تزریق داوطلبان مرحله دوم واکسن ایران برکت تا فروردین ۱۴۰۰ پایان می‌یابد

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی واکسن کوو ایران برکت را ۲۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: تزریق اول همه داوطلبان مرحله دوم واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» به احتمال زیاد تا پایان فروردین ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، حامد حسینی اظهار کرد: مرحله دوم کارآزمایی بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا به نام کوو ایران برکت که از ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شده بود بدون وقفه در ایام نوروز در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند (آغاز مرحله دوم تست انسانی) تاکنون ۴۵ داوطلب مرحله دوم تست انسانی واکسن خود را دریافت کردند، بیان داشت: ۸ داوطلب نیز از طرح تکمیلی بالای ۵۰ سال هم واکسن خود را دریافت کردند که در مجموع، واکسن به ۵۳ داوطلب در چند روز گذشته تزریق شد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایام نوروز هم تزریق واکسن به داوطلبان ادامه دارد، به عبارتی کار در این ایام هم به روال عادی ادامه پیدا می کند.

حسینی اظهار امیدواری کرد که در زمان بندی تعیین شده بتوانیم کارها را به اتمام برسانیم تا این محصول ایرانی در اختیار هموطنان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول، تمرکز بر ایمنی بوده است، گفت: در مطالعات مرحله دوم، پیامد اصلی پژوهش متمرکز بر میزان آنتی بادی (پادتن) در پاسخ به تزریق واکسن در داوطلبان است، به عبارتی، تمرکز در مرحله دوم تست انسانی واکسن بر روی ایمنی زایی واکسن با تکیه بر نتایج آزمایشگاهی است.

حسینی اظهار کرد: مطالعات بالینی فاز سوم واکسن بر اثربخشی واکسن (پیشگیری از بیماری، بواسطه ی تزریق واکسن) در دریافت کنندگان تاکید دارد.

لازم به ذکر است اجرای مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از ۲۵ اسفند ماه آغاز و فاز سوم این مطالعه هم در امتداد این مرحله اجرایی خواهد شد.

 با کسب مجوز از سازمان غذا دارو و کمیته ملی اخلاق، مطالعه فاز دوم و سوم تست انسانی واکسن ایرانی کوو ایران برکت با هم انجام می شود.  
تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

تزریق واکسن ایران کوو برکت در ۲ دوز به داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ سال انجام شد، به عبارتی ۵۶ داوطلب این مرحله دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و تزریق آخر واکسن نیز در ۳۰ بهمن ماه به آخرین داوطلب این مرحله انجام شد.

آخرین نمونه گیری از خون داوطلبان این مرحله تا ۱۴ اسفند ماه به اتمام رسید. بعد از آن گزارش نهایی فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این واکسن ایرانی پس از اخذ مجوزهای لازم به داوطلبان مرحله دوم تزریق شد.

براساس برنامه ریزی‌های انجام شده فازهای دوم و سوم این مطالعه بالینی هم زمان انجام می شود. فاز دوم تا پایان اردیبهشت سال آینده به پایان می رسد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1091451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =