مواضع اخیر آمریکا علیه عربستان جنبه تبلیغاتی دارد/ استمرار حمایت کاخ سفید از رژیم سعودی

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مواضع اخیر مقامات آمریکایی علیه عربستان سعودی، صرفا جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد و در آینده نزدیک، شاهد استمرار حمایت کاخ سفید از رژیم سعودی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،در هفته‌های گذشته شاهد تغییر موضع نسبی دولتمردان جدید آمریکا علیه اقدامات عربستان سعودی بوده‌ایم. تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار، خروج انصارالله یمن از فهرست گروه‌های ترویستی و ارائه گزارشی درباره دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود، از جمله اقداماتی است که دولت بایدن در هفته‌های گذشته در دستور کار قرار داده است. به گفته برخی کارشناسان، دلیل اصلی این تغییر رویکرد ایالات متحده آمریکا این است که عربستان سعودی دیگر نمی‌تواند به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای، منافع این کشور را در منطقه غرب آسیا تامین کند.

در همین ارتباط، حسن عابدینی استاد دانشگاه صدا و سیما و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره آینده روابط دولت جدید آمریکا با عربستان سعودی اظهارکرد: راهبرد ایالات متحده آمریکا در قبال رژیم سعودی، سیاستی مبتنی بر منفعت اقتصادی است. در سال‌های گذشته نیز نقض حقوق بشر، پایمال شدن حقوق زنان، نبود انتخابات، ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه و تجهیز و راه اندازی گروه‌های تکفیری و تروریستی، در لوای تفکر وهابیتِ سعودی شکل گرفته است و هیچ کدام احزاب سیاسی آمریکا، واکنش درخوری را نسبت به این اقدام عربستان نشان نداده‌اند.

قتل مخالفان رژیم سعودی موضوعی جدید نیست

وی افزود: هر از گاهی به ویژه در زمان به قدرت رسیدن دموکرات‌ها با هدف ظاهرسازی، اقداماتی در زمینه محکوم سازی اقدامات آمریکا برای ایجاد جو رسانه‌ای انجام می‌شود؛ اما این اقدامات عمیق نیست زیرا که موضوع دست داشتن رژیم سعودی و محمد بن سلمان در قتل مخالفان، مسئله تازه‌ای نیست و آمریکا باید در برهه‌های مختلف، اقدامات رژیم آل سعود را محکوم کند.

عابدینی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد بودیم که با وجود اعلام دست داشتن رژیم سعودی در قتل جمال خاشقچی، اما هیچ کدام از سیاستمداران آمریکایی حاضر به موضع گیری تند علیه این رژیم نشدند؛ امضای قراردادهای ۴۵۰ میلیاردلاری بین آل سعود و آمریکا سبب شد تا آمریکا به دلیل حفظ منافع خود، موضع گیری تندی را نسبت به اقدامات رژیم سعودی نداشته باشد.

این کارشناس تصریح کرد: با این اوصاف به نظر می‌رسد که موضوع گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی نسبت به جنایات آل سعود، راهبردی رسانه‌ای و تبلیغاتی باشد؛ اگر آمریکا واقعا به دنبال حقوق بشر است، باید رژیم سعودی را به شدت مورد تحریم‌های حقوق بشری قرار دهند و پرونده قتل جمال خاشقچی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهند. همچنین آمریکا باید به دلیل نفوذی که در دادگاه بین المللی لاهه دارد، حکم جلب جمال خاشقچی را صادر کنند.

قتل عام مردم یمن با سلاح‌های آمریکایی

وی اضافه کرد: آمریکا باید برای نشان دادن حسن نیت خود، دست از حمایت بی چون و چرا از رژیم سعودی بردارد؛ رژیم سعودی در ۶ سال گذشته به وسیله سلاح‌های آمریکایی، اقدام به قتل عام مردم یمن کرده است. به همین دلیل، آمریکا علاوه بر این که نباید به عربستان سلاح بفروشد، اجازه استفاده از سلاح‌های موجود را به آن‌ها ندهند تا از قتل عام مردم یمن، ایجاد ناامنی در سوریه و عراق و حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه دست بردارد.

عابدینی درباره دلایل تغییر موضع دولتمردان جدید آمریکایی نسبت به اقدامات عربستان سعودی در مقایسه با دولت قبلی آمریکا گفت: این تغییر موضع ظاهری به دو دلیل انجام شده است؛ اول این که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، محمد بن سلمان رفیق گرمابه و گلستان «جرارد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ بود و قراردادهای چند صد میلیاردی با رژیم سعودی بسته شده بود. لذا در آن زمان شاهد موضع گیری‌ خاصی علیه جنایات آل سعود از سوی آمریکا نیستیم.

جنگ زرگری دموکرات‌ها و جمهوری خواهان

این استاد دانشگاه افزود: دومین دلیل تغییر موضع مقامات آمریکایی این است که ولی عهد ماجراجوی سعودی، دیگر تامین کننده منافع ایالات متحده آمریکا نیست؛ همچنین به دلیل اختلاف نظری که میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وجود دارد، سیاست‌های دونالد ترامپ در حوزه مسائل داخلی و خارجی، در زمان ریاست جمهوری بایدن مورد بازنگری جدی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها اعتنایی به این موضوع ندارند که پادشاه سعودی با ۶ فرزند خود در ۱۰۰ گذشته، حاکمیت مطلق بر عربستان دارد. بلکه آن چیزی که مورد نظر آمریکا قرار گرفته است، فردی به نام محمد بن سلمان است که دیگر منافع آن‌ها را تامین نمی‌کند. با این اوصاف، مواضع اخیر مقامات آمریکایی علیه عربستان سعودی، صرفا جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد و در آینده نزدیک، شاهد استمرار حمایت کاخ سفید از رژیم سعودی خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =