لیگ برتر در حد نام خود نیست

ابراهیم طالبی معتقد است فوتبال ایران در دو بخش ملی و باشگاهی فاصله زیادی با شاخص جهانی دارد و علت آن را عدم دانش کافی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز،امیر کریمی؛ طی مصاحبه‌ای که با ابراهیم طالبی انجام دادیم، این کارشناس و مربی فوتبال کشورمان نظرات خود پیرامون لیگ برتر را با ما در میان گذاشت.

سرمربی پیشین استقلال در مورد لیگ برتر، مربیان و مدعیان موفق امسال و دیگر موارد قابل بحث در مسابقات امسال فوتبال باشگاهی کشور صحبت هایی را مطرح کرد که با هم می‌خوانیم.

لیگ افت کرده

لیگ برتر را از چند لحاظ در حد نام لیگ برتر ندیدم، اولا تحت الشعاع بیماری کرونا و عدم حضور تماشاگر از گرمی بازی‌ها کاسته شد و از سوی دیگر از لحاظ فنی نیز صلابتی لازم از تیم‌هایی که از آنها انتظار می رود مانند گل گهر و استقلال و پرسپولیس دیده نشده است. 

وی در ادامه افزود: کلا فوتبال ما با آن تحولی که مدنظر بوده فاصله دارد. ما با این سطح بازی و بار فنی نه تنها با فوتبال جهان که حتی با آسیا هم فاصله بسیار زیادی داریم که علاوه بر ضعف در بحث مدیریت و مشکلات سخت افزاری، این موضوع به دانش و به‌روز بودن مربیان هم ارتباط پیدا می‌کند و در این راستا یک مقدار همت و تلاش برای دانش اندوزی از طرف مربیان احتیاج هست. تکرار نه تنها در زندگی شخصی بلکه حتی در فوتبال تبدیل به عادت می‌شود و عادت هم شخصیت ما می‌شود و حالا نظاره‌گر این عادت زشت هستیم که هر سال ما در آسیا حضور پیدا می‌کنیم و می‌بینیم که در هر دوره هم در آنجا حذف می‌شویم. چند سالی است در تمام سطوح پایه یا تیم ملی بزرگسالان یا حتی باشگاهی، نزدیک به چهل سال این مشکلات گریبانگیر فوتبال ما بوده و هست.

مدعیان قهرمان لیگ

ابراهیم طالبی در مورد مدعیان قهرمانی اشاره داشت که تیم های پرهزینه‌ای همچون فولاد و گل گهر سیرجان در این لیگ هستند ولی استقلال و پرسپولیس همیشه جزو مدعیان قرار دارند. از نگاه فوتبالی همیشه تیم هایی هستند که می‌خواهند مانع شوند تا چیزی بدست بیاورند و برعکس پرسپولیس و استقلال هیچگاه نمی‌توانند مانع تیمی در ایران شوند بلکه انتظار از این دو تیم هست که همیشه باید چیزی بدست بیاورند حالا شاید تیم‌های دیگری باشند که بخواهند با سد راه شدن تیم‌های بزرگتر برای خود اعتباری بخرند و آن را جزو موفقیت‌های خود بدانند. بر این اساس شانس قهرمانی لیگ برتر امسال بین استقلال، پرسپولیس و سپاهان دیده می‌شود.

نحوه تیم گرفتن در فوتبال ما

این مربی باسابقه با اشاره به این موضوع که برای مربیگری حرمت خاصی قائل هست و به هر قیمتی تن به تیم گرفتن نمی‌دهد گفت: در فوتبال ما مربیانی هستند که سال‌های پیش با دو تیم از لیگ یک سقوط کردند و حالا در لیگ برتر تیم دارند و یک هفته بیکار نمی‌مانند و این یک بیماری و نوعی آفت است که گریبان فوتبال ما را گرفته است. در واقع تعویض و تغییر صرفا چند مربی در تیم‌های مختلف و گردش این چند مربی در تیم‌های مختلف نه تنها مطلب جدیدی به فوتبال ما ارائه نمی‌کند بلکه برای دیگر مربیان مربیان و حضور آنها در تیم‌ها مشکل‌ساز می‌شوند.

تاثیر نبودن خارجی‌ها در فوتبال

سرمربی پیشین استقلال خاطرنشان کرد: در قرنی که فوتبال به یک خانواده جهانی تبدیل شده و مثلا در بایرن مونیخ یا لیورپول و تیم های خارجی که الگوی فوتبالی هستند بحث بومی و غیر بومی بودن معنی ندارد چه برسد به خارجی بودن متاسفانه قوانینی توسط مدیران تصمیم ساز فوتبال ما وضع می‌شود که نه تنها بازدهی ندارد بلکه ما را از موهبت وجود حضور مربیان تاثیرگذاری همچون برانکو،شفر و استراماچونی محروم می‌کند. این اندیشه‌ها عملا پوسیده است و به جای اینکه مشکلات خرید و واردات جنس بنجل و نظارت بر آنها را انجام دهیم صورت مسئله را به راحتی پاک می‌کنیم.

به گفته وی مربیان در طول روز حداقل باید چهار الی پنج ساعت را برای دانش افزایی صرف کند که با نداشتن رقبا طبیعتا این اتفاق دانش افزایی یا نمی‌افتد یا سرعت آن بسیار پایین خواهد بود و این به ضرر فوتبال ما می‌باشد. امروزه در فوتبال حتی سیستم‌های هجومی و دفاعی اصلا مطرح نیست و دور بودن مربیان باعث شده مباحث به جای دیگر رفته که به صلاح فوتبال ما نیست و متاسفانه مباحث جدید اصلا راهی به فوتبال ما ندارد.

یک گام به جلوی استقلال

در پایان گفتگو، مربی اسبق تیم استقلال در مورد شرایط کلی این تیم و همچنین بازی با فولاد خاطر نشان کرد که از لحاظ فنی این تیم را یک گام به جلو دیده و برای ادامه کار این کادر فنی ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =