مخالفت‌ با اصلِ سربازی پوپولیستی و برای رأی جمع کردن است/ توانمندسازی ۳۰۰ هزار سرباز تاکنون

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عده‌ای با اقدامات پوپولیستی برای رای آوری و جلب نظر مخاطبان، با اصل سربازی مخالفت می‌کنند تا در جوانان بی انگیزگی و بی‌علاقگی ایجاد کنند.

موسی کمالی مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این قرارگاه در سال جدید در حوزه مهارت آموزی سربازان اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که سربازان بعد از ورود به نیروهای مسلح، توانمند شوند و مهارتی را فرابگیرند. همچنین پس از دوران خدمت، با رصد، حمایت و هدایت، زمینه را برای اشتغالزایی آن‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: جوانان باید علاوه بر این که به عنوان مدافعان وطن وارد نیروهای مسلح می‌شوند و خدمت سربازی را انجام می‌دهند، از توانمندی‌های دیگری نیز برخوردار باشند؛ متاسفانه تلاش نهفته‌ای دارد صورت می‌گیرد تا نیروهای مسلح را از عقبه خود که سربازان هستند، جدا کند. در عین حال اما هدف ما این است سربازان علاوه بر انجام وظایف خود در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی، با حضور در نیروهای مسلح حرفه‌ای را بیاموزد تا بتوانند در آینده از آن استفاده کنند.

کمالی با اشاره به خروجی فعالیت قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ادامه داد: در ۲ دهه اخیر نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر دوره‌های مهارت آموزی و توانمندسازی را گذرانده‌اند؛ همچنین در زمینه اشتغال، سامانه‌ای را با عنوان «ماهرسان» راه‌اندازی کرده‌ایم تا پس از عملیاتی شدن آن در سال آینده، بتوانیم آمار دقیقی از وضعیت اشتغال سربازان پس از دوران خدمت ارائه دهیم.

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: درحال حاضر آمار دقیقی از وضعیت اشتغال سربازان مهارت آموز وجود ندارد اما براساس بررسی‌های میدانی و اخذ گزارش از سازمان‌های ذی ربط، بیش از ۳۰ درصد از این افراد به صورت مستقیم وارد بازار کار شده‌اند.

وی با اشاره به چالش‌های مهارت آموزی سربازان و ورود آن‌ها به بازار کار گفت: یکی از این چالش‌ها، عملکرد جزیره‌ای تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور است؛ یعنی برای اشتغال جوانان و سربازان، هیچ وحدت رویه‌ای وجود ندارد تا ید واحد بشوندو در این مسیر به یک دیگر کمک کنند. دومین چالش این است که عده‌ای با اقدامات پوپولیستی برای رای آوری و جلب نظر مخاطبان، با اصل سربازی مخالفت می‌کنند تا در جوانان بی انگیزگی و بی علاقگی ایجاد کنند.

کمالی کمبود منابع را از دیگر چالش‌های فرآیند اشتغال و مهارت آموزی سربازان دانست و افزود: متاسفانه هزینه‌های زیادی در حوزه آموزش مصرف می‌شود اما در زمینه مهارت آموزی که یکی از نیازهای اساسی دانشجویان برای پیاده سازی ایده‌هایشان است، منابع زیادی وجود ندارد. البته در این زمینه با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم‌نامه‌های زیادی را امضا کرده‌ایم و امیدواریم در جهت عملیات سازی ‌آن‌ها حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =