شرایط شرکت در دوره دکتری پژوهشی گروه علوم پزشکی اعلام شد

مرکز سنجش آموزش پزشکی، جزئیات شرایط شرکت در دوره دکتری تخصصی پژوهشی برای متقاضیان گروه علوم پزشکی در آزمون دکتری سال۱۴۰۱-۱۴۰۰را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۸ اسفند ماه ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی به شرح جدول زیر انجام می‌پذیرد؛ 

آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای و دارای نمره منفی، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می‌شود. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می‌تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته یا مجموعه امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می‌شود، شرکت کند. داوطلبان، مجاز به انتخاب دو رشته یا مجموعه امتحانی در یک نوبت نیستند.

برای ثبت‌نام در دو رشته یا مجموعه امتحانی باید دو پرداخت جداگانه صورت گیرد. بنا بر شرایط و امکانات دانشگاه‌ها و نیز شرایط خاص کشور متأثر از شیوع بیماری، ممکن است آزمون تمام و یا تعدادی از رشته‌ها به صورت الکترونیک و/یا کاغذی برگزار شود.

داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره‌های دکتری تخصصی یا دکتری پژوهشی هستند که در فرم ثبت‌نام باید نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنند.

در مرحله اول آزمون کتبی کسب حد نصاب ۵۰ درصد میانگین کل نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل ۳۰ درصد از نمره کتبی آزمون الزامی است. همچنین در مرحله دوم آزمون «مصاحبه» کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره تراز شده مرحله دوم ۵ درصد اول هر رشته با رعایت سایر شرایط و مقررات الزامی است.

برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل مننتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است. مقالات مذکور داوطلب باید در زمان انتخاب رشته/محل جهت بررسی و تأیید توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری شود.

داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری پژوهشی قبول می‌شوند؛ باید هنگام انتخاب رشته/محل دو مقاله شرطی چاپ شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله «Acceptance» به هیچ وجه قابل قبول نیست.

آزمون شفاهی «مصاحبه» برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی «دانشگاه‌ها» و برای دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

چنانچه شرایط کشور از نظر شیوع بیماری برای برگزاری حضوری مصاحبه مناسب نباشد، ممکن است آزمون مرحله دوم «مصاحبه» به صورت مجازی برگزار شود.

از داوطلبانی که در آزمون کتبی «مرحله اول» حدنصاب نمره لازم را با توجه به سهمیه داوطلب کسب کرده باشند. به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می‌شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.

با توجه به اینکه در مرحله دوم مصاحبه موارد مهم برای ارزیابی در دکتری تخصصی، پایان‌نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکتری پژوهشی، ۲ مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در نمایه نامه‌های بین‌المللی Science of Web یا PubMed است، لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده و همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ مهلت نام‌نویسی و ارسال مدارک برای ثبت‌نام در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از ۱۲ اسفند ماه آغاز شده است و ۲۲ اسفند ماه ۹۹ پایان می‌یابد. زمان برگزاری آزمون کتبی ۳، ۴ و ۵ تیر ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =