ساخت کوچک‌ترین پرنده اریگامی با کمک نانوفناوری خودتاشو + فیلم

محققان دانشگاه کورنل در آمریکا با کمک فناوری نانو یک روبات بسیار ریز طراحی کرده‌اند که با استفاده از هنر اریگامی خودش را تا می‌زند و به اشکال مختلفی درمی‌آید. این روبات فقط ۶۰ میکرون است و کوچک‌ترین پرنده اریگامی الکترونیک لقب گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ، دانشمندان برای ساخت روبات‌هایی با ابعاد نانو، باید از فناوری‌های مختلفی از مدارهای الکترونیکی پیچیده و فتوولتائیک گرفته تا حسگرهای و آنتن استفاده کنند. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود، اگر قرار باشد این روبات حرکت کند، به همان اندازه فناوری نیاز دارند تا به روبات امکان تا شدن بدهند.

دانشمندان دانشگاه کورنل در آمریکا عملگرهای مکانیکی (اکتواتور) حافظه‌ای به ابعاد میکرون طراحی کرده‌اند که به مواد دوبعدی اتمی و نازک کمک می‌کند خود را تا بزنند و به اشکال مختلف سه‌بعدی درآیند. تنها منبع انرژی آنها نیز یک ولتاژ سریع و ناگهانی است و زمانی این ولتاژ حذف می‌شود، شکل خود را کاملا حفظ می‌کنند. این تیم پژوهشی در آزمایش‌های خود توانستند کوچک‌ترین پرنده اریگامی خودتاشو را بسازند.

نتایج تحقیقات این دانشمندان هفته گذشته در مجله «ساینس روباتیکز» منتشر و عکس مربوط به آن روی جلد نشریه چاپ شد. این تیم متشکل از چند محقق فیزیک، مهندسی مکانیک، شیمی و علوم مواد هستند.

آنها می‌گویند: مشخصه ما انسان‌ها این است که یاد گرفته‌ایم چگونه سیستم‌ها و ماشین‌های پیچیده را در مقیاس‌های انسانی و عظیم بسازیم. اما چیزی که یاد نگرفته‌ایم، ساخت ماشین‌هایی در مقیاس بسیار کوچک است و این تحقیق گامی در تحول و اساس کارهایی خواهد بود که ما را به ساخت ماشین‌هایی به اندازه یک سلول سوق خواهد داد.

هدف این دانشمندان ساخت روبات‌هایی است که ابعاد میکروسکوپی دارند، اما دارای مغز هستند؛ به این معنا که نیاز به قطعات ریزی داریم که توسط ترانزیستورهای نیمه‌هادی فلز اکسید هدایت می‌شوند. این قطعات ریز یک تراشه کامپیوتری هستند که روی روباتی تعبیه می‌شوند که ابعاد آن فقط ۱۰۰ میکرون است.

دانشمندان می‌گویند: تصور کنید که یک میلیون روبات میکروسکوپی از یک ویفر الکترونیک ساخته شده که خودشان را تا می‌زنند و به اشکال مختلف تبدیل می‌شوند و ماموریتی را انجام می‌دهند که برایشان تعریف شده است. ویفر یک برش نازک از یک نیمه‌رسانا مانند سیلیکون بلورین است که در ساخت تراشه‌های الکترونیک و در فتوولتائیک برای ساخت سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد.

این اکتواتورها یا عملگرهای مکانیکی می‌توانند با شعاع انحنای کوچک‌تر از یک میکرون خم شوند. هر چقدر این تا شدن‌ها محکم‌تر باشد، چین‌ها کوچک‌تر و جای تا خوردگی در ماشین ریزتر است. همچنین مهم است که این تا خوردن‌ها توسط روبات نگه داشته شود تا مصرف انرژی را به حداقل برساند.

دانشمندان از روش واکنش الکتروشیمیایی استفاده کرده‌اند تا مواد بتوانند به راحتی تا شوند و حالت خود را حفظ کنند.

این روبات‌ها می‌توانند در عرض ۱۰۰ میلی‌ثانیه خود را کاملا جمع کنند. همچنین می‌توانند هزاران بار خود را صاف و یکدست کنند و برای این کار فقط به یک ولت انرژی نیاز دارند.

این تیم قبلا توانسته بود با ساخت کوچک‌ترین روبات هواپیما رکورد گینس را به نام خود ثبت کند. اما هم‌اکنون امیدوارند که رکورد دیگری را برای ساخت این پرنده اریگامی خودتاشو که عرض آن فقط ۶۰ میکرون است، ثبت کنند.

در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوط به کوچک‌ترین پرنده اریگامی را که به کمک نانوفناوری خودتاشو طراحی شده، تماشا کنید:

کد خبر: 1091486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =