رِخوت در دانشگاه‌ها تقصیر مسئولان نیست!

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد گفت: وقتی دانشجو حتی در کلاس‌های خود یکی در میان شرکت می‌کند، نمی‌توانیم مشکلات تحصیلی او را بر گردن مسئولان آموزشی دانشگاه بیندازیم؛ به همین دلیل، مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها هم متوجه مسئولان فرهنگی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند؛ در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند. این فرآیند تا حد بسیار زیادی در ارتباط با دیدگاه و دغدغه‌ معاونان فرهنگی و دانشجویی است و به همین دلیل هم نباید از نقش آن‌ها در تحولات فرهنگی دانشگاه غافل شویم.

محمد فرشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌ها در تحولات فرهنگی جامعه اظهارکرد: به طور کلی متولیان فرهنگی کشور از جمله معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، در تحولات فرهنگی جامعه اثرگذار هستند؛ اما بیشتر موج‌های فرهنگی، متن جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به تبع این موضوع، دانشگاه‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: تاکنون هیچ موج فرهنگی از دانشگاه‌ها شروع نشده تا جامعه از آن اثر بگیرد بلکه همواره این موضوع برعکس بوده است؛ به طوری که یک موج فرهنگی از جامعه آغاز شده و فضای دانشگاه نیز از این موج تاثیر می‌گیرد. به طور کلی دانشگاه‌ها تا کنون منشا موج‌های فرهنگی نبوده‌اند.

دانشگاه در جامعه اثرگذاری فرهنگی ندارد

فرشی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌ها همواره از جامعه اثر گرفته‌اند و اثرگذاری آن‌ها در حوزه مسائل فرهنگی، بسیار اندک بوده است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بی انگیزگی دانشجویان نسبت به حضور در فعالیت‌های فرهنگی را می‌توانیم یکی از این دلایل بدانیم. درواقع دانشجویان تمایلی به شرکت در برنامه‌های فرهنگی ندارند و این برنامه‌ها بسیار کم رمق برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد تصریح کرد: استقبال کم دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی می‌تواند دلایل زیادی داشته داشته باشد؛ حتی دانشجویان در برنامه‌هایی که مد نظر آن‌ها طراحی شده نیز شرکت نمی‌کنند. این مسئله را می‌توانیم یکی از دلایل اصلی تاثیرگذاری اندک دانشگاه‌ها بر تحولات فرهنگی جامعه بدانیم.

وی گفت: البته این امکان وجود دارد که برخی برنامه‌های فرهنگی، متناسب باعلایق و سلایق  دانشجویان طراحی نشود، به همین دلیل دانشجویان تمایل زیادی برای مشارکت در این برنامه‌ها را ندارند. به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی باید به گونه‌ای طراحی شود که باب سلیقه دانشجویان و دارای جذابیت باشد تا بتوانند با علاقه و انگیزه بیشتری در این برنامه‌ها شرکت کنند.

رخوت در فضای دانشگاهی رسوخ کرده است

فرشی در پاسخ به سوالی درباره دلیل اصلی رخوت دانشجویان نسبت به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، بیان کرد: دانشجویان علاوه بر موضوعات فرهنگی، در مسائل آموزشی و تحصیلی نیز دچار رخوت شده‌اند و همانند قدیم نیستند؛ درواقع علاقه و اشتیاق به یادگیری در بخش قابل توجهی از دانشجویان کاهش یافته است و تمایل زیادی به تحصیل و آموزش نیز ندارند. همین موضوع سبب شده تا در حوزه مسائل فرهنگی نیز دچار رخوت شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد افزود: وقتی دانشجویی حتی در کلاس‌های خود نیز یکی در میان شرکت می‌کند، نمی‌توانیم مشکلات تحصیلی او را بر گردن مسئولان آموزشی دانشگاه بیندازیم؛ به همین دلیل، مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها هم متوجه مسئولان فرهنگی نیست. متاسفانه نوعی رخوتِ عمومی در سطح دانشگاه‌های کشور وجود دارد که به تمامی حوزه‌های آموزشی، تحصیلی و فرهنگی رسوخ کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی، بازوان اصلی معاونت فرهنگی در دانشگاه هستند؛ درواقع معاونت فرهنگی نمی‌تواند تمام فعالیت‌های فرهنگی را به تنهایی انجام دهد بلکه بخش قابل توجهی از آن‌ها به نهادهای دانشجویی وابسته است. به بیان دیگر بیش از ۷۰ درصد فعالیت‌های فرهنگی، به نهادهای دانشجویی از جمله تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی و... معطوف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =