ساخت بوش‌های تقویت شده توسط پژوهشگران واحد نجف‌آباد

معاون پژوهش وفناوری واحد نجف آباد از ساخت بوش‌های تقویت شده با قالب‌های ترکتریکس در این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، مهدی رفیعی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، گفت: بوش های دولایه با استفاده ازقالب ترکتریکس برای نخستین بار در دنیا توسط تیم تحقیقاتی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ساخته شده است.

وی افزود: تکنولوژی ساخت این نوع قالبها به دلیل وجود منحنی ترکتریکس (Tractrix) در دهانه ماتریسِ قالب نسبتاً پیچیده است، اما به دلیل ساختار ساده و تعداد قطعات کمتر نسبت به قالبهای کشش عمیق معمول، امروزه مورد توجه طراحان و قالبسازان قرار گرفته است.

رفیعی اظهار داشت: امروزه بوش های دولایه در صنایع مختلف کاربرد وسیع پیدا کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به صنایع نظامی، ساخت تجهیزات پزشکی، صنعت خودرو، صنایع هوا و فضا اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ادامه داد: ترکیب دولایه از ورق های فلزی با خواص مکانیکی، متالورژیکی و شیمیایی متفاوت می‌تواند خواص منحصر به فرد به بوش بدهد. بوش با پوسته خارجی مقاوم به سایش و سطوح داخلی با چقرمگی زیاد در صنایع نظامی کاربرد دارد. این طرح قابلیت اجرا در ابعاد مختلف را دارد. همچنین این طرح فقط محدود به ساخت بوش ها نیست.

وی افزود: سیلندرهای دو لایه گاز CNG (لایه داخلی مقاوم به خوردگی شیمیایی و لایه بیرونی مقاوم به ضربه) نیز از دیگر کاربردهای این طرح است که قابلیت اجرایی شدن در صنعت خودروسازی را دارد. نتیجه این تحقیقات در پایان نامه کارشناسی ارشد مهندس علیرضا مردانی با راهنمایی دکتر مجید هاشم زاده در کتابخانه مرکزی دانشگاه موجود است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد خاطرنشان کرد: طرح مذکور در سایت اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) منتشر شده و در حال طی مراحل مورد نیاز برای اخذ گرنت نهایی است. این طرح همچنین در سازمان ثبت اختراعات کشور ثبت شده و مورد تأیید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =