دارایی شرکت‌هایی که وارد بورس شدند کاذب بود

استاد اقتصاد دانشگاه معتقد است؛ فروش اوراق قرضه در کاهش تقاضای بورس بی‌تاثیر نبوده اما موضوع مهم‌تر، ورود شرکت‌هایی به بورس است که افزایش داریی‌شان به صورت کاذب بود و این مسئله در نهایت موجب زیان سهامداران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ریزش بورس در سه هفته اخیر به صورت متوالی ادامه داشته است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند؛ عرضه اوراق توسط دولت و اینکه صندوق‌های با درآمد ثابت، طبق قانون باید بخشی از این اوراق را خریداری کنند باعث کاهش تقاضا در بورس شده است. این افراد معتقدند دولت با فروش اوراق نقدینگی را جذب می‌کند و سرمایه‌ها را از بورس منحرف می‌کند. در این رابطه با علی‌محمد احمدی، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت‌وگو کرده‌ایم.

احمدی در گفت‌گو با ایسکانیوز اظهار کرد: انتشار اوراق یکی از ابزارهای تامین کسری بودجه دولت است. انتشار اوراق نسبت به چاپ اسکناس و استقراض خارجی از سالم‌ترین روش‌های تامین کسری بودجه است؛ البته به شرطی که دولت‌ها این کار را درست انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که مهم است انتشار اوراق در چه فضایی انجام گیرد، گفت: به اعتقاد من فروش اوراق سهم پایینی در کاهش تقاضا در بورس دارد چون سهم نقدینگی موجود در جامعه بسیار بالاست و اشتیاق مردم در 6 ماه اول سال برای خرید در بورس هم این موضوع را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر حجم خریدی که مردم در بورس داشتند را با حجم فروش اوراق یا آن بخشی از نقدینگی که در جامعه فعال است و دولت توانسته از طریق فروش اوراق آنها را جذب کند، مقایسه کنیم؛ خواهیم فهمید که نقدینگی که جذب اوراق شده، رقم خیلی بالایی نیست.

احمدی با اشاره به این موضوع که بهترین حالت نقدینگی این است که در تراز تولید ناخالص داخلی باشد، گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی در کشور ما از ارزش تولید ناخالص داخلی به مراتب بیشتر است و به طور کلی حجم بودجه کشور در قیاس با نقدینگی قابل مقایسه نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه بورس هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر شدید اقدامات مالی دولت است و روشی که دولت در یکی، دو سال اخیر برای تامین بودجه دنبال کرد؛ روش نادرستی بود.

وی افزود: افزایش دارایی‌ شرکت‌هایی که وارد بورس شدند به دلیل تورم بالا و نوسانات ارزی، کاذب بود. این افزایش سرمایه ناشی از سود عملیاتی، ارتقای بهره‌وری یا سود واقعی شرکت‌ها نبود؛ اما دولت این شرکت‌ها را وارد بورس و چرخه معاملات کرد و مردم هم هیجان‌زده اقدام به خرید کردند.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: واقعیت این است که آنچه درباره ارزش عملیاتی شرکت‌ها به مردم گفته شد با آنچه بود، متفاوت است. این مسئله باعث شد صاحبان پس‌اندازهای کوچک که طبقه متوسط و پایین جامعه هستند؛ خرده پس‌اندازهای خود را به این بازار تزریق کردند و متاسفانه با زیان مواجه شدند.

احمدی در پایان خاطر نشان کرد: فروش اوراق قرضه در کاهش تقاضای بورس بی‌تاثیر نبوده است. دولت در اقتصاد ما بازیگر بزرگی است و سیاست‌های مالی دولت همواره دیگر بازارها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخشی از افت بورس هم ناشی از همین مسئله است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =