هوشمندسازی دانشگاه آزاد یک ضرورت است/ هنوز ابتدای راهیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی حرکت کند، البته باید توجه داشت که منظور از یکپارچه‌سازی ایجاد تمرکز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ایجاد یکپارچگی در حوزه آموزش و شفافیت در حوزه مالی و شهریه‌ راه‌اندازی شده است. در واقع سامانه آموزشیار یک سامانه یکپارچه خدمات آموزشی است که تمامی خدمات دانشجویی در حوزه‌های مختلف را به تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور ارائه می‌دهد.

این سامانه از نیمسال اول سال تحصیلی کنونی مورد استفاده قرار گرفته است و همه امور آموزشی از جمله ثبت‌نام دانشجویان جدید، انتخاب واحد، پرداخت شهریه و دیگر خدمات دانشجویی از طریق آن انجام می‌گیرد. با توجه به گذشت ۶ ماه از شروع به کار این سامانه، ایسکانیوز در گفت‌وگو با روسای واحدهای مختلف دانشگاهی به بررسی نقاط قوت و ضعف این سامانه خواهد پرداخت.

در اولین گفت‌گو به سراغ اسماعیل عبدالهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر رفته‌ایم و نظرات وی را درباره قوت‌ها و ضعف‌های این سامانه آموزشی یکپارچه جویا شده‌ایم.

عبدالهی در ابتدا با اشاره به اینکه ایجاد سامانه یکپارچه هوشمند برای دانشگاه آزاد اسلامی یک ضرورت است، اظهار کرد: دانشگاه باید به سمت یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی حرکت کند. البته باید توجه داشت که منظور از یکپارچه‌سازی ایجاد تمرکز نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید بین ستاد و صف تفکیک قائل بود، گفت: ستاد می‌تواند راهبری لازم را انجام دهد و کارهای اجرایی متناسب با ظرفیت به استان‌ها واگذار شود که این کار می‌تواند نتایج بهتری را هم به همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: اینکه یک سامانه هوشمند و یکپارچه وجود داشته باشد که نظام دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در سطح خرد و کلان، اطلاعات و آمارهای لازم را از طریق آن ارائه کند؛ بسیار ضروری است. ضمن اینکه این کار قابلیت عملی شدن را هم دارد.

عبدالهی درباره سامانه آموزشیار بیان کرد: این سامانه نقاط قوتی دارد که قابل انکار نیست که از جمله آنها می‌توان به ساماندهی امور مالی اشاره کرد. نظام مالی و بودجه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شهریه است که متاسفانه معوقات شهریه‌ای زیادی در واحدهای مختلف وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: تا پیش از ایجاد این سامانه، هر واحد به طور جداگانه برای حل مسئله معوقات شهریه راهکاری داشت اما کنترل لازم بر میزان وصول شهریه و اینکه شهریه‌ها در کل کشور یکسان است یا نه وجود نداشت؛ اکنون سامانه این امکان را فراهم کرده است و میزان وصول شهریه در هر استان کاملا روشن است.

عبدالهی همچنین درباره نحوه تقسیم بودجه بر اساس شهریه گفت: طبق تقسیم‌بندی که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مشخص کرده است؛ ۷۵ درصد از شهریه، به طور مستقیم به حساب واحدها واریز می‌شود، ۱۲ درصد برای استان است و ۱۳ درصد هم به حساب سازمان مرکزی می‌رود که تقسیم‌بندی خوب و کاملا روشنی است.

وی ادامه داد: سامانه آموزشیار این امکان را به رئیس‌های استان‌ها، واحدها و کارشناسان مالی داده است تا بتوانند وضعیت مالی را به صورت روزانه و لحظه‌ای رصد کنند که از نقاط قوت بسیار مهم این سامانه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ایجاد یکپارچگی در ارائه دروس را از دیگر مزایای سامانه آموزشیار برشمرد و گفت: تا پیش از این در تقویم آموزشی واحدها، سرفصل‌ها، تعداد واحدها و نحوه ارائه دروس اختلاف وجود داشت که در حال حاضر اینها یکسان شده است. این موضوع به خصوص به دانشجویان مهمان و انتقالی بسیار کمک کرده است.

عبدالهی با اشاره به اینکه ایجاد دسترسی بیشتر برای کارشناسان آموزشی و مالی واحدها می‌تواند باعث خدمات‌رسانی بهتر به دانشجویان شود، خاطرنشان کرد: در این حوزه هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد و به همین دلیل هنوز شاهد مراجعات حضوری به دانشگاه‌ها هستیم.

وی درباره نحوه انجام امور مربوط به فارغ‌التحصیلی دانشجویان با توجه به اینکه هنوز این امکان در آموزشیار ایجاد نشده است، گفت: طبق مجوزی که از سازمان مرکزی دانشگاه گرفته شده است؛ امور فارغ‌التحصیلان  طبق اطلاعات سامانه سیدا انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر گزینه فارغ‌التحصیلی به ظرفیت آموزشیار اضافه شود تا این دوگانگی در استفاده از ۲ سامانه از بین برود.

عبدالهی با بیان اینکه برخی از مشکلات به خاطر وضعیت کرونایی است، عنوان کرد: اگر در یک شرایط عادی قرار داشتیم بسیاری از اشکالات با مراجعه حضوری دانشجویان به راحتی حل می‌شد. این یک مسئله طبیعی است که هنوز بسیاری از دانشجویان و حتی برخی از کارشناسان با نحوه کار با این سامانه به خوبی آشنا نباشند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر ادامه داد: اگر زیرساخت‌های لازم مهیا شود؛ آموزشیار این ظرفیت را دارد تا مراجعات حضوری را به صفر نزدیک کند. این سامانه در ابتدای راه قرار دارد و به کل واحدهای کشور هم سرویس می‌دهد؛ طبیعی است که زیرساخت‌های آن باید در گذر زمان توسعه پیدا کند.

وی یکی از مشکلات سامانه را پیچیدگی آن نسبت به سامانه قبلی عنوان کرد و افزود: این پیچیده بودن باعث شده است تا کارشناسان پشتیبانی بعضاً مشکلاتی داشته باشند.

عبدالهی همچنین یکی از موانع ارائه خدمات بهتر سامانه را مربوط به زیرساخت‌های اینترنتی کشور دانست و گفت: گاهی اوقات در برگزاری کلاس‌ها و ارائه خدمات آموزشی با قطعی اینترنت مواجه هستیم که این موضوع ارتباطی با سامانه ندارد و مربوط به زیرساخت‌های اینترنتی کشور است که باید توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر درباره زیرساخت‌های خود سامانه هم بیان کرد: دسته‌بندی استان‌ها برای انجام انتخاب واحد، حذف و اضافه و پرداخت شهریه نشان می‌دهد که سامانه نمی‌تواند همزمان برای همه دانشجویان و استان‌ها فعال باشد. ضمن اینکه شاید نتوان چنین ظرفیتی را در آینده هم ایجاد کرد؛ چرا که به تجهیزات و زیرساخت‌های بسیار گسترده‌ای نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090386

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =