پژوهش، فناوری و نوآوری در سال ۱۳۹۹ و اولویت‌های سال ۱۴۰۰

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در یادداشتی حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در سال ۱۳۹۹ و اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۰ را بررسی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر رضا نقی زاده گفت: در سال (۲۰۲۰) ۱۳۹۹ با تلاش دانشمندان و پژوهشگران کشور، رتبه علمی ایران در انتشار مقالات در پایگاه اسکوپوس رتبه ۱۵ شد و بیش از ۷۲ هزار مقاله در این پایگاه نمایه شد. در WOS نیز رتبه ایران ۱۶ شد و رتبه مقالات پر استناد کشور با پنج پله بهبود به رتبه ۱۲ دنیا در پایگاه WOS ارتقاء یافت. در همین پایگاه سهم ایران از تولید مقالات علمی ۲.۱۷ درصد شد که برای اولین بار از عدد دو درصد فراتر رفته است.

این نتایج و دستاوردها نشان می‌دهد تلاش‌های علمی کشور از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار گرفته است و رشدی مناسب و پایدار دارد. اما آنچه در این مرحله به آن نیاز داریم، حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی و حل نیازهای جامعه است. اردیبهشت ماه امسال بیانیه «آینده دانشگاه‌ها در ایران؛ جامعه‌محوری و کارآفرینی» نگاهی جدید همراه با درک واقعیت ها در کشور نسبت به نقش آینده دانشگاه‌ها ترسیم کرد. ترکیبی از کلان روندهای ملی و بین‌المللی منجر به درک بهتر ضرورت‌های تغییر به سمت جامعه‌محوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور می‌شود. همچنین در سال‌جاری ابلاغ آئین نامه «پیاده‌سازی سند آمایش آموزش عالی؛ مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور»، ابلاغ آئین‌نامه پسادکترا و دستیار پژوهشی در کنار اختصاص اعتبار به صورت نظام‌مند به جذب این پژوهشگران، تصویب بودجه مربوط به حقوق دانشجویان دکترا و همچنین ابلاغ ضوابط شرکت‌های دانش‌بنیان نوع سوم به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار را می‌توان از دستاوردهای سال جاری در عرصه سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در کشور دانست.

سال ۱۴۰۰ سال مهمی است چون با تحولاتی در دولت همراه خواهد بود. شناخت دقیق الزامات توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری در کشور می‌تواند مسیر راه دولت جدید در این حوزه باشد. به نظر من به عنوان یک متخصص سیاستگذاری علم و فناوری، اولویت‌های اصلی سال آینده پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در عرصه سیاستگذاری شامل این موارد است:

1-  توجه مضاعف به جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها؛

2-  ماموریت گرا کردن موسسات اموزش عالی؛

3-  تمرکز بر انجام مناسب و کیفی پژوهش های کاربردی و نیاز محور؛

4-  تحول در نظام تحصیلات تکمیلی؛

5-  تخصیص کامل و حتی الامکان افزایش منابع مالی حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری؛

6-  توجه به رشد متوازن به ویژه در بخش توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار.

سال خوبی را برای ملت ایران و به ویژه پژوهشگران و دانشمندان این مرزوبوم آرزومندیم.

منبع:‌ ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1091408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =