روند حمایت مالی سازمان بسیج دانشجویی از طرح‌های پژوهشی دانشجویان

معاون علم و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور با اعلام اینکه از طرح‌های پژوهشی حمایت مالی صورت خواهد گرفت به تشریح چگونگی فرآیند این اقدام پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان در دانشگاه‌ها همواره نیازمند نوعی هدایت و حمایت است چراکه از نظر مالی یا معنوی آنها به حامی نیاز دارند. شناسایی و آشنایی با نیازهای بازار و صنعت به دانشجویان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند حامی مالی جذب کنند و طرح‌های پژوهشی خود را به مرحله تولید محصول و سودآوری برسانند.

حامد اقبالی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اهمیت نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهشی دانشجویان بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها  در مرحله اول باعث می‌شود که فناوران و نوآوران هسته‌های پژوهشی در عرصه‌های مختلف با یکدیگر آشنا شوند. همچنین همکاری و هم افزایی جدی  بین دانشجویان فعال در این حوزه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه به دیده شدن خروجی فعالیت انجمن‌های علمی نیز کمک قابل توجهی می‌کند، گفت: نمایندگان صنعت و بازار با حضور در نمایشگاه‌ها کالا یا محصولات فناورانه مورد نیاز را شناسایی و خریداری می‌کنند. این موضوع به جذب حامی مالی برای ادامه فعالیت‌های علمی دانشجویان نیز کمک خواهد کرد.

معاون علم و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور حوزه علم و فناوری را در بسیج دانشجویی حوزه جدیدی دانست و گفت: هویت علمی دادن به دانشجویان بسیجی در حوزه علم و فناوری از وظایف و ماموریت‌های جدید سازمان بسیج دانشجویی است. 

وی با تاکید بر اینکه سازمان بسیج دانشجویی با شبکه مراکز تحقیقاتی کشور در ارتباط است، گفت: سازمان بسیج دانشجویی به دنبال ایجاد همکاری و حمایت، هم‌افزایی مستمر، ارتباط بین نیازهای کشور و توانمندی‌های جریان دانشجویی است.

اقبالی  با بیان اینکه معاونت علم و فناوری در ماه‌های ابتدایی سال آینده قصد دارد دوره‌هایی را برای توانمندسازی دانشجویان در هسته‌های نوآور برگزار کند، گفت: این دوره‌ها با هدف کشف ظرفیت‌های علمی دانشجویان، توانمندسازی و اتصال به نیازهای کشور برگزار می‌شود.  

معاون علم و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه سازمان بسیج دانشجویی از طرح‌های پژوهشی دانشجویان حمایت مالی به عمل می‌آورد، گفت: جمع آوری دانش ابتدایی و ساخت یا تولید خروجی اولین مرحله  از سیر رشد هسته‌های تخصصی است. سازمان بسیج دانشجویی اگر متوجه شود که این ایده‌ها قابلیت سرمایه ‌گذاری دارند، با سرمایه گذاران مختلف مانند بنیاد تعاون بسیج و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر رایزنی‌ خواهد کرد.

وی درباره شاخص‌ها و ملاک‌های ایده‌های پژوهشی دانشجویان برای دریافت کمک مالی از سوی سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: در حال حاضر شبکه گسترده‌ای از ایده‌های دانشجویی وجود دارد که برای انتخاب بهترین طرح‌ها یک نظام ارزیابی و داوری وجود دارد. البته بخشی از این نظام به نیاز بازار نیز بر می‌گردد یعنی اگر طرح یا محصولی مشتری در بازار پیدا کرد نشان دهنده قوت آن طرح است. 

اقبالی ادامه داد: مسئله محور بودن یکی از شاخص‌های مهم ایده پژوهشی مناسب از سوی سازمان بسیج دانشجویی است، به این معنا که باید موضوع خاصی را از نظام مسائل هدف گذاری کرده باشد. 

معاون علم و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور بر شناسایی بازار هدف محصولات فناورانه تاکید کرد و گفت: شناسایی، احصای نیازها و مزیت نسبی بازار به جذب حامی مالی برای طرح‌های دانشجویی کمک می‌کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما بزرگترین چالش برای فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان چیست؟ گفت: آشنا نبودن دانشجویان با مشکلات و مسائل مرتبط با رشته تحصیلی موجود در صنعت یا سایر حوزه‌ها، توانمند نبودن دانشجویان برای حل مشکلات کشور، نبود انسجام تشکیلاتی و تیم سازی مهمترین چالش‌های فعالیت علمی دانشجویان است.

اقبالی در پایان خاطرنشان کرد: فرد محور بودن در فعالیت‌های علمی-پژوهشی کارایی چندانی ندارد و دانشجویان باید بتوانند در بستر کار گروهی فعالیت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =