آموزش عالی ایران هیچ فایده‌ای برای اقتصادمان ندارد

بررسی صنعت و دانشگاه در ایران نشان می‌دهد که نه مقالات علمی منتشر شده و نه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها ثمره چندانی برای صنعت و رشد اقتصادی کشور نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «علم بهتر است یا ثروت» سوال آشنایی است که معمولا موضوع انشای مدارس‌مان بوده است و ما دانش‌آموزان از همه جا بی‌خبر خود را موظف می‌دانستیم که راهی پیدا کنیم تا نشان دهیم علم بهتر از ثروت است. 

زمانی علم برای علم ارزش داشت؛ عالمان نگران کاربردی کردن علم بودند؛ درآمدزایی از علم را برابر با نابودی آن می‌دانستند؛ اما قرن‌ها گذشته و این روزها علمی مفید است که درآمدزا باشد. به هرحال این روزها نسبت علم و ثروت تغییر کرده است و کارشناسان معتقدند علم باید راهی برای درآمدزایی پیدا کند چرا که علمی که با تزریق پول از خارج سرپا باشد، نمی‌تواند به توسعه کشور کمک کند.

مولف کتاب «علم بهتر است یا ثروت» در این زمینه به تشریح ارتباط توسعه علمی و توسعه اقتصادی پرداخت.

تقی ترابی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، به تالیف کتاب «علم بهتر است یا ثروت» اشاره کرد و گفت: این سوال در فرهنگ ما قدمت زیادی دارد و تا مدت‌ها وقتی این پرسش مطرح می‌شد، همه ناخودآگاه می‌گفتند؛ علم بهتر است؛ تا زمانی که موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت مطرح شد.

اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان این که دانشگاه محل تولید علم و صنعت محل تولید ثروت است، اظهار کرد: اگر سوال این است که توسعه علمی سبب توسعه اقتصادی می‌شود یا توسعه اقتصادی سبب توسعه علمی؟ پاسخ من این است که اقتصاد سبب تولید علم می‌شود.

وی با اشاره به این که تولید علم و تربیت متخصص، خروجی‌های آموزش عالی هستند، افزود: هر دو این خروجی‌ها در ایران دچار مشکل هستند. دانش‌آموختگانی که از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند به دنبال مشاغل غیرمرتبط با تحصیلشان می‌روند.

ترابی در ادامه به تولید علم و مقالات به عنوان خروجی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مقالات هم چه علمی-پژوهشی باشند یا ISI در نشریات می‌مانند و اقتصاد هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌برد. بنابراین نظام آموزش عالی ایران، ثمره چندانی برای اقتصاد ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان این که موضوع این است که اقتصاد چه تاثیری بر روی آموزش عالی در ایران دارد، تصریح کرد: تمام مخارج آموزش عالی از طریق بودجه دولتی تامین می‌شود. به عبارت دیگر، این اقتصاد است که امکان آموزش عالی را در کشور فراهم کرده.

وی تحصیل در آموزش عالی ایران را با عبارت «تحصیل بی‌حاصل» توصیف کرد و افزود: وقتی تحصیلاتی که آموزش عالی صورت می‌گیرد، هیچ ثمری برای اقتصاد ندارد، این سیستم عملا بی‌حاصل است.

ترابی درباره تامین منابع مالی آموزش عالی از سوی اقتصاد، گفت: اگر ساختار اقتصادی نمی‌توانست این منابع مالی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی را تامین کند، هرگز آموزش عالی تا این حد گسترش پیدا نمی‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در پایان توسعه علمی را مدیون توسعه اقتصادی دانست و اظهار کرد: تا دهه 60 آموزش عالی از محل درآمدهایی که دولت فراهم می‌کرد، اداره می‌شد و پس از انقلاب با توجه به افزایش تقاضا برای آموزش عالی دانشگاه آزاد هم تاسیس شد که هزینه‌های آن را خود مردم تامین می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =