همچنین بنا داریم در سال ۱۴۰۰ پاتوق اهل قلم را راه‌اندازی کنیم که می‌تواند برای تبادل نظر و انتقال تجربه بین پاسداران اهل قلم مفید باشد.

سردار آسودی با بیان اینکه موضوعات مختلفی وجود دارد که متأسفانه به آنها پرداخته نمی‌شود یا دیرهنگام مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: طرح شهید سلیمانی که موجب تعجب جهانیان شد که چگونه ما توانستیم کرونا را کنترل کنیم، یکی از موضوعاتی است که می‌بایست به آن توجه شود زیرا افرادی که در این طرح از خواهران و برادران بسیجی حضور داشتند، خاطرات بسیار شنیدنی دارند که باید مد نظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال برگزاری جشنواره دوسالانه نویسندگان حوزه مقاومت هستیم تا از این طریق با آثار و نویسندگان حوزه مقاومت از کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان آشنایی بیشتری کسب کنیم.

مشاور سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: برآورد ما آن است که از سال ۱۴۰۰ به بعد، در حوزه کیفی آثار تمرکز بیشتری داشته باشیم زیرا در این زمان با کتاب و عرصه فرهنگ می‌توان اقدامات بسیار مهمی انجام داد.

کد خبر: 1090040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =