نخستین دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید سلیمانی

نخستین دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی ظهر امروز با حضور رییس کل دادگستری خراسان رضوی، دادستان مشهد، قضات، وکلا، دانشجویان حقوق و دیگر مسؤولان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نخستین دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، با حضور رییس کل دادگستری خراسان رضوی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان، قضات و وکلای برجسته، دانشجویان حقوق و دیگر مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

این دادگاه مجازی به همت دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، معاونت فرهنگی دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان، به جهت تقویت و پیوند بیشتر دادگستری و فضای علمی دانشگاه به صورت نمادین برگزار و تمامی ملزومات یک دادگاه و پرونده حقیقی به صورت کامل رعایت شد.

جنبه آموزشی از اهداف مهم این دادگاه مجازی بود، وکلای اولیای دم و متهم دونالد ترامپ در حضور قاضی دادگاه در جایگاه حاضر شدند و به دفاع از موکلان خویش پرداختند.

پرونده‌های قضایی باید از بُعد علمی و حقوقی بررسی شوند

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در بخشی از این مراسم، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) و درود به روح پاک امام راحل(ره) شهدای اسلام به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این دادگاه مجازی اتفاق بدیع و جالبی است که مطمئن هستیم این مدل کار به برکت اینکه از مجاورت حرم مطهر رضوی آغاز شده می‌تواند خیر و برکت‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

غلامعلی صادقی با اشاره به اینکه حضور شهید حاج قاسم سلیمانی خیر و برکت زیادی برای کشور داشته و نامش نیز مایه خیر و برکت است، عنوان کرد: ما نیز باید این مدل کارها را پیگیری کنیم، زیرا بعد آموزشی در فضای علم و دانش جزو اهداف مهم این مراسم است.

وی با بیان اینکه خدمت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عرض کرده‌ام که تمام تلاشتان را بکنید تا نکات آموزشی و مقرارت دادگاه به خوبی رعایت شود، گفت: بنده قول داده‌ام تا پیوند دادگستری و دانشگاه‌ها را به نسبت گذشته قوی‌تر کنیم.

صادقی تصریح کرد: عزیزانی که به عنوان وکیل متهم در جلسه دادگاه امروز حضور پیدا کرده‌اید حتی اگر شمر شدید نقش‌تان را به خوبی بازی کنید و نگران اینکه باید از متهم دفاع کنید نباشید، زیرا اینجا فضای رشد علم است هرچه بهتر دفاع کنید به دانشجویانی که قرار است در آینده پرونده‌های شما را تحویل بگیرند کمک خوبی می‌کنید.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با تأکید بر این مطلب که عدم حضور فعال ما باعث شده بعضی پرونده‌ها بُعد سیاسی و حزبی پیدا کند، متذکر شد: پرونده‌ها باید از بُعد علمی و حقوقی بررسی شود، چون ما نقش‌مان را خوب بازی نکردیم بعضی پرونده‌ها رنگ و بوی حزبی می‌گیرد.

وی افزود: خیلی از اتفاقات را می‌توانیم در دادگاه مجازی بررسی کنیم، بنا داریم بازپرسی مجازی، دادیاری و دادسرای مجازی را در مرحله‌ای مختلف کیفری و تجدید نظر در دادگاه مجازی بررسی کنیم.
صادقی خاطرنشان کرد: باید حضور پررنگ‌تری در محیط‌های آموزشی داشته باشیم تا آنچه که امروز قضات در دادگاه و دادسراها تلاش می‌کنند به عنوان حاصل زحمت همکاران به محیط‌های آموزشی منتقل کنیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه با کارگروه مشترکی که تشکیل می‌دهیم آمادگی داریم فضای دادگاه‌ها را به دانشگاه‌ها منتقل کنیم، در خصوص روال پیگیری پرونده متهم ترور سردار سلیمانی بیان کرد: روز گذشته تهران اعلام کرد پرونده حقیقی متهمی که امروز قرار است مورد بررسی قرار بگیرد در تهران در حال بررسی است و به تحقیقات خوبی رسیده است.

وی افزود: کاری که امروز در این مراسم خلق می‌شود می‌تواند تکمیل کننده پرونده حقیقی در تهران باشد تا خروجی پرونده حقیقی علمی و قابل دفاع در مجامع بین‌المللی باشد.
ترور حاج قاسم سلیمانی یک جنایت جنگی بود.

دبیر اجرایی نخستین دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: در بحث شهادت حاج قاسم سلیمانی معتقد هستیم که ترور ایشان یک جنایت جنگی بود، زیرا به دعوت دولت عراق به سفر کاری رفته بودند.

حجت الاسلام موحدی با اشاره به اینکه انتقام سخت به عنوان یک مطالبه عمومی در کشور مطرح شده است، بیان کرد: بمباران پایگاه عین الاسد عراق تنها سیلی بود که به صورت آمریکا زدیم.

مکتب شهید سلیمانی باید الگو قرار بگیرد

رییس دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم، با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم پیرو راه شهیدان اسلام به ویژه سردار بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم، خاطرنشان کرد: باید مکتب شهید سلیمانی را الگو قرار دهیم.

مجتبی زاهدیان با اشاره به اینکه دیدگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در بحث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشخص بود و قوه جاذبه در ایشان ارجعیت بسیاری داشت، متذکر شد: در بحث مدیریتی هم مدیری جهادی و قاطع بودند، اگر تفکر حاج قاسم اساس کار قرار بگیرد خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

وی با بیان اینکه حقی که شهید حاج قاسم سلیمانی بر ما دارد بر کسی پوشیده نیست و به مرور زمان روشن می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم خروجی این دادگاه مجازی مورد استفاده اساتید و دانشجویان عزیز قرار بگیرد، این دادگاه مجازی جنبه آموزشی دارد چون مسائل و مبانی حقوقی در این مراسم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است مراسم دادگاه، همزمان به صورت زنده از صفحه آپارات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برای دانشجویان و علاقمندان پخش شد.

کد خبر: 1090830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =