واکسن ایرانی «رازی کوو پارس» عارضه‌ای ندارد

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس می‌گوید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن ایرانی کرونا «رازی کوو پارس» تا این لحظه عارضه و خطری نداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ سعید کلانتری گفت: تا این مرحله از مطالعه، واکسن رازی کوو پارس بسیار کم عارضه بوده است و حتی عارضه‌های موضعی که در واکسن‌های دیگر خارجی مشاهده می‌شود در این واکسن دیده نشد، به عبارتی این واکسن نسبت به واکسن‌های خارجی هم کم عارضه‌تر است.

این متخصص عفونی ادامه داد:  بی‌خطری به دو بخش، کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. تا این لحظه، بی خطری واکسن در کوتاه مدت ثابت شده به عبارتی در کوتاه مدت خطر یا عارضه ای برای داوطلبان دریافت کننده واکسن مشاهده نشده است.

کلانتری در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر دومین واکسن ایرانی کرونا، گفت: در حال حاضر پاسخ به این سوال زود است و نیاز به قدری زمان دارد تا این موضوع به درستی مشخص شود.

وی، تعداد تزریق واکسن را سه دوز اعلام کرد و گفت: دو دوز به‌شکل تزریقی و دوز سوم هم به طور استنشاقی خواهد بود.

کلانتری افزود: مرحله اول تست انسانی واکسن که شامل ۱۳۳ داوطلب است از اسفند ماه آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰ داوطلب واکسن خود را دریافت کردند.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس ادامه داد: تزریق دوم واکسن به داوطلبان این طرح مطالعاتی از دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد. یکماه بعد از تزریق دوم، داوطلبان تزریق سوم که استنشاقی است را دریافت می کنند.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

ترزیق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا است که از ۱۰ اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت مدیریت وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1091547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =