بلینکن: در زمان مناسب افغانستان را تَرک می‌کنیم!

وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو به بهانه های «فرصت کم» و «شکنندگی مذاکرات صلح»، با نقض توافق دوحه اعلام کردند که افغانستان را در زمان مقرر تَرک نمی‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجوبی(ایسکانیوز)؛ آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز سه شنبه در نشست خبری مشترکی در بروکسل پیرامون افغانستان به اظهارنظر پرداختند.

به گزارش المیادین، وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری با نادیده گرفتن توافق دوحه با طالبان و نقض عهد مجدد کشورش در توافقات دو یا چندجانبه اعلام کرد: ما و متحدانمان در زمان مناسب افغانستان را تَرک خواهیم کرد! هر گونه خروج از افغانستان، با هماهنگی متحدانمان خواهد بود.

به گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن در این خصوص ادعا کرد: شاید فرصت برای عقب نشینی از افغانستان در زمان تعیین شده (توافق ما مِی سال جاری میلادی با طالبان) اندک باشد!

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در این باره گفت: مذاکراتی در جریان است که مبنای دستیابی به صلح در افغانستان به شمار می‌رود. مذاکرات صلح افغانستان شکننده است؛ اما تنها مسیر برای رسیدن به یک راه حل پایدار سیاسی در این کشور به شمار می‌آید.

به گزارش مهر، نشست صلح افغانستان پنجشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان و هیئت‌هایی متشکل از کشورهای آمریکا، پاکستان، چین و روسیه در مسکو برگزار شد.

در این نشست همچنین نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان نیز حضور داشتند.

این در حالیست که مذاکرات بین الافغانی از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ حال آنکه تاکنون راه به جایی نبرده و خشونت‌ها نیز به واسطه عدم تمایل نیروهای بیگانه و اشغالگر برای خروج از این کشور، افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۰، شمار تلفات غیرنظامیان در درگیریهای افغانستان، ۸ هزار و ۸۲۰ نفر بود که در مقایسه با ۲۰۱۹، کاهشی ۱۵ درصدی را تجربه کرد. اما نکته نگران کننده، تغییر روند تلفات و صعودی شدن بی سابقه آن در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ است که با آغاز مذاکرات بین الافغانی مصادف شده است.

در حالی که از هفته های گذشته، بار دیگر مذاکره میان طالبان و کابل بعد از چند هفته بلاتکلیفی از سر گرفته شد؛ سازمان ملل طرفین را به آتش بس فراخواند؛ اقدامی که طالبان نظر مساعدی نسبت به پذیرش آن ندارد.

توافقنامه آمریکا و طالبان نیز در دهم اسفند سال گذشته به امضا رسید. بر اساس این سند که در دوحه امضا شد، طالبان باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کند، سطح خشونت‌ها را به شدت کاهش دهد و گفتگوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد.

آمریکا نیز در مقابل به اساس این سند تعهد داده بود که به تدریج از شمار نیروهایش در افغانستان بکاهد و تا می ۲۰۲۱ آنها را کاملاً خارج کند؛ تعهدی که تلاش‌های اخیر واشنگتن نشان می‌دهد مانند دیگر وعده‌های این کشور نقض خواهد شد.

کد خبر: 1091563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =