پیشنهاد راه‌اندازی تورهای نوروز وجاده ابریشم بین ایران و ازبکستان

معاون میراث فرهنگی کشور در دیدار با معاون وزیر امورخارجه ازبکستان راه‌اندازی تورهای گردشگری بین دو کشور در حوزه نوروز و جاده ابریشم و بازدید از آثار تاریخی مرمتی را پیشنهاد کرد.

‌به‌گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ فرقت صدیقوف معاون وزیر امور خارجه ازبکستان که همراه با هیئتی به ایران سفر کرده است با محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست، بر گسترش و آغاز همکاری‌های مشترک در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای، مرمت و بازسازی بناها و نسخ خطی، تهیه پرونده‌های مشترک میراث ناملموس برای ثبت جهانی، کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی، گردشگری، هتل‌سازی، معرفی صنایع‌دستی و صادرات آن و برگزاری هفته فرهنگی در دو کشور تأکید شد.

همچنین مقرر شد، زمینه‌های همکاری‌های مشترک در دیداری جداگانه با سفیر این کشور نهایی و سپس برای اجرایی شدن در قالب یادداشت تفاهم به وزارت امورخارجه کشور ازبکستان ارسال شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست با توجه به اقدامات مرمتی در قالب استاد و شاگردی و پرورش استادکاران جوان و توسعه دانش سنتی از آمادگی این معاونت در تهیه پرونده‌های مشترک میراث ملموس و ناملموس خبر داد.

او با اشاره به توسعه دانش سنتی و پرونده‌های مشترک بین دو کشور همچون نوروز و جاده ابریشم که ایران در مراحل پایانی برای الحاق به پرونده مشترک ازبکستان و چین است، راه‌اندازی تورهای گردشگری بین دو کشور در حوزه نوروز و جاده ابریشم و بازدید از آثار تاریخی مرمتی را پیشنهاد کرد.

درخواست تقویت همکاری‌های ایران و ازبکستان در حوزه نسخ خطی

فرقت صدیقوف معاون وزیر امور خارجه ازبکستان نیز با اشاره به ۴۷۰۰ اثر تاریخی که ۱۳۰۰ اثر آن از سوی یونسکو حفاظت می‌شود و ثبت شهر خیوه به‌عنوان اولین میراث جهانی ازبکستان در فهرست میراث جهانی و اشتراکات فرهنگی، تسهیلات روادید بین دو کشور در زمینه تبادل گردشگر گسترش همکاری‌های فی مابین و اجرایی شدن آن در کوتاه‌ترین فرصت ممکن را خواستار شد.

او با بیان راه‌اندازی مرکز تحقیقات اسلامی در شهر بخارا و مرکز تمدن اسلامی در تاشکند و انجام تحقیقات بر روی متون و نسخ خطی قرآنی و اسلامی از سوی دانشجویان و پژوهشگران ازبکستانی بر آغاز همکاری‌های مشترک در این زمینه و حضور متخصصان و کارشناسان نسخ خطی ایران در این کشور تأکید کرد.

اشاعه دانش سنتی در ایران

آمادگی ایران برای برگزاری کلاس‌های آموزش به‌صورت آنلاین، همکاری‌های مشترک مرمتی و صادرات مصالح سنتی مورد نیاز در مرمت بناهای تاریخی کشور ازبکستان از جمله پیشنهادهای احمدی روئینی مدیرکل محوطه‌ها و بافت‌ها در این نشست بود.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در این نشست با معرفی نرم‌افزار جام برای ثبت شناسنامه‌ای اموال منقول موزه‌ای از آمادگی ایران برای همکاری‌های مشترک در این زمینه، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای، هفته‌های فرهنگی، معرفی و بررسی‌های کارشناسی بر روی نسخ خطی و اعزام کارشناسان نسخ خطی خبرداد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1090851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =