قانون هسته‌ای مجلس برای رفع تحریم است/ سفرهای من تبلیغاتی نیست

رئیس مجلس با بیان اینکه این قانون یک ابزار قدرت و چانه زنی برای دولت است، گفت: این قانون صرفا برای گفتگو کردن نیست بلکه برای رفع تحریم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی عملکرد یک ساله مجلس یازدهم اظهار کرد: برجام یک سند بین المللی است ولی عملا آمریکا به تعهد خود در برجام عمل نکرد و تحریم های خلاف قوانین بین المللی را تصویب کرد، در شرایطی که ما به همه تعهدات خود عمل می‌کردیم.

وی ادامه داد: قانونی را تصویب کردیم که در عین حفظ برجام، دولت را ملزم به کاهش تعهدات کرد که شامل پروتکل الحاقی، غنی سازی ۲۰ درصد و رآکتور اراک بود.

رئیس مجلس گفت: ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم باید همه تحریم‌ها لغو شود اما متاسفانه آمریکا نه تنها تحریم‌ها را بر نداشت بلکه تحریم‌های جدیدی وضع کرد.

قالیباف اظهار داشت: تصویب قانون در مجلس موجب شد آمریکا بفهمد که ایران دست‌بسته نیست که ما به تعهدات خود عمل کنیم ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند.

قانون اقدام راهبردی برای گفتگو کردن نیست، برای رفع تحریم است

وی ادامه داد: اثرات تصویب این قانون را امروز می‌بینید، آقای ظریف در جلساتی که شرکت کرده است حرکاتی را از طرف غربی می‌بیند که ناشی از قانون مجلس است. قانون اقدام راهبردی، ابزار قدرت چانه‌زنی برای دولت است، این قانون برای گفتگو کردن نیست بلکه برای رفع تحریم ها است.

رئیس مجلس تصریح کرد: این قانون برای رفع تحریم‌ها تصویب شد؛ دولت نباید در قبال اروپا و آمریکا منفعل باشد. این قانون برای دولت و نظام تولید قدرت می‌کند.

قالیباف گفت: جمهوری اسلامی بر خلاف برجام عمل نکرد، آیا سزاوار است که ایران به برجام عمل کند و آمریکا و غرب به برجام پایبند نباشد. سزاوار نیست. این قانون موجب قدرت چانه‌زنی بیشتر دولت در فضای بین‌المللی می‌شود.

وی گفت: در ایران، مردم و مسئولین خواستار رفع تحریم‌ها در چارچوب برجام هستند.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران طبق ماده ۳۶ برجام تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

قالیباف اظهار داشت: اقدامات اصلی مجلس برای خنثی‌سازی تحریم است، ما باید بتوانیم توان داخلی و ارتباطات خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برای رفع تحریم‌ها تلاش کردیم، همچنین می‌خواهیم با اصلاح ساختار بودجه و برنامه پنج ساله هفتم توسعه، مشکلات معیشتی مردم را برطرف کنیم.

رئیس مجلس افزود: در قانون مصوب مجلس اعلام کردیم که هر موقع طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و دولت در این خصوص به مجلس گزارش دهد، ایران بلافاصله به تعهدات خود طبق برجام عمل خواهد کرد.

نظارت بر اجرای قانون در مجلس یازدهم اولویت دارد

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد اقدامات تاثیر گذار مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: قانون اساسی برای مجلس وظایفی را مشخص کرده است، وظیفه مجلس، نظارت و قانون‌گذاری است. اجرای قانون و حل مشکلات اجرایی بر عهده دولت است. البته ما در قانونگذاری و ریل‌گذاری اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون به وظایف خود عمل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نظارت بر اجرای قانون در مجلس یازدهم اولویت دارد. مهمترین دغدغه مردم حل مشکلات اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس مجلس گفت: در راستای حل مشکلات اقتصادی قانون رفع تحریم به تصویب رسید، تا اهرم فشاری علیه غرب باشد.

سفرهای من نظارتی است نه تبلیغاتی

قالیباف در پاسخ به سوالی پیرامون سفرهای اخیرش و شائبه تبلیغاتی بودن این سفرها با بیان اینکه نظارت های میدانی را افزایش دادیم، گفت: این سفرها تبلیغاتی نیست و کار مداومی است که اجرای آن ضرورت دارد.

وی ادامه داد: نمایندگان سه هفته در ماه در مجلس حضور دارند و یک هفته به حوزه‌های انتخابیه می‌روند. برخی موضوعات در حوزه های انتخابیه وجود دارد که باید در سطح ملی حل و فصل شود مانند پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، صنعتی که پروژه های مهم ملی هستند. لذا باید توان مجلس به کمک نمایندگان در حوزه انتخابیه بیاید.

رئیس مجلس تاکید کرد: از روی کاغذ نمی‌توان تصمیم گرفت. اینکه از نزدیک حرف مردم را بشنویم، بسیار خوب است، مردم گلایه دارند که شما نه حرف ما را گوش می دهید و نه پروژه‌ها پیش می‌رود.

قالیباف گفت: هر نماینده در مقابل همه ملت ایران مسئول است نه فقط در مقابل مردم حوزه انتخابی خود، لذا من معتقدم که سفرهای استانی بسیار تاثیرگذار است. در سفر خوزستان ۷۴۰ روستا تنش آبی داشتند.

وی اظهار داشت: حل مشکلات آب و راه روستایی در اولویت کار مجلس قرار دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: بنده سفر نمی‌روم، به نظارت می‌روم. در سفرها ملاقات عمومی و سخنرانی وجود دارد.

در سفرهای نظارتی دنبال مچ‌گیری نیستیم

قالیباف گفت: قبل از سفر برای نظارت با مجمع استان جلسه گذاشته می‌شود، گزارش‌های دیوان محاسبات مورد بررسی قرار می‌گیرد، کارشناسان مربوطه یک ماه قبل، از استان دیدار می‌کنند از مدیران استان گزارش می‌گیرند، با استانداران جلسه می گذارند با وزرای مربوطه نیز جلسه می‌گذارند و بعد از آن سفر نظارتی آغاز می‌شود تا نظارت دقیق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه امروز اگر وارد سایت مجلس شوید می‌بینید که در سفرها چه موضوعاتی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: وظیفه مجلس اجرا نیست اما از طرف مردم نظارت وظیفه ماست. این نظارت عنوان مچ‌گیری ندارد ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم به دنبال حل مشکلات هستیم. برای حل مشکلات پروژه‌های عمرانی باید تدبیر کرد. جهت‌گیری بودجه بر اساس نیازها است.

لایحه بودجه فقط برای دولت نیست

رئیس مجلس اظهار داشت: ما نباید تصور کنیم که لایحه بودجه فقط برای دولت است بلکه لایحه بودجه عملاً یک سال اقتصاد کشور و زندگی مردم را تعیین می‌کند و وضعیت معیشت و زندگی مردم کاملاً به آن گره خورده است.

قالیباف با بیان اینکه لایحه بودجه باید در چارچوب برنامه پنج‌ساله باشد، گفت: در شرایط فعلی می‌بینیم که به مردم یارانه نقدی داده می‌شود اما آنان روز به روز قدرت خریدشان کاهش پیدا می‌کند که به دلیل رشد نقدینگی و تورم است و ریشه در بودجه دارد. یکی از مشکلات اساسی ما آن است که اصلاح ساختار بودجه محقق نشده است.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ با نگاه اصلاح ساختاری نبود

وی تصریح کرد: بی‌اثر کردن تحریم‌ها نیز در گرو اصلاح ساختار بودجه است و ما در شهریور ماه با دولت مکاتبه کردیم که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ منطبق با اصلاح ساختاری بودجه باشد و حتی چندین جلسه هم با مسئولان سازمان برنامه و بودجه در این راستا برگزار کردیم اما زمانی که لایحه بودجه به مجلس ارائه شد، متوجه شدیم که این لایحه با نگاه اصلاح ساختاری بودجه نبوده است.

قالیباف ادامه داد: البته اصلاح ساختار بودجه در یک سال محقق نمی شود و ما باید گام های اساسی و متوالی در این راستا برداریم و شاید پنج سال به طول انجامد اما باید هر سال چندین گام مهم مثل اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام گمرکی و فرآیند بودجه ریزی انجام شود.

وی با بیان اینکه بودجه ریزی ما در حال حاضر مبتنی بر ردیف هزینه است و باید اصلاح شود، گفت: زمانی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس ارائه شد، متوجه شدیم که منطبق بر اصلاح ساختار بودجه نیست و همچنین تورم زا است و شفافیت لازم را ندارد که به همین دلیل نمایندگان مجلس در صحن علنی آن را رد کردند و بعد از دو هفته دولت آن را اصلاح کرد و دولت تا حدی کسری تراز عملیاتی را کاهش داد و مقداری هم مجلس کسری تراز عملیاتی را کاهش داد.

مجلس بر توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت می‌کند

قالیباف با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید با همکاری با یکدیگر برای اصلاح ساختار بودجه فعالیت کنند، گفت: مجلس و دولت دو بال هستند و باید با هم پرواز کنند. ما معتقد هستیم که دو نرخی بودن ارز فسادزاست و از سوی دیگر می‌بینیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد اما قیمت کالاهای اساسی با نرخ آزاد به مردم داده می‌شود که دولت وعده داد این رویه را اصلاح کند و مجلس هم قطعاً بر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت می‌کند تا در مسیر خودش هزینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دیوان محاسبات امسال یک ماه قبل از بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گزارش عملکرد بودجه شرکت‌های دولتی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد. حقوق شرکت های دولتی در سال‌های قبل ۷۵ تا ۸۵ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را شامل می‌شد که رقم بسیار درشتی است، در حالی که این حجم از امکانات کشور دست شرکت‌های دولتی است، اما خروجی چندانی ندارند.

عدم ثبت حقوق مدیران دولتی در سامانه، تخلف است

وی تصریح کرد: ما احکامی را در بودجه نوشتیم و شرکت‌های دولتی مکلف شدند که در اعطای حقوق به ویژه به مدیران حتماً حقوق‌ها را در سامانه ثبت کنند و در غیر این صورت تخلف است و همچنین سرمایه گذاری‌های شرکت‌های دولتی باید در مسیری باشد که مجلس مشخص کرده است.

قالیباف گفت: همچنین روز گذشته جلسه‌ای با رئیس دیوان محاسبات برگزار کردیم و در آن جلسه بحث شد که گزارش‌های دیوان محاسبات کاملاً برخط باشد و هر دو یا سه ماه یکبار گزارشی از نحوه اجرای بودجه به مجلس ارائه شود.

۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس برای همسان‌سازی حقوق کارگران تخصیص دادیم

وی با بیان اینکه مجلس تلاش کرد که در حوزه انضباط مالی و شفافیت اقدامات اساسی انجام شود، گفت: ما در حوزه حقوق، همسان سازی را انجام دادیم و همسان سازی صندوق کشوری و لشکری به خوبی صورت گرفت.

رئیس مجلس بیان کرد: از سوی دیگر کارکنان تامین اجتماعی قشر کارگر و محروم جامعه هستند که ما گفتیم حتماً همسان سازی حقوق آنان هم باید انجام شود که ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس برای این موضوع تخصیص دادیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ما سقف حقوق ها را در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ محدود کردیم، گفت: تا پیش از این امکان افزایش حقوق تا سقف ۲۱ برابر حداقل حقوق وجود داشت که ما آن را تا ۱۵ برابر کاهش دادیم و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که کسانی که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، صرفاً دو و نیم میلیون تومان به حقوقشان اضافه شود تا مانع تبعیض شود و ناگفته نماند که بیش از ۸۵ درصد از کارمندان ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق می گیرند و این مصوبه برای کسانی است که حقوق های بالاتری دریافت می کنند.

مجلس در موضوع مالیات، دربرابر افراد پردرآمد تسلیم نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کرد که از افراد پردرآمد مالیات بیشتری اخذ شود که البته این افراد جوسازی‌هایی علیه مجلس کردند اما مجلس شورای اسلامی تسلیم نشد. ما می بینیم پرستاران که زحمات بسیار زیادی می‌کشند، مالیات پرداخت می‌کنند اما برخی افراد که در فضای مجازی تبلیغات می کنند و مالیات نمی دهند که مجلس شجاعانه قانونی را مصوب کرد تا این افراد هم مالیات پرداخت کنند.

قالیباف تاکید کرد: علت جوسازی های بسیار زیادی که علیه مجلس یازدهم انجام می‌شود، آن است که ما با فرار مالیاتی مبارزه می کنیم و به دنبال شفاف‌سازی هستیم و البته ما مثل خیبری ها سوز داریم اما دود نداریم.

وی افزود: مجلس مصوباتی هم در حوزه معافیت مالیاتی داشت، به گونه‌ای که ۲۰ درصد مالیات همه کارهای تولیدی را معافیت دادیم و همچنین در مصوبه ای مقرر شد که کسبه خرد و کسانی هم که درآمد بسیار کمی دارند، مشمول معافیت مالیاتی شوند و ما کاملاً به این موضوع نظارت می کنیم.

طرح بنزینی مجلس منتفی نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح بنزینی مجلس، گفت: مجلس طرحی درباره بنزین داشت که طرح بسیار خوبی بود اما به دلیل مقطع زمانی و همچنین مشکلاتی که در آن وجود داشت، رأی نیاورد. البته این طرح حتماً در دستور کار مجلس است و منتفی نشده است و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

قالیباف ادامه داد: برخی از افراد هستند که چهار ماشین دارند و ۲۳ برابر بقیه مردم از یارانه بنزین استفاده می‌کنند و در مقابل بسیاری از افراد خودرو ندارند و طبق آمار ۴۶ درصد خانوارهای ما ماشین ندارند و هیچ سهمی از انرژی در حوزه بنزین نمی برند که مجلس در قالب طرحی به دنبال آن است که سهمیه یارانه بنزین را به کسانی که ماشین ندارند، بدهد.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ساختاری مجلس شورای اسلامی آن بود که ما بودجه را عملیاتی کردیم و برای آن پروژه تعریف کردیم و دیوان محاسبات هم رسیدگی می‌کند و قطعاً این تحول را در سال ۱۴۰۰ خواهد دید و مجلس هم بر این رویه نظارت خواهد کرد و امیدواریم که دولت هم با تحرک بیشتری کارها را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی که در لایحه بودجه در حوزه کشاورزی انجام شده است، گفت: نمایندگان مجلس در جلسه‌ای گفتند که بودجه ۱۴۰۰ بوی کشاورزی می دهد چرا که در این بودجه مجلس به کشاورزان بسیار توجه کرده است. امنیت غذایی برای ما بسیار اهمیت دارد.

قالیباف ادامه داد: تقویت صندوق بیمه کشاورزان یکی از مصوبات بسیار مهم بود تا آسیب دیدگی کشاورزان از این طریق جبران شود و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که جریمه تسهیلاتی که به کشاورزان داده شده بود اما آنان دچار مشکلاتی چون سیل زدگی شدند، بخشیده شود. همچنین حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش‌های کشاورزی گذاشتیم.

گام اصلی مجلس متمرکز بر برنامه هفتم توسعه است

وی با تاکید بر اینکه موضوع شفافیت و جلوگیری از رانت و تبعیض در سراسر بودجه مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: گام اصلی مجلس متمرکز بر برنامه هفتم توسعه است که به دنبال آن هستیم که با دولت آینده برنامه محکمی را بنویسیم تا مردم هر سال تحول اقتصادی را شاهد باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =