۵۸ هزار دانشجوی خارجی در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از تحصیل ۵۸ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف در رشته زبان و ادبیات فارسی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، حسین سالار آملی در نشست سالانه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور که شنبه، توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار کرد: ۵۸ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشورمان تحصیل می‌کنند که سرمایه عظیمی به شمار می‌روند که از سرتاسر جهان جهت تحصیل در این رشته به کشورمان می‌آیند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: سیاست‌های ما این گونه است که هر فردی که تمایل داشته باشد در رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران تحصیل کند، وی را پذیرفته و بورسیه تحصیلی اعطا کنیم.

وی در ادامه افزود: در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۲ هزار مدرک علمی به زبان فارسی به ثبت رسیده است و این حجم از علم به زبان فارسی مبنایی است برای آن که کشور ما و زبان و ادبیات فارسی در منطقه به عنوان زبان اول علم مطرح باشد. هم‌اکنون حدود ۸ هزار و ۹۰۰ نفر در دانشگاه‌های خارج از کشور مانند ازبکستان، آلمان، ترکیه، ژاپن و افغانستان و کشورهای دیگر در حال تحصیل در این رشته هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در سرتاسر دنیا داریم و با ۶۵ کشور جهان ارتباط هدفمندی در این زمینه داریم و تاکنون ۷ دوره آزمون سامفا که از معتبرترین آزمون‌های سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی است را برگزار کرده‌ایم. همچنین حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجوی خارجی تحت پوشش آموزش مجازی زبان فارسی هستندکه نشان از فعالیت‌های اثرگذار مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم است.

سالار آملی در خصوص سیاست‌های وزارت علوم تصریح کرد: در بخش توسعه زبان و ادبیات فارسی، نهادهای مختلفی همچون بنیاد سعدی، وزارت امور خارجه و انجمن‌های علمی مرتبط با زبان فارسی مشغول به فعالیت هستند. همچنین دانشگاه‌های ما از استقلال برخوردار هستند و کلیه امور توسط دانشگاه و هیئت امنای دانشگاه برنامه‌ریزی می‌شوند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در پایان سخنان خود با بیان اینکه هم اکنون دارای ۲۰۰ کرسی در دنیا هستیم که مواد درسی و کتب مورد نیاز این مراکز را برای آنها ارسال می‌کنیم، گفت: در زمینه تهیه کتاب، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان سمت برای انتشار کتاب‌های جدید مورد نیاز معاونت گسترش زبان فارسی منعقد خواهد شد. حدود ۶۰۰ نفر از کشورهای خارجی نیز در این رشته در حال تحصیل هستند که زمانی که به کشورهای خود باز می‌گردنند وظیفه پشتیبانی و آموزش این زبان را در کشورهای شان برعهده دارند و امیدواریم که با پشتیبانی و همکاری همه دوستان بتوانیم باعث توسعه این میراث باارزش ایرانی باشیم.

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری با سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها برای انتشار کتاب های جدید مورد نیاز معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور توسط حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم و محمد ذبیحی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =