گروسی: نگران مواد هسته‌ای اعلام نشده هستم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش نظارت بر برنامه هسته ای ایران را از دشواری های پیش روی آژانس عنوان کرد و بار دیگر مدعی شد که ایران باید درباره وجود برخی مواد اعلام نشده، توضیح بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز نشست شورای حکام، به تکرار برخی ادعاها درباره وجود تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران پرداخت.

وی پیش از هر چیز گفت: همانطور که قبلاً گفته‌ام، توقف یا محدود شدن فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس در این مرحله، تاثیر جدی بر توانایی آژانس جهت گزارش درباره اجرای تعهدات ایران خواهد داشت.

گروسی ادامه داد: از زمان ارائه آخرین گزارش ادواری، تاکنون ۱۱ گزارش دیگر در راستای به روز رسانی فعالیت‌های ایران تهیه کرده‌ام که حاکی از تحولات قابل توجه در برنامه هسته‌ای این کشور طی ماه‌های گذشته است.

وی افزود: همچنین گزارشی با موضوع توافق پادمانی ان پی تی ارائه کرده و در آن، با توجه به بند ۳۹ این توافق، یادآوری کردم که تفاهم‌های جانبی را نمی‌توان به طور یک جانبه تغییر داد. به همین دلیل، ایران به تداوم اجرای کد تغییر یافته ۳.۱ توافق‌های جانبی، ملزم است و عدم رعایت این موضوع مغایر با تعهدات این کشور ذیل تفاهم‌های جانبی توافق پادمانی است.

گروسی در ادامه ادعاهای خود افزود: وجود چندین نمونه از ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در یکی از سایت‌های اعلام نشده از سوی ایران، نشانه واضحی است مبنی بر اینکه مواد هسته‌ای یا تجهیزات آغشته به این مواد، در آن مکان موجود بوده است. بعد از ۱۸ ماه، ایران توضیح کامل و قانع کننده‌ای در این باره ارائه نداده است. در فقدان توضیحات لازم، آژانس به شدت از بابت وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در این سایت و عدم اطلاع رسانی از سوی ایران، طبق توافق پادمانی، عمیقاً نگران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =