ثبت معامله ۳۲ میلیون تن کالا در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال جاری در یک رکودشکنی، رقم بی سابقه ۳۲ میلیون تن کالا در معاملات بورس ثبت شده تا مشخص شود زیرساخت های بورس کالا پاسخگوی نیاز صنایع و تولید کشور بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در آئین راه اندازی معاملات آتی نقره و تالار حراج باز بورس کالا گفت: توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا سرعت گرفته و مشکل مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی نیز با پیگیری سازمان بورس حل و فصل شد و این امر نویدبخش رونق بازار گواهی سپرده کالایی است.

وی افزود: بورس کالا محمل انجام معاملات ساختاریافته خواند و گفت: در سال جاری رقم بی سابقه ۳۲ میلیون تن کالا در معاملات بورس ثبت شده و این رقم بیانگر آن است که زیرساخت‌های بورس کالا پاسخگوی نیاز صنایع و تولید کشور بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: همچنین در حوزه تأمین مالی تولیدکنندگان ۴۰ درصد معاملات بازار فیزیکی به صورت سلف بوده و به این ترتیب از ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به تأمین مالی شرکت‌های تولیدکننده کمک شده است.

وی به معاملات حراج باز سنگ آهن اشاره کرد و گفت: معاملات مدل حراج باز یکی از زیرساختهای اصلی بورس‌های کالایی است و در این روش فرصت بیشتری برای کشف نرخ داده می‌شود تا معامله گران برای تأمین مواد خود بتوانند در حین معامله تفکر بیشتری در حوزه قیمت داشته باشند.

سلطانی نژاد در خصوص معاملات آتی نقره نیز گفت: نقره در بازارهای جهانی اهمیتش به لحاظ وزنی از طلا بیشتر است و این فلز در صنایع الکترونیک، صنایع تولیدی و صنایع پایین دستی کاربرد بالایی دارد که با راه اندازی قرارداد آتی نقره در بورس کالا شرایط برای پوشش ریسک قیمتی برای صنایع پایین دستی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا ساچمه نقره به دلیل آنکه در ایران به صورت استاندارد وجود دارد به عنوان دارایی پایه قرارداد آتی در نظر گرفته شد.

سلطانی نژاد گفت: برنامه بورس کالا برای توسعه بازار آتی، راه اندازی قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا است. همچنین با همکاری وزارت صمت، گواهی سپرده کالایی بر روی محصولات پتروشیمی و در ابتدای کار بر روی قیر راه اندازی می‌شود و همچنین این موضوع در مس و آلومینیوم هم در دستور کار است؛ ضمن اینکه با راه اندازی اوراق خرید دین در کنار توسعه معاملات مناقصه و گواهی سپرده شاهد تکمیل سبد کالایی بورس کالا خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =