رشد شاخص بورس با وجود قرمز بودن تابلو بازار 

شاخص کل بورس در حالی برای سومین روز متوالی رشد داشت که هنوز هم غالب سهم‌های بازار در بازه منفی معامله می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شاخص کل بورس امروز با رشد 10 هزار واحدی (0.8 درصد) وارد کانال یک میلیون و 200 هزار شد. شاخص هم‌وزن هم تنها 0.1 درصد رشد داشت. با وجود رشد شاخص اما همچنان بیشتر سهم‌های بازار در مدار منفی معامله می‌شوند و امروز هم 499 سهم افت بیش از یک درصدی داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که شاخص با زور نمادهای بزرگ مثبت می‌شود اما افت سهم‌های کوچکتر که حجم بیشتر بازار را از نظر تعداد در اختیار دارند ادامه دارد.

حجم معاملات در بازار امروز 7.9 میلیارد سهم بود و ارزش معاملات به نزدیکی 9 میلیارد تومان رسید. در بازار بورس نمادهای فولاد، شبندر و شستا بیش‌ترین اثر مثبت را بر روند بازار داشتند و در بازار فرابورس نمادهای آریا، زاگرس و میدکو بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

در بازار امروز ارزش معاملات خرد به عدد 7 هزار 400 میلیارد تومان رسید و پالایشی‌ها، خودروسازان، فلزات و محصولات شیمیایی در مجموع ۳۹ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها 2 صندوق دولتی پالایشی یکم و دارا یکم پرمعامله‌ترین بودند و بعد از این دو نماد هم خساپا و شپنا بیشتر از همه معامله شدند.

امروز عرضه اولیه سهام شرکت ریل‌پرداز نوآفرین(حآفرین) برای دومین بار لغو شد. هفته قبل قرار بود این نماد عرضه شود که روز قبل از عرضه با اطلاعیه سازمان بورس لغو شده بود. با توجه به لغو عرضه حآفرین احتمال لغو عرضه اولیه «مدار» که قرار است فردا انجام شود هم وجود دارد؛ البته هنوز اطلاعیه‌ای در این باره اعلام نشده است.

از اخبار جالب امروز این بود که علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سهم بورس از درآمدهای دولت در سال جاری، این موضوع را یک شائبه دانست و گفت: «منابع بودجه دولت از سه بخش اصلی درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه گذاری و واگذاری دارایی مالی تشکیل می شود».

شائبه خواندن تامین مالی دولت از بورس در حالی توسط سخنگوی دولت مطرح شد که  بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۹ماهه اول سال جاری دولت درمجموع ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد از بورس درآمد داشته است که ۱۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی از نقل و انتقال سهام در بورس و فرابورس بوده و۳۳ هزار میلیارد تومان نیز از محل واگذاری سهام خود در شرکت های دولتی تامین شده است.

به طور کلی در بازار امروز همچنان شاهد خروج پول حقیقی بودیم. اما میزان خروج پول حدود ۲۸۰ میلیارد تومان بود که عدد پایینی نسبت به روزهای اخیر به حساب می‌آید. بیشترین خروج پول حقیقی هم از صنایع نسبتا کوچک‌تر قند و شکر، سرمایه‌گذاری‌ها و غذایی‌ها بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =