نقدشوندگی بورس در نزدیکی صفر!

نقدشوندگی بالا یکی از مهمترین مزایای بازار بورس در قیاس با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری است اما با پشت سر گذاشتن سومین هفته متوالی ریزش بازار که همراه با صف‌های سنگین فروش بوده این نقدشوندگی به سمت صفر میل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در دومین هفته اسفند روند بورس همچنان ریزشی است. در این هفته شاخص کل بورس وارد کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی شد. از 5 روز کاری بورس در این هفته فقط در یک روز شاهد مثبت بودن شاخص بودیم که البته میزان رشد آنقدر ناچیز بود که بسیاری از سهامداران این رشد مثبت شاخص را در روند سهام خود احساس نکردند.

روز یکشنبه هم شاهد یک رکوردشکنی منفی در بازار بودیم. کاهش 28 درصدی معاملات خرد در این روز رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد در سال 99 را از آن خود کرد. البته در روزهای بعد؛ یعنی دوشنبه و سه‌شنبه شاهد افزایش معاملات خرد بودیم و این امیدواری ایجاد شد که شاید بازار خود را برای برگشت آماده می‌کند اما این موضوع روز چهارشنبه متوقف شد و معاملات خرد باز هم کاهش یافت.

این هفته با ورود مجلس به موضوع انتخابات تعیین هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، این انتخابات لغو شد. به گفته محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسوین اقتصادی، مجلس بر این باور است با این نحوه برگزاری انتخابات، مدیریت سهام عدالت دولتی باقی می‌ماند و حق سهامداران ضایع می‌شد.

بعد از لغو این انتخابات، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه پرداخت سود سهام عدالت سال ۹۸ گفت: «امسال سود سال ۹۸ سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، به همان روش سهام‌داران مستقیم سهام عدالت و توسط شرکت سمات واریز می‌شود».

این هفته قرار بود نماد «حآفرین» عرضه اولیه شود که با اطلاعیه سازمان بورس عرضه آن لغو شد. لغو شدن این عرضه اولیه در حالی صورت گرفت که تعداد خریداران عرضه اولیه «اپال» در هفته گذشته بیش از یک میلیون نفر کاهش یافته بود.

امیر وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسکانیوز علت استقبال کم از عرضه اولیه اپال را از بین رفتن اعتماد سهامداران از بازار سرمایه دانست و گفت: «واقعیت این است که به خاطر بعضی از سیاست‌های غلط و تاثیری که این سیاست‌ها روی بازار گذاشته, اعتماد از بازار سرمایه رفته است و این اعتماد به راحتی برنخواهد گشت».

خبر مهم دیگری که این هفته منتشر شد مربوط به اختصاص 15 درصد از نقدینگی صندوق‌های با درآمد ثابت به بازار بورس بود. این صندوق‌ها ملزم شده‌اند که تا پایان اسفند حداقل 3 درصد از این مقدار را به بازار سرمایه تزریق کنند. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که الزام خرید اوراق قرضه دولتی توسط این صندوق‌ها باعث انحراف سرمایه‌ها از بورس و ریزش آن شده است.

علی‌محمد احمدی استاد اقتصاد دانشگاه در این رابطه به ایسکانیوز گفت: «فروش اوراق قرضه در کاهش تقاضای بورس بی‌تاثیر نبوده اما موضوع مهم‌تر، ورود شرکت‌هایی به بورس است که افزایش داریی‌شان به صورت کاذب بود و این مسئله در نهایت موجب زیان سهامداران شده است».

تضمین سود ۲۵ درصدی برای سهامداران خرد خبر مهم دیگری بود که این هفته منتشر شد. سهامدارانی که ارزش پورتفوی آنها روز 12 اسفند ۱۰ میلیون تومان یا کمتر بوده است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری رخ داده، می‌توانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

بر این اساس چنانچه بازدهی پرتفوی این سهامداران تا ردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۲۵ درصد باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد. البته شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی، تغییر ندادن پورتفوی سهامدار خرد تا  تاریخ سررسید (اردیبهشت ۱۴۰۱) است.

تضمین 25 درصدی سود برای سهامداران خرد در شرایطی تعیین شده است که بسیاری از این سهامداران در این مدت ضررهای 50 تا 70 درصدی دیده‌اند؛ یعنی اگر قرار باشد بر صرفا 25 درصد سود تا اردیبهشت 1401 باشد این سهامداران حتی به اصل سرمایه خود هم نخواهند رسید.

این هفته علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران در گفتگویی ابهام و عدم اطمینان را مساله اصلی بازار در وضعیت فعلی دانست. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این ابهام و بی‌اعتمادی را نتیجه تصمیمات دولت و تصمیم‌گیران حوزه بورس می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =