واحد علوم انسانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی قم تأسیس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، علوم انسانی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته که قرار است یک واحد علوم انسانی- اسلامی در استان قم تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر به استان قم، با چند تن از علما و مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

طهرانچی در دیدار با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قم، ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ سال اخیر، حرکت جدیدی را آغاز کرد که البته این حرکت باتوجه به نگاهی که در گذشته بر این دانشگاه حاکم بود، فرآیند آسانی نبود.

وی افزود: خوشبختانه با استقبال مردم و فعالیت جهادی همکاران، توانستیم تحولات مثبتی را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی در ۵۰۰ نقطه کشور حضور دارد و دارای ۷۰۰ مدرسه است؛ همچنین درحال حاضر حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند. 

طهرانچی ادامه داد: اثرات دانشگاه آزاد منحصر به اثرات علمی و تحصیلی نیست بلکه دارای اثرات اجتماعی و فرهنگی نیز هست؛ درواقع دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه‌ای علمی-فرهنگی است که البته در مواردی، موضوعات فرهنگی را بر موضوعات علمی مقدم می‌‎داند چرا که حضور این دانشگاه، اثرات زیادی را در مناطق مختلف داشته است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: علاقه مردم ایران به علم آموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شده تا دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مناطق کشور، امکانات آموزشی بی نظیری را برای مردم فراهم کند. درواقع مردم در تمامی نقاط کشور ظرفیت‌های بی نظیری را فراهم کرده‌اند که باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل مختلف، نگاه فرهنگی جدید داشته است؛ حضور فرزاد جهان بین در مسند معاونت فرهنگی و دانشجویی نیز با همین هدف بوده است. مقام معظم رهبری همواره از خاموش بودن کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه‌ها گله‌مند بودند اما دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط کرونا، گروه‌هایی را برای شرکت در رویداد ملی کرسی آزاداندیشی ساماندهی کرده است به طوری که تا این لحظه بیش از هزار تیم در آستانه ورود به مرحله کشوری این رویداد هستند.

طهرانچی بیان کرد: خوشبختانه از این قبیل اقدامات حتی با وجود شرایط کرونایی در دانشگاه آزاد اسلامی به دفعات متعدد انجام شده است. حدود یک سال است که دانشجویان در فضای دانشگاه حضور فیزیکی ندارند؛ با این وجود اما استقبال خوبی از فعالیت‌های فرهنگی داشته اند.

وی عبور از نگاه اداری و بروکراتیک غربی در فضای مدیریتی دانشگاه را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: ما در اولین گام معاونت آموزش دانشگاه را به سه بخش معاونت علوم انسانی و هنر، معاونت علوم مهندسی و کشاورزی و معاونت علوم پزشکی تقسیم بندی کردیم. حجت الاسلام خسروپناه به عنوان یکی از پرچمداران حوزه علمِ دینی، مسئولیت معاونت علوم انسانی و هنر را قبول کردند. خوشخبتانه در این مدت اقدامات خوبی از سوی معاونت علوم انسانی در زمینه ارتقای استادان و تحول محتوای درسی انجام شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز از سوی معاونت علوم انسانی این دانشگاه، عنوان کرد: درحال حاضر هیئت‌های اندیشه ورز از بدنه واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور تشکیل شده است؛ همچنین دانشگاه آزاد نزدیک به ۲۴ هزار عضو هیئت علمی را در خود جای داده است که در مقایسه با وزارت علوم با ۳۴ هزار و وزارت بهداشت با ۱۵ هزار عضو هیئت علمی، از جایگاه خوبی برخوردار است.

طهرانچی گفت: این ۲۴ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب هیئت‌‎های اندیشه ورز، فرآیند توانمندسازی خود را به خوبی طی کردند به طوری که در شرایط کرونا، چندین کلاس توانمندسازی به صورت مجازی برای آن‌ها برگزار شد که البته با استقبال خوبی همراه بود. همچنین جریان ورود استادان جوان و انقلابی را با وجود مشکلات مالی به دانشگاه قطع نکردیم به طوری که سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ استاد جوان به دانشگاه آزاد اسلامی وارد می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دقت عمل لازم برای جذب استادان جدید داریم، اضافه کرد: این موضوع از اهمیت زیادی برخودار است؛ به همین دلیل برای جذب استادان جدید، دقت عمل کافی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی تحول در محتوا را دومین اقدام موثر معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: حجت الاسلام خسروپناه در همان بدو ورود به معاونت علوم انسانی، تغییر و تحول در برخی رشته‌ها را در دستور کار داد؛ به طوری که در گام اول، رشته علوم قرآن و حدیث مورد بازنگری قرار گرفت. خوشبختانه به وسیله ارتباط خوبی که با پژوهشگاه‌ها و برخی مراکز علمی استان قم برقرار کردیم، تغییر و تحولاتی را در محتوای برخی دروس انجام دادیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد دارای تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود به طوری که سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار پایان‌نامه را دریافت می‌کنیم. درحال حاضر این ۱۰۰ هزار پایان‌نامه در قالب برنامه‌های علمی در یک سامانه جمع‌آوری می‌شود که بخشی از این برنامه‌های علمی شامل نیازهای منطقه‌ای و بخشی دیگر شامل نیازهای ملی است. به عنوان مثال «الگوی سلامت رشد انسان» به عنوان یکی برنامه‌های علمی با دارا بودن بیش از ۲هزار و ۱۰۰ زمینه پژوهشی، مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

طهرانچی تغییر ریل در حوزه علوم مهندسی را از دیگر اقدامات تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: توجه به اشتغال دانشجویان نیز از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شده است؛ تشکیل سراهای نوآوری و محیط‌های اشتغال، از جمله اقداماتی است که برای این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. اخیرا نیز طرحی با عنوان «پویش صنعت» در استان اصفهان درحال اجراست تا صنعت و دانشگاه در کنار یک دیگر، اقدام به جذب دانشجویان کنند. به طوری که دانشجو در زمان تحصیل، ۳ روز در دانشگاه و ۲ روز در کارخانه خواهد بود. 

وی تاکید کرد: مجموع این تحولات باعث شده تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته رشد داشته باشد؛ به طوری که امسال نزدیک به ۲۰۰ هزار دانشجو به این دانشگاه اضافه شد که نشان می‌دهد اقبال مردمی به دانشگاه آزاد برگشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به فعالیت‌های واحد قم خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، علوم انسانی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است. همچنین قرار است که یک واحد علوم انسانی- اسلامی در استان قم تاسیس شود. در زمینه مدارس سما نیز به دنبال فعالیت‌های گسترده تری هستیم. امیدواریم که واحد قم بتواند نقطه اتصالی برای شکل گیری وحدت میان حوزه و دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091070

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =