جنگل‌های زاگرس را دریابید

سالانه ۱.۵ درصد و هر ۵ سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود و امروز چنان حال جنگل‌های زاگرس وخیم است که در صورت عدم اقدام مسئولان کشور شاهد بیابانی شدن این منابع عظیم خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران؛  اولین روز فرودین یا همان ۲۱ مارس در تقویم به عنوان روز جهانی جنگل ها نامگذاری شده است؛ جنگل هایی که ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر از مردم در سراسر جهان برای تامین اساسی ترین نیازهای خود مانند غذا و انرژی و سرپناه به آن نیاز دارند و هم اکنون حدود ۲۸ درصد از سطح زمین توسط مردم بومی مدیریت می شود اما در طول سال های اخیر به خاطر ناآگاهی، عدم مسئولیت پذیری مردم و مسئولان کشورها، قاچاق چوب، حریق، خشکسالی و ... روز به روز از وسعت این جنگل ها کاسته شده به طوری که سطح این جنگل‌ها طی سال‌های ۱۳۴۳ تا به امروز ۱.۵ میلیون هکتار کاهش یافته است.

براساس آمار و مطالعات صورت گرفته متاسفانه مقایسه آمار سال ۹۸ با آمار سال‌۱۳۳۵ نشان می‌دهد که طی ۶ دهه اخیر، ۱.۵ میلیون هکتار از سطح جنگل‌های کشور کاسته شده است و در هر ثانیه ۳۶۰ مترمربع از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود؛ بنابراین با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید که سالانه ۱.۵ درصد از جنگل‌های ایران و در هر ۵ سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود.

به طور میانگین تنها در ۵ سال اخیر ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های کشور به دلیل حریق، آفات و بیماری، سدسازی، جاده‌کشی، فعالیت‌های عمرانی و قاچاق چوب نابود شده است و این در حالیست که اگر به همین روند تخریب جنگل ها ادامه دهیم دیگر تا سال ۱۴۶۰ اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نخواهد ماند.

وقوع حریق در ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران

در همین زمینه رضا بیانی جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آمار تخریب جنگل در سال های اخیر پرداخت و به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در طول یک سالی که گذشت حدود ۳۶۵۰ هکتار از جنگل های طبیعی و ۱۰۳۴ هکتار از جنگل های دست کاشت دچار حریق شد به طوری که در مساحتی حدود ۲۱ هزار هکتار از اراضی جنگلی شاهد حریق بودیم که بیشترین حجم آن در اراضی جنگلی زاگرس و خلیج عمانی به وقوع پیوست.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما در طول سال های اخیر وقوع حریق در جنگل ها و منابع طبیعی کشور بوده است، افزود: در طول ۷ سال اخیر در سازمان جنگل ها تلاش کردیم مناطق حساس و آسیب خیز مستعد حریق در جنگل های کشور را شناسایی و ارزیابی کنیم و در این راستا با بهره گیری از اطلاعات موجود مبنی بر میزان دما و بارش و ادغام آن با مناطق بحرانی توانستیم نقشه احتمالی از مناطق آتش سوزی در جنگل را تهیه کنیم.

به گفته بیانی، در طول دو سال اخیر فصل بهار پربارش گزارش شده است و در صورتی که امسال هم مانند سال گذشته پربارش باشد احتمال وقوع حریق در جنگل ها و مراتع کشور افزایش خواهد یافت زیرا در زمان بارش باران پوشش گیاهی و علف هرز به سرعت رشد می کند و با رسیدن فصل گرما این گیاهان خشک و مستعد وقوع آتش سوزی خواهند بود که تداوم این روند امکان وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را افزایش می دهد.

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وقوع حریق در ۲۱ هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور یادآور شد: در اواخر سال گذشته جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری جلسه ای با محوریت تدوین سندی راهبردی برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس تشکیل شد که در این  جلسه مقرر شد که سند بوم‌سازگان زاگرس نهایی شود و آقای جهانگیری دستوراتی مبنی بر تامین هلیکوپترهای اطفای حریق صادر کردند بر همین اساس در صورت تحقق این موضوع امیدواریم امسال شاهد سهولت دسترسی به هلیکوپترهای سایر نهادها نسبت به سال های قبل باشیم.

بیانی با استناد به آمار سال و اطلاعات موجود در سازمان جنگل ها یادآور شد: اکثر آتش سوزی در جنگل ها در منطقه زاگرس به وقوع می پیوندد که این جنگل ها حدود ۶ میلیون هکتار وسعت دارد و ۱.۵ میلیون هکتار آن زیر کشت و زراعت مردم منطقه است به همین دلیل احتمال وقوع آتش سوزی در این مناطق نسبت به سایر اراضی افزایش می یابد.

جنگل زاگرس بیابان می شود

هادی کیادلیری دبیرمرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور نیز به شعار روز جهانی جنگل ها در سال جاری اشاره کرد و به خبرنگار ایسکانیوز گفت: «ترمیم جنگل‌: راهی برای بهبود و رفاه» به عنوان شعار امسال این روز اعلام شده است زیر طبیعت و اکوسیستم به طور طبیعی می توانند خود را ترمیم کنند اما بخشی از مناطق جنگلی کشور مانند جنگل های زاگرس به حدی تخریب شده اند که در صورت عدم رسیدگی مسئولان و نهادهای ذی ربط بیم آن می رود که به زودی با خطر بیابانی شدن این مناطق رو به رو شویم.

وی دلایل کاهش و نابودی جنگل های کشور را برشمرد و گفت: عوامل انسانی به رفتارها و فعالیت های غیرمجاز و نامناسب خود در اراضی طبیعی و جنگل ها باعث نابودی بخش گسترده ای از این منابع شده اند به طوری که می توان از تغییر کاربری اراضی، تجاوز به اراضی جنگلی، دفع غیر اصولی زباله در جنگل‌ها، ویلاسازی، قاچاق چوب، معدن‌کاوی و کشاورزی و دامداری بی رویه در مناطق جنگلی نام برد که در صورت عدم اصلاح و بازنگری در رفتارهای فعلی بشری شاهد نابودی جنگل های کشور خواهیم بود.

به گفته کیادلیری علاوه بر منشاء انسانی تخریب جنگل ها می توان به عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و آفت های طبیعی و آتش سوزی های طبیعی در طبیعت هم اشاره کرد که حیات جنگل ها را با خطر مواجه می کند.

دبیرمرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور معتقد است: بخشی از نابودی جنگل ها و تخریب اراضی طبیعی ناشی از سوء مدیریت و عدم رعایت اصول جامع در قانون جنگل ها نیست به همین دلیل در بخشی از مناطق آسیب دیده شاهد برگشت پذیری و ترمیم طبیعی نیستیم زیر میزان تخریب و بهره برداری از طبیعت به حدی بالا بوده که دیگر طبیعت قادر به ترمیم خود نیست.

کیادلیری با ابراز تاسف از اینکه بخش وسیعی از مناطق جنگلی زاگرس قابل ترمیم نیست، افزود: باید دولت نسبت به احیا و بازسازی جنگل های زاگرس وارد عمل شود در غیر این صورت طبیعت قادر به احیا و ترمیم خود نیست اما در بخشی از جنگل های شمالی کشور هنوز این زمان طلایی از دست نرفته و با اقدام به موقع مسئولان می توان جنگل های شمالی کشور را احیا و ترمیم کرد البته به شرطی که مدیریت و برنامه ریزی دقیق و جامعی برای آن در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =