ایران به سومین بازار بزرگ دارویی منطقه تبدیل شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، در شرایط تحریم‌ها به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل شدیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارو در کشور، ایران را به سومین بازار دارویی منطقه تبدیل کرد. این اتفاق هم ناشی از تلاشی فناورانه و نوآورانه است که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق رقم زده شد. پیش از این بسیاری از داروهای مورد نیاز کشور با هزینه‌های گزاف و چالش‌های وارداتی تأمین می‌شد؛ اما امروز با تلاش‌های صورت گرفته، بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز داخلی را توانمندان خودمان تولید می‌کنند.

البته این بازار نیازمند حمایت جدی است تا خلأ حدود یک میلیارد دلاری آن برطرف شود. بر اساس آمارهای موجود در کشور، در حال حاضر یک شکاف یک میلیارد دلاری در این زمینه وجود دارد که قرار است به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک دانش‌بنیان‌ها این شکاف پر شود. موضوعی که می‌تواند جایگاه ایران در حوزه دارو را در منطقه و جهان ارتقا دهد.

ایران دارای بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دارویی در منطقه است و برخی از این محصولات تولیدی به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود. اما برای پر کردن خلأ موجود در بازار نیاز است که حمایت‌ها از فناوران این حوزه بیشتر شود و بازار داخلی این محصولات توسعه یابد.

صنعت دارو هم مثل همه صنایع از سه بخش تولید، بازاریابی و توسعه تشکیل می‌شود. به مدد فناوران کشور، در بخش تولید گام‌های مؤثری برداشته شده و تا سال ۱۴۰۰ اتفاقات بزرگ و قابل قبولی در این حوزه بیفتد و شکاف موجود در بازار پر شود. اما دو بخش بازاریابی و توسعه نیازمند حمایت‌ها و هم‌افزایی‌های دولتی است که اگر این حمایت‌ها به شکلی مستمر و دائمی صورت گیرد قطعاً به زودی شاهد رونق و شکوفایی بیشتر این صنعت حیاتی خواهیم بود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1091263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =