فضای فرهنگی دانشگاه‌ها با سیاست‌بازی مدیریت نمی‌شود

مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگ و رسانه گفت: متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها باید فراجناحی باشند و با تشکیلات سیاسی وزارتخانه‌ها و نهادها درگیر نباشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند. به طور حتم نقش دانشگاه‌ها به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار جامعه که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی کشور را تامین می‌کند، در زمینه تحولات فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. در همین راستا، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها نیز باید به وسیله تدوین برنامه دقیق و سیاستگذاری صحیح، دانشجویان و در نهایت جامعه را به سوی جهت دهی صحیح فرهنگی سوق دهند.

محمد امامی کورنده مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تاثیر مبانی فکری متولیان و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در تغییر سیاست‌های فرهنگی جامعه اظهار کرد: متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها در وهله اول باید فراجناحی باشند و با تشکیلات سیاسی وزارتخانه‌ها و نهادها درگیر نباشند؛ در غیر این صورت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تعطیل خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ تمامی آداب، رسوم، سنت‌ها و نگرش افراد به جامعه را شامل می‌شود و در مقایسه با دانشگاه، ارتباط  بیشتری با جامعه دارد. ما به تمامی فارغ التحصیلان دانشگاهی باید نگرش اجتماعی داشته باشیم؛ مسئله‌ای که متاسفانه در چند سال گذشته به آن توجهی نشده و شاهد ترویج مدرک گرایی در کشور بوده‌ایم. باید ببینیم که آیا این مدرک اخذ شده، در جامعه اثر گذار بوده است یا خیر.

امامی ادامه داد: اگر معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، فراجناحی و فرامدیریتی باشند و به تمامی جنبه‌ها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از سیاست گذاری دانشگاه مسلط و پایبند باشند، می‌توانند موجب تحول آفرینی در دانشگاه و حتی در سطح جامعه شوند. درواقع نقش و وظیفه معاونان فرهنگی دانشگاه با تحولات جامعه گره خورده است و جدا از یکدیگر نیستند.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: معاون فرهنگی باید از شخصیتی پایدار و استوار و گره خورده با فرهنگ ایرانی و اسلامی برخوردار باشد؛ به بیان دیگر، متولیان فرهنگی باید به فضای دانشگاه، نگاهی توام با کرامت انسانی داشته باشند و باید ارتباط دانشجویان با سایر بخش‌های دانشگاه را به خوبی ساماندهی و تقویت کنند. هرچقدر که دانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه ارتباط خوب و دوستانه داشته باشد، جامعه بهتری خواهیم داشت.

وی گفت: متاسفانه اخلاق از بسیاری از حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه دور شده است. موضوعاتی مانند فرهنگ رانندگی، خرید، مواجه با ویروس  کرونا و... از جمله مصادیقی هستند که اخلاق از آن‌ها دور شده است. در این شرایط است که نقش معاونان و متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها پررنگ‌تر می‌شود چرا که آن‌ها می‌توانند به وسیله آموزش کارکردهای فرهنگی و اجتماعی به دانشجویان، مشکلات اخلاقی را تا حد زیادی برطرف و دانشجویان را با مسائل اجتماعی درگیر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =