اعتماد از بازار بورس رفته است

مشارکت سهامدران در خرید عرضه اولیه «اپال» بیش از یک میلیون نفر نسبت به عرضه اولیه قبلی کاهش یافت؛ به گفته کارشناس بازار سرمایه این نشانه‌ای است بر بی اعتماد شدن مردم نسبت به این بازار که ناشی از سیاست‌های غلطی بوده که در این مدت گرفته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ هفته گذشته عرضه اولیه «اپال» به بازار عرضه شد و میزان مشارکت سهامداران برای خرید این عرضه اولیه  ۲.۷ میلیون نفر بود. این در حالی است که با استقبال مردم از بازار سرمایه، میزان مشارکت برای خرید سهام عرضه اولیه‌ به بیش از  ۵ میلیون نفر هم رسیده بود و در آخرین عرضه اولیه‌ پیش از اپال(کزغال)، مشارکت حدود ۴ میلیون نفر بود. برای بررسی علت کاهش مشارکت فعالان بازار سرمایه در خرید این عرضه اولیه با امیر وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 وفایی علت استقبال کم از عرضه اولیه اپال را از بین رفتن اعتماد سهامداران از بازار سرمایه دانست و گفت: واقعیت این است که به خاطر بعضی از سیاست‌های غلط و تاثیری که این سیاست‌ها روی بازار گذاشت؛ اعتماد از بازار سرمایه رفته است و این اعتماد به راحتی برنخواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه، نحوه عرضه صندوق پالایش یکم، ناهماهنگی‌ بر سر قیمت فولاد و افزایش نرخ بهره بانکی را از جمله این سیاست‌های تاثیرگذار بر بازار عنوان کرد و افزود: این حس در مردم ایجاد شده است که دولت زمانی که قصد داشت از بازار تامین مالی کند؛ شرایط بازار را جذاب کرد اما اکنون دولت این نگاه را ندارد و بیشتر به دنبال فروش اوراق است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت ریزش این روزهای بازار هم از بین رفتن اعتماد است، اظهار کرد: حتی در سال‌های گذشته که بازار این قدر رشد نکرده بود باز هم عرضه اولیه برای فعالان بازار جذاب بود اما به نظر می‌رسد بعد از رشد و اقبال زیادی که در چند سال اخیر به بازار شد، در حال حاضر سهامداران از بازار قهر کرده‌اند.

وفایی ادامه داد: در حالی شاهد صف‌های فروش هستیم که متغیرهای کلان خیلی تغییری نداشته‌اند و بازارهای جهانی هم مثبت هستند. نرخ دلار نیز افت زیادی نداشته و حتی اگر انتظار افت هم داشته باشیم؛ این انتظار به گونه‌ای نیست که با این قیمت‌های کنونی باز هم سهم‌ها در صف فروش باشند.

این تحلیل‌گر بازار بورس درباره زمان توقف ریزش کنونی و  برگشت بازار گفت: واقعیت این است که نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای این اتفاق پیش‌بینی کرد. در حال حاضر شاهد خروج پول حقیقی زیادی در بازار هستیم و اتفاقات رخ داده به گونه‌ای است که شاید بازار به این زودی نتواند برگردد.

وفایی با تاکید بر اینکه اتفاقات رخ داده، ورود پول حقیقی به بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است، بیان کرد: این امیدواری وجود دارد که خیلی‌ها با نگاه به حضور در مجمع شرکت‌ها در یکی، دو ماه آینده شروع به خرید کنند و بازار بتواند بازدهی مناسبی داشته باشد. البته در حال حاضر خروج پول حقیقی و هیجانی که در صف‌های فروش وجود دارد، نگران کننده است.

در هفته گذشته شاهد افزایش حجم پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بودیم، این کارشناس بازار سرمایه درباره علت این اتفاق گفت: افراد فکر می‌کنند، می‌توانند سهام را با قیمت پایین‌تری بخرند که البته جو بازار هم این را نشان می‌دهد؛ به همین خاطر شاهد انتقال پول به صندوق‌های با درآمد ثابت و سپرده‌ها هستیم تا زمانی که قیمت‌ سهم‌ها پایین‌تر بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =