اقتصاد در شرکت‌های دانش‌بنیان پررنگ‌تر از دانش است

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که تحریم مانع حرکت کشور در مسیر توسعه می‌شود، گفت: دور زدن تحریم‌ها تنها آب باریکه‌ای برای حرکت به سمت اهداف فراهم می‌کند و این با حرکت در یک شاهراه متفاوت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان نقطه اتصال دانشگاه و صنعت، سبب می‌شوند پژوهش‌های دانشگاهی به محصولی برای صنعت تبدیل شوند.

اگر زمینه فعالیت این شرکت‌ها فراهم باشد، مسیر توسعه جامعه هموارتر خواهد بود و در غیر این صورت، دستیابی به محصول زمانبر و سخت خواهد شد.  

شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با مشکلات زیادی مواجه هستند. یکی از این مشکلات وجود تحریم‌ها و عواقب آن است. تحریم‌ها مانع ارتباطات بین‌المللی این شرکت‌ها شده و فعالیت‌های آن‌ها را محدود کرده است.

مهدی کشمیری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تاثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: تحریم‌ها تهدید هستند و هیچ کشوری با وجود تحریم نمی‌تواند در عرصه توسعه به طور کامل فعالیت کند. 

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که دادوستد با جهان از اصول توسعه است، افزود: تحریم مانع دادوستد با جهان و جهانی شدن کشور می‌شود. تحریم‌های ایران، تحمیلی‌اند و از کنترل ما خارج است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری با اشاره به این که گرچه تحریم فرصت‌هایی را فراهم می‌کند اما کشور را از عرصه رقابت جهانی حذف می‌کند، گفت: ایران ناچار است که با این تحریم‌ها مقابله کند اما معنای تحریم قطعا محرومیت است.

وی درباره راهکارهایی که شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها اتخاذ می‌کنند، تصریح کرد: دور زدن تحریم‌ها تنها آب باریکه‌ای برای حرکت به سمت اهداف فراهم می‌کند و این با حرکت در یک شاهراه متفاوت است.

کشمیری در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که تحریم‌ها نباید وارد حوزه دانش شوند اما در شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصاد پررنگ‌تر از دانش است.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان با بیان این که فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید مقاله نیست، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تبادل دانش فنی و تولید محصول فعالیت ‌می‌کنند و به همین دلیل شامل تحریم‌ها می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =