گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد+ متن کامل

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز ۷۵۲ که در ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) در اطراف رباط کریم سقوط کرد را ساعاتی پیش منتشر کرد.

بر اساس این گزارش که بر اساس انکس ۱۳ کنوانسیون شیکاگو تهیه شده و ترجمه‌هایی از آن در اختیار کشورهای ذی مدخل وهمچنین سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) قرار گرفته است، پرواز PS ۷۵۲ فرودگاه امام را به سمت کی یف ترک کرده بود اندکی پس از برخاست از فرودگاه دچار سانحه شد و ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

سازمان هواپیمایی کشوری درباره دلیل سانحه آورده است که این هواپیما در اثر اشتباه اپراتور سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شده است.
انفجار موشک در نزدیکی هواپیما، عامل سقوط آن بوده و همه ۱۷۶ سرنشین بوئینگ ۷۳۷ اکراین اینترنشنال جان خود را از دست دادند.

هواپیمای مذکور دارای صلاحیت پروازی تشخیص داده شد و در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشته است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، نیروهای پدافند هوایی کشورمان در زمان سانحه در «سطح مراقبت بالاتر از معمول» قرار داشته‌اند.

در این سانحه تداخل یک فعالیت دفاعی با عملیات هوانوردی غیرنظامی، منجر به رویداد شده و هر سه بخش نظامی، غیرنظامی و تعاملات بین آنها در سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رسیدگی سانحه مذکور از سوی سازمان قضائی نیروهای مسلح آمده است: گروه بررسی سانحه پس از نتایج شبیه سازی شده، و استقرار سامانه‌های پدافندی در موقعیت‌های مشابه، اطلاعات لازم را برای تحقیقات قضائی به سازمان قضائی نیروهای مسلح ارائه کرده است.
سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید: برخی تحلیل‌ها، گروه بررسی سانحه احتمالات زیر را مطرح کردند:

انفجار در هواپیما در اثر مسائل فنی

انفجار در هواپیما در اثر وجود کالای خطرناک در داخل هواپیما

انفجار در اثر مداخله غیرمجاز از داخل هواپیما

هدف قرار گرفتن هواپیما با اقدامات تروریستی

هدف قرار گرفتن هواپیما در اثر اقدامات نظامی

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ۱۱ دیماه ۹۸ سه روز پس از سانحه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد علت اشتباه انسانی و اقدام به شلیک موشک به سمت بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی، این سانحه رخ داده است.

متن کامل گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری را از اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =