شرکت‌های دانش‌بنیان گردش مالی ۱۲میلیارد دلاری دارند/ تاسیس ۱۵ پایگاه صادرات محصولات فناورانه در دنیا

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس آخرین آمار، گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان خلاق تاکنون نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها در شرایط فعلی یکی از دغدغه‌های اصلی مراکز علمی و پژوهشی کشور محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری نیز به دفعات بر آن تاکید داشته‌اند. به گفته بسیاری از کارشناسان، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه می‌تواند یکی از گلوگاه‌های مهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد چرا که با صادرات این محصولات به کشورهای منطقه می‌توانیم علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، شاهد ارزآوری برای کشور نیز باشیم.

در همین ارتباط، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره استفاده از ظرفیت‌های فناورانه ایران در کشورهای منطقه اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قطعا توجه زیادی را نسبت به این حوزه داشته است به طوری که اخیرا «خانه نوآوری و صادرات ایران» در سوریه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی افزود: خانه نوآوری و صادرات ایران در سوریه، درحال حاضر تبدیل به یک پایگاه صادراتی برای محصولات فناورانه شده است. امروز در ۱۵ کشور همسایه به علاوه روسیه، چین، کنیا و سوریه، پایگاه‌های صادراتی تاسیس کرده‌ایم. به طور کلی این پایگاه‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده است.

کرمی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری دارای کریدور صادرات محصولات فناورانه است که شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق می‌توانند عضو این کریدور شوند؛ همچنین ۵۰ درصد هزینه‌های مرتبط با اعزام پژوهشگران به خارج از کشور، شرکت در نمایشگاه، رفت و آمد، طراحی سایت، ترجمه و تمامی نیازمندهای مرتبط با ساخت محصول فناورانه ایرانی برای معرفی به کشورهای خارجی، از طریق این کریدور انجام می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: آخرین پایگاه صادراتی محصولات فناورانه ایران نیز در شهر دمشق افتتاح شده است که می‌تواند در زمینه توسعه صادرات محصولات فناورانه و دانش بنیان، اهمیت زیادی داشته باشد. همچنین توسعه صادرات این دست از محصولات می‌تواند زمینه را برای ارزآوری به داخل کشور فراهم کند.

وی گفت: ما باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بازارسازی کنیم تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند؛ بازار ۸۰ میلیونی ایران در مقایسه با بازار جهانی بسیار کوچک است. به همین دلیل برای این که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند روی پای خودشان بایستند، نیازمند حضور در بازارهای بین‌المللی هستند.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: براساس آخرین آماری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احصا کرده است، گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان خلاق تاکنون نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده است که البته باید بیش از این باشد. پایگاه‌های صادراتی محصولات فناورانه به تازگی افتتاح شده‌ و امیدواریم با توسعه این پایگاه‌ها، شاهد ارز آوری بیشتری برای کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =