پژوهشگران می‌توانند سربازی‌شان را در شرکت‌های دانش‌بنیان بگذرانند

کسانی که می‌خواهند سربازی بروند با حمایت معاونت علمی و فناوری می‌توانند سربازی‌شان را در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری بگذرانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط دانشگاه‌ها و صنعت هستند و لازمه رشد آن‌ها علم و خلاقیت است. به عبارت دیگر، نیروهای انسانی فعال در این پارک‌ها نباید نگاه کارمندی به شغل خود داشته باشند بلکه باید پژوهشگرانی باشند که هر روز در حال یادگیری‌اند و علم را پلی برای رسیدن به راهکارهای خلاقانه قرار می‌دهند.

در همین راستا، فرایند جذب، حقوق و مزایای این نیروها نباید مانند کارمندان با شغل‌های روزمره و تکرارشونده باشد. پارک‌ها در صورتی می‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند که نیروهای خود را متناسب با شرایط کار در پارک استخدام کنند.  

مجتبی شهیدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره حوزه فعالیت‌های پارک علم و فناوری زنجان اظهار کرد: پارک علم و فناوری زنجان، در همه حوزه‌ها فناور می‌پذیرد و از فناوران حمایت می‌کند.

بیمه، مشکل اصلی تیم‌های فناور است

رئیس پارک علم و فناوری تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان این که بیمه یکی از مشکلات واحدهای فناور است، گفت: گاهی سازمان‌های نظارتی در زمینه بیمه برای تیم‌های فناور تازه‌کار که هنوز کاملا شکل نگرفته‌اند و نیروهایی را از دانشگاه در قالب کارآموز آورده‌اند، اسباب زحمت می‌شوند.

وی با اشاره به این که پارک علم و فناوری قانونگذار نیست و برای سربازی فناوران نمی‌تواند کاری انجام دهد، افزود: کسانی که می‌خواهند سربازی بروند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پارک مستقر هستند، دوران سربازی‌شان را بگذرانند.

تامین نیروی انسانی؛ اصلی‌ترین مشکل پارک زنجان

شهیدی مشکل اصلی پارک علم و فناوری زنجان را تامین نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: پارک اجازه جذب نیروی انسانی و استخدام ندارد. به همین دلیل همه نیروها در قالب شرکتی با ما کار می‌کنند و شرکتی هم قوانین خودش را دارد مانند این که شرکت‌ها با حداقل حقوق با نیرو قرارداد می‌بندند.

رئیس پارک علم و فناوری تحصیلات تکمیلی زنجان با تاکید بر این که پارک جای کارمند نیست، گفت: نیروی‌هایی که وارد پارک می‌شوند به مرور متوجه می‌شوند که پارک جای کارشناس است نه کارمند و در نتیجه حقوق تعریف شده برای این افراد معنا ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیستم کارمندی یعنی محدود شدن به فعالیت از هشت صبح تا چهار بعدازظهر به درد پارک نمی‌خورد، کارشناس پارک باید همواره بخواند و یاد بگیرد چون در پارک قرار است به افراد کمک شود که کسب و کارشان را پیش ببرند.

شهیدی افزود: به همین دلیل این قسمت دردناک است که ما نمی‌توانیم نیروها را استخدام کنیم و استخدام در کشور به صورت آزمونی است. نتیجه استخدام آزمونی این است که کسی وارد می‌شود که شاید علاقه به این حوزه نداشته باشد و در عوض فرد دیگری که علاقه دارد نمی‌تواند استخدام شود.

رئیس پارک علم و فناوری تحصیلات تکمیلی زنجان درباره راهکار مشکلات جذب نیرو اظهار کرد: راهکار این است که مانند قبل دانشگاه‌ها مستقیما با نیروهایشان قرارداد ببندند اما متاسفانه اخیرا معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری این اجازه را حتی از هیئت امنای دانشگاه‌ها هم گرفته و گفته تمام نیروها حتما باید از طریق آزمون بیایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =