در میانه تحریم و رویای «گام در مقابل گام»

نگاه به خارج از مرزها برای رفع مشکلات در سال های گذشته «تقریبا هیچ» را نصیب ملت ایران کرده است و برای برون رفت از مشکلات باید به چاره ای دیگر اندیشید.

ایسکانیوز- گروه بین الملل- *جواد بخشی الموتی: با روی کار آمدن بایدن در آمریکا همانطور که پیش بینی می شد اتفاق جدیدی برای ملت ایران رقم نخورد و کماکان در بر همان پاشنه تحریم چرخید. فشار حدکثری، «هوشمند» شده و مواضع ضد ایرانی کماکان به قوت خود باقی است. فشار تحریم ها حالا کارد را به استخوان ملت ایران رسانده است و اقدامات مسئولان هم جوابگوی رفع دغدغه مردم نبوده است.

وعده های کارزار انتخاباتی آمریکا حالا بیش از هر زمانی رنگ باخته و «جو بایدن» با شرط و شروط راهی مشابه راه ترامپ را در پیش گرفته است. مسیری که با به حداکثر رساندن فشار کار به جایی نبرد و طراح اصلی آن را از قطار پیاده کرد. 

اظهارات ساکنین جدید کاخ سفید در روزهای گذشته نشان از روندی دارد که برای کسب منافع ملی کشورمان باید آن را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «پی بی اس»، توپ را در زمین ایران می اندازد و اظهارات غیرسازنده خود را بر خلاف وعده های بایدن، تکرار می کند. وی شرط رفع تنها بخشی از تحریم ها را منوط به بازگشت ایران به تعهدات برجام کرد، بدون اینکه به این موضوع اشاره کند که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده است.

در شرایطی که مجموعه تصمیم سازان در ایران بر رفع کامل تحریم ها بارها تاکید کرده اند اما درخواست آمریکایی ها چیز دیگری است و بلینکن نیز دوباره بر این موضع پافشاری کرده است که آماده مذاکره با ایران است. بازی وی با «کارت برجام»، دوگانه ای شده است برای فرار از پاسخگویی و اجرای تعهد. 

این موضوع در حالی مدام تکرار می شود که مقامات ایران و از جمله «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا تاکید کرده اند که هیچ مذاکره دوجانبه ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت. بازی با «افکار عمومی»، راهبرد آمریکایی ها برای کشتن زمان و بازی بی حاصل با ایران است، راهبری که قرار است منافع ایران را به مسلخ ببرد.

زیاده خواهی های آمریکایی ها ادامه خواهد داشت و همانطور که شاهد بودیم ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هدف آمریکایی ها را محدود کردن دائمی برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد. هدفی که در سالهای گذشته با اشکال مختلف پیگیری شده است. 

«جو بایدن» هم مانند دیگر روسای جمهور آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» را که از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ توسط «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا به مرحله اجرا گذاشته شد، برای یکسال دیگر تمدید کرد تا به خوش بینی ها پایان دهد. اقدامات کاخ سفید علیه ایران هیچ کدام نشان دهنده تغییر در روند گذشته نیست و توجه ویژه تر به کسب منافع ملی کشور، امروز بیش از هر زمانی بازنمود پیدا کرده است.

«کالین کال» نیز در جریان برگزاری جلسه رسیدگی به صلاحیت وی برای تصدی پست معاونت وزیر دفاع آمریکا در مجلس سنا، بر لزوم پابرجایی تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تا زمان بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود تاکید کرد. و تمام این ها پازل ادامه فشار و تحریم را تکمیل می کند؛ پازلی که برخی هنوز هم نمی خواهند آن را ببینند.

نگاه به خارج از مرزها برای رفع مشکلات در سالهای گذشته «تقریبا هیچ» را نصیب ملت ایران کرده است و برای برون رفت از مشکلات باید به چاره ای دیگر اندیشید. تبدیل کردن متغیر سیاست خارجی به مهم ترین مولفه برای رفع مشکلات در داخل اشتباهی است که نه تنها منافع بلکه «هویت ملی» را نیز به مخاطره می کشاند. 

طرح «گام در مقابل گام» بعنوان راهبردی برای برون رفت از مشکل، مطرح شد که بیشتر از اینکه نگاه به رفع تحریم ها داشته باشد، نگاهی انتخاباتی داشت. این طرح مورد پذیرش مجموع نظام قرار نگرفت و دوباره بر رفع کامل تحریم ها تاکید شد. 

یک منبع آگاه ایرانی به شبکه خبری العالم گفت که تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشود، هیچگونه مذاکراتی بین واشنگتن و تهران برگزار نخواهد شد.

این منبع آگاه اضافه کرد: «تفسیر غربی‌ها درباره اظهارات رئیس جمهور  و وزیر خارجه ایران درباره طرح جدید، اشتباه بوده و هیچگونه طرح جدیدی برای مذاکره با واشنگتن وجود ندارد.

طرح مباحث این چنینی حتی با رد آن در فضای رسانه ای، سیگنال های مخربی را طرف های غربی می دهد و آ نها را دلخوش به تغییر، از اناجم اقدامات سازنده باز می دارد. سیاست خارجی و موضع گیری پیرامون مسائل مهم ملی نباید بعنوان اهرمی برای بازی های انتخاباتی، باشد و همه باید یکصدا در تصمیم های کلان یه سیگنال را به خارج بفرستیم.

* دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی

کد خبر: 1090787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =