برجام خواهی هواداران در سکوت مسئولین

بررسی اتفاقات فوتبال ایران نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر تنزل از سطح اول فوتبال قاره کهن باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،حسن صانعی پور؛ هنوز آنطور که باید مشخص نیست برنامه جامع و اقدام مشترک (برجام) متولیان فوتبال کشور جهت برون رفت از اوضاع کنونی چیست؟ اوضاع و احوالی که برخی از کارشناسان در مورد آن پیش‌بینی کرده اند؛ فوتبال ایران به زودی از قدرت اول آسیا تنزل پیدا کرده و تبدیل به فوتبال درجه دوم و سوم این قاره خواهد شد. دغدغه ای که همواره با سکوت مسئولین ذی‌ربط و یا پاسخ‌های گنگ و مبهم آنان مواجه بوده است.

چرا هند میزبان شد، ایران نه!؟

هرچند فوتبال هند در سالیان دور در قاره کهن مطرح بوده است، اما بعد از اوجگیری کشور هایی چون ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن و حتی کره شمالی، این کشور نتوانست شرایط خود را حفظ کرده و باید فوتبال این کشور را در بین قدرت های درجه دوم و حتی درجه سوم آسیا بدانیم. با این حال میزبانی گوای هند در گروه E لیگ قهرمانان آسیا، در نگاه اول غیر قابل باور و عجیب به نظر می رسد. "موضوعی که مورد انتقاد اهالی فوتبال  ایران نیز قرار گرفته است." اما واقعیت را باید در مقوله ی دیگری جستجو کنیم. گوای هند مسابقات نهایی جام ملت های نوجوانان آسیا و جام جهانی را درسال های 2016 و2017 میزبانی کرده است. با این حال کنفدراسیون آسیا در گزارش منتشر شده در سایت فیفا نحوه میزبانی این کشوررا مطلوب ارزیابی کرده است.
تغییرات اتفاق افتاده در نحوه باشگاه داری و سرمایه گذاری های درست در این مقوله را می توان اولین آیتم فوتبال هند جهت کسب میزبانی مهمترین تورنمنت باشگاهی بدانیم. این در حالی است که ایران در تمامی این سال ها درگیر مسایل باشگاهی و ملی بوده و نه تنها به سرمایه گذاری های علمی و منطقی در این خصوص نپرداخته است، که حتی علاوه بر بدهی های انباشته شده، اغلب طرح های اقتصادی فوتبال ایران با شکست روبرو گردیده است. سرمایه گذاری هایی که می بایست حداقل به تاسیس ده ورزشگاه مجهز با استاندارد های بین المللی و صد ها زمین تمرین می شد. با این تفسیر همچنان که یحیی گل محمدی و جواد نکونام تصمیم ای اف سی را موردتایید قرار داده اند، این اتفاق را باید سرآغاز راهی بدانیم که بعد از آن فوتبال ایران حداقل از کشوری چون هند عقب نمانده و سرمایه های داخلی هدر نرود.

توجه ویژه خارجی‌ها به علی دایی

ظهور علی دایی در فوتبال ایران همچون دیگر استعداد های برتر این کشور، بیشتر از آنکه حاصل کار آکادمیک باشد، حاصل نبوغ بازیکن و تیزبینی چند مربی است. نکته دردناک تر از این موضوع، عدم بهره گیری از تک ستاره هایی است که با غیرت خود نام و نشانی دست و پا کرده و اعتبار آنان می تواند وزنه ای غیر قابل انکار برای فوتبال ایران باشد. رکورد دایی که حالا توسط رونالدوی پرتغالی دست یافتنی شده است، آنقدر مهم و قابل توجه است که رسانه های دنیا به آن می پردازند. با این حال دایی که در مسایل غیر ورزشی چون بیمه و صنعت فولاد نیز فعالیت دارد، و به تازگی مورد توجه باشگاه اورتون انگلیس قرار گرفته است، در پازل مدیریتی فوتبال ایران جایی ندارد.  در صورت اینکه او شرایط این باشگاه را بپذیرد، به واسطه مالک ایرانی اورتون، شاهد همکاری دایی با این باشگاه خواهیم بود. خبر همکاری دایی با اورتون، هم آنقدر که خوشحال کننده و غرور انگیز می باشد، همانقدر هم غم انگیز و ناامید کننده خواهد بود. چرا که اسطوره فوتبال ایران شرایط حضور در فوتبال ایران را نداشته واین سوال مطرح می شود که  چرا متولیان این رشته که به خوبی می دانند، مسیر درستی را برای اعتلای فوتبال نرفته اند، بسادگی از سرمایه های خود چشم پوشی می کنند.

نگاهی به لیست تیم ملی و ابهامات آن

اسکوچیچ بیست و چهار بازیکن را جهت رویارویی با سوریه به اردوی تیم ملی فرا خواند. هرچند انتخاب بازیکنان، آن هم در بازی دوستانه، صرفا به نظر سرمربی مربوط شده و نباید در مورد آن اظهار نظر کرد، اما ابهاماتی در این خصوص وجود دارد. شاید بتوان در توجیه این لیست جوانگرای را دخیل بدانیم. اما حساسیت مسابقات مقدماتی جام جهانی و وضعیت مبهم و خطرناک ایران در این مقطع، تناسبی با جوانگرایی نداشته و این موضوع باعث دل نگرانی هواداران شده است. از نام امیر عابدزاده، علیرضا جهانبخش، مرتضی پور علی گنجی، کاوه رضایی، سامان قدوس و صادق محرمی که به دلایلی چون محدویت های بین المللی  ومصدومیت دعوت نشده اند، بگذریم، باید به غیبت مردان تاثیر گذاری چون؛ سعید عزت الهی، رامین رضائیان، وریا غفوری، حامد لک، سروش رفیعی و سجاد شهباززاده  اشاره کنیم. بازیکنانی که در فصل جدید مسابقات باشگاهی، از مهره های غیر قابل انکار باشگاه مطبوعشان بوده، و تجربه بالای آنان می تواند تیم ملی را در لحظات بحرانی و حساس کمک نماید.

فوتبال بازی بزرگان است

سرمربی منچستر یونایتد معتقد است؛ بازی فوتبال سخت بوده و اگر بازیکنی بدنبال راحتی است نباید فوتبال بازی کند. این گفته را می توان به کلیت فوتبال نیز تعمیم داد، چرا که کار در فوتبال " چه در رده مدیریت و چه مربیگری و هر آنچه به فوتبال مربوط است" سخت و طاقت فرساست و هدایت آن نیازمند حضور مردان شجاع و با دانش است. تا بتوان گلیم خود را از آب کشید. مقوله ای که در فوتبال ایران کم رنگ و ضعیف بوده و فوتبال این کشور را به چالش کشیده است. "در حقیقت برجام خواهی هواداران در این خصوص در سکوت مسئولین پنهان شده است."

انتهای پیام/

کد خبر: 1091489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =