بازگشت به برجام؛ هدف اول دولت در ۴ ماه آینده است

رئیس‌جمهور گفت: اگر طرف مقابل به کل برجام عمل کند، ما هم به کل آن عمل خواهیم کرد، این هدف اول ما طی۴ماه آینده است و آنرا دنبال خواهیم کرد. البته بار اصلی در این زمینه روی دوش وزارت خارجه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجوبی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر موضوع تولید تاکید فرمودند و اگر بخواهیم اقتصاد و اشتغال کشور در مسیر مناسبی قرار گیرد، باید مسئله تولید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اگر میزان تولید کاهش یابد، ارزش پول ملی ما نیز کاهش می‌یابد و به همین دلیل ما باید به مسئله تولید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس‌جمهور متذکر شد: علی رغم اینکه سال ۹۹ سال بسیار سختی بود، افتتاح‌های زیادی در استان‌های مختلف انجام شد و فردا هم قرار است افتتاح‌هایی داشته باشیم.

روحانی اظهار داشت: دولت در طول ۱۷ هفته‌ای که تا پایان کار خود پیش رو دارد، یک روز را هم تعطیل نخواهد بود و ما با همه توان و از همه روزها و ساعت‌ها برای پیشرفت کشور، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و آغاز فعالیت‌هایی که برای کشور ضروری می‌دانیم، استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کرونا و تحریم دو هدف مهم ما در این ۴ ماه است، بیان کرد: ما هر روز فعالیت‌های خود را دنبال خواهیم کرد تا تحریم‌های ظالمانه از سر مردم برداشته شود و یک دقیقه را هم در این زمینه از دست نخواهیم داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما معتقد هستیم که اگر طرف مقابل یعنی کشورهای ۱+۵ تصمیم بگیرند و به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهداتشان عمل کنند، ما هم به همه تعهدات برجامی خودمان باز می‌گردیم. همانطور که چند بار مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند که اگر آنان دست از تحریم بردارند و این موضوع برای ما روشن شود، ما هم به همه تعهدات برجامی خودمان باز می‌گردیم.

علیرغم ظلم به ایران حاضریم به تعهداتمان برگردیم

وی ادامه داد: این یک نکته بسیار مهم است و ما به دنیا می‌گوئیم که علیرغم اینکه ۳ سال ظلم به ما شد، اگر آنان تعهدات خود را به صورت کامل انجام دهند، ما حاضریم به همه تعهدات خودمان بازگردیم.

روحانی گفت: فعلاً هم قصد نداریم که مسئله خسارت‌ها را مطرح کنیم که در این سه سال چقدر به ما خسارت وارد شده است و اینها مسائل بعدی است که سر جای خودش و به وقت خودش مسئولان کشور آن را دنبال خواهند کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: به نظر بنده سخنان مقام معظم رهبری بهانه را از دوش آنان برداشته است و بهانه‌ای ندارند که بگویند ما ممکن است به تعهداتمان عمل کنیم اما شما عمل نکنید. بالاترین مقام کشور ما با لحن بسیار صریحی فرمودند که اگر آنان به تعهداتشان به طور کامل و واقعی و جدی بازگردند، ما هم به همه تعهدات خود باز می‌گردیم. ایشان حتی یک مورد هم استثنا نکردند و فرمودند ما به همه تعهداتمان در صورت انجام تعهدات طرف مقابل، باز می‌گردیم.

وی افزود: اگر طرف مقابل به کل برجام عمل کند، ما هم به کل برجام عمل خواهیم کرد. این هدف اول ما طی ۴ ماه آینده است و آن را دنبال خواهیم کرد. البته بار اصلی در این زمینه روی دوش وزارت امورخارجه است اما در عین حال همه بخش‌های دولت در این زمینه باید همکاری کنند. بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارتخانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی همگی باید در این راه همکاری کنند و آماده هستند.

روحانی اظهار داشت: بنده می‌خواهم به مردم ایران قول دهم که فکر نکنند که چون ۴ ماه از فرصت دولت باقی مانده است، دولتمردان ذره‌ای از منافع ملی کوتاه نخواهند آمد و امکان ندارد در این زمینه کندتر فعالیت کنیم و همانطور که در سال ۹۲ فعالیت خود را شروع کردیم، با همان روحیه و تلاش کار خود را انجام خواهیم داد و تلاش می‌کنیم. بسیاری از پروژه‌ها را به اتمام می‌رسانیم و در زمینه برداشتن تحریم‌ها هم تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

مسافرت‌های نوروزی از حد طبیعی بیشتر است

رئیس جمهور گفت: در زمینه کرونا هم دولت همه تلاش خود را انجام خواهد داد. البته کرونا خسارت‌های بسیار زیادی بر ما وارد کرد و هنوز هم با خسارت‌های کرونا مواجه هستیم.

وی ادامه داد: میزان مسافرت مردم از نظر ما در ایام نوروز از حد طبیعی هم بیشتر است و امروز وزیر گردشگری در جلسه هیئت دولت به صراحت گزارش داد که فقط ۲۵ درصد تخت‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی ما پر شده و ۷۵ درصد در ایام عید خالی است و این مسئله نشان می‌دهد که هنوز کرونا در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: همچنین روز گذشته فرمانده راهور به بنده گفت امسال نسبت به سال ۹۸، ۱۶ درصد سفر کاهش پیدا کرده است و نشان می‌دهد که هنوز هم سفر کم است. البته ما توصیه نمی‌کنیم که مردم در شرایط کرونایی سفر کنند و هر چه سفر کمتر بروند، بهتر است و اگر مسائل بهداشتی در مسافرت‌ها رعایت نشود، باید تاوان سنگینی پرداخت کنیم و کسانی که به مسافرت رفته اند حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنند.

روحانی گفت: ما هنوز در مخمصه و مشکلات کرونا هستیم. در عین حال تمام توان خود را به کار می‌گیریم که هم واکسن خارجی و هم داخلی در شرایطی باشد که در ماه‌های آینده شرایط بهتری از امروز داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک هدف مهم دیگری هم مقام معظم رهبری برای سال جدید تاکید فرمودند که باز هم موضوع تولید است. تولید برای ما بسیار اهمیت دارد و اگر اشتغال ما قرار باشد که در مسیر درست قرار گیرد، وفور در بازار تحقق یابد و قیمت‌ها متعادل شود، باید تولید رونق گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در شرایط فعلی به اندازه کافی ارز خارجی در اختیار ما نیست و به همین دلیل گران می‌شود. عرضه و تقاضا الفبای اقتصاد است و زمانی که تقاضای چیزی زیاد است و عرضه آن کم است، گران می‌شود. زمانی هم که ارز گران می‌شود، ارزش پول ملی ما کاهش می‌یابد.

روحانی افزود: از هر نظر ما باید به مسئله تولید توجه کنیم و تولید برای ما بسیار مهم است. رهبری فرمودند که امسال هم به پشتیبانی تولید و هم به رفع موانع تولید توجه شود. ما از اولین جلسه‌ای که در روز اول فروردین برگزار کردیم، به این موضوع توجه کردیم.

وی متذکر شد: سال ۹۹ سال بسیار سختی بود و حتماً کارشناسان ابعاد این مسئله را بررسی کنند. در این سال شاهد تحریم و جنگ اقتصادی شدیدی بودیم و اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ بسیار زیاد بود و بعد از او هم هنوز تغییر محسوسی نمی‌بینیم و تغییری ایجاد نشده است. به مردم فشار زیادی در سال ۹۹ وارد شد اما افتتاح‌های زیادی در سال گذشته انجام شد.

روحانی بیان کرد: از فردا افتتاح‌های سال جدید آغاز می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. ما افتتاح‌های زیادی در حوزه‌های گوناگون داشتیم. تولید نفت و گاز افزایش پیدا کرد. احیای دریاچه ارومیه و یا خط لوله نفت از گوره به جاسک از جمله این افتتاح‌های مهم خواهد بود و در بخش سلامت هم ۱۱ هزار تخت آماده داریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در سالی که گذشت در تولید بسیار تلاش کردیم اما مردم بدانند که بسیاری از افتتاح‌های ما به سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گشایش اقتصادی یعنی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ صورت گرفت، برمی‌گردد و آثار آن را در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ می‌بینیم.

وی تاکید کرد: پس ما باز هم باید تلاش کنیم تا گشایش ایجاد شود چرا که در تولید حرف اول را سرمایه‌گذاری می‌زند و حرف دوم تکنولوژی و حرف سوم تعامل سازنده با جهان است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برای تعامل سازنده با جهان هم شرایط سیاسی و هم اقتصادی وجود دارد و برای مثال بانک‌ها باید بتوانند با هم راحت کار کنند و کسی که می‌خواهد در اینجا سرمایه‌گذاری کند، اول می‌گوید پولم را چگونه باید بیاورم یا ببرم و اگر در این زمینه انسداد وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

روحانی گفت: ما باید انسداد را از بین ببریم که بخشی از آن مربوط به تحریم است و بخش دیگر مشکلات دیگری است. برای مثال، ما لایحه‌ای داده‌ایم اما چند سال است که معطل است و باید تعیین تکلیف شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید کاری کنیم مردم احساس راحتی بیشتری کنند و خواهش من از وزارت صمت و کشاورزی این است که در این چهار ماه بگذارید که بازار ثبات داشته باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به موانع تولید هم اشاره کردند، گفت: بخشی از این موانع دست ما است و بخشی هم در دست قوای دیگر است و بخشی از موانع هم به امنیت سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد.

روحانی ادامه داد: بخشی از امنیت سرمایه‌گذاری در دست دولت و بخشی در دست نهادهای امنیتی و قوه قضائیه است. ما باید در این زمینه برای مردم امنیت ایجاد کنیم تا احساس کنند که شرایط امیدبخشی برای آینده وجود دارد. برای این کار باید وحدت خود را حفظ کنیم و از تخریب، سیاه‌نمایی و تبلیغات سو دست برداریم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای مثال ما نباید بگوییم که اگر فلان حرف را نزنیم، فلان ماهواره زودتر آن را می‌گوید. بگذارید آن‌ها دروغشان را بگویند اما این گونه برای شما مشتری درست نمی‌شود و اگر حرف حق را بزنیم، مشتری را خدا به موقع درست می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید مقدمه انتخابات ۱۴۰۰ تخریب دولت باشد، گفت: هرکس که می‌خواهد در انتخابات حاضر شود، بهتر است که بگوید می‌توانم از این دولت بهتر عمل کنم. اهلا و سهلا و اگر بهتر عمل کند، ما دستش را هم می‌بوسیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این مدت ما هم تلاش خود را خواهیم کرد اما همه باید بدانیم که برای انتخابات نباید به دنبال تخریب برویم بلکه باید به دنبال جذب و مشارکت مردم باشیم.

رئیس جمهور ضمن تبریک میلاد حضرت ولیعصر (عج)، گفت: دوشنبه هفته آینده روز عدل و امید جامعه است. همه ادیان گفته‌اند که پایان جهان عدل، نور و امیدبخش است و این فقط مخصوص شیعه نیست بلکه ما تنها با مشخصات دقیق‌تری از این موضوع صحبت می‌کنیم و امیدواریم این روز موجب نشاط و امیدواری ما باشد و ان شاءالله سال ۱۴۰۰ سال بهتری برای همه مردم باشد.

وی ادامه داد: تولید در بخش سلامت اولویت ما بوده و هنوز هم اولویت اصلی ما است. در این مدت، نرخ رشد تولید ماسک‌های تنفسی ۱۳ هزار و ۴۰۰ درصد، ماسک N۹۵ بیست و یک هزار و گان و لباس یکسره ۲۷ هزار درصد افزایشی یافته است که این رشدها معمولی نیست و یک حرکت فوق‌العاده است.

روحانی با اشاره به اینکه اولویت تولیدی دوم ما مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری مردم است، تصریح کرد: در این موضوع، همه بخش‌ها به یکدیگر متصل هستند. برای مثال در این مدت که نفت ما مشکل داشت، پتروشیمی، فولاد، مس و سایر بخش‌ها به میدان آمدند و برای تعیین ارز کمک کردند تا بتوانیم کالاهای مورد نیاز، نهاده‌های دامی و دارو را به کشور وارد کنیم.

روحانی تصریح کرد: آنچه باعث می‌شود که تولید شروع شود، تقاضا است و اگر کسی چیزی تولید کند که مشتری نداشته باشد، آدم در عقل آن طرف شک می‌کند و تقاضا اصل مهمی در تولید است.

رئیس جمهور افزود: البته تقاضا با رفاه مردم ایجاد می‌شود و اگر مردم توانایی برطرف کردن نیازهای روزمره خود را نداشته باشند و اشتغال هم وجود نداشته باشد، تقاضایی هم نخواهد بود.

دولت تمام توان خود را برای راحتی مردم به کار گرفته است

روحانی تصریح کرد: طبق آمار سازمان برنامه و بودجه، ۹۳ درصد بودجه ما با وجود جنگ اقتصادی و کرونا در سال ۹۹ تحقق پیدا کرد. همچنین بودجه در زمینه حقوق و مزایای کارکنان دولت ۴۸ درصد، در صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی ۵۴ درصد و در بخش عمرانی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: این آمارها نشان دهنده آن است که دولت تمام توان خود را به کار گرفته است تا مردم احساس راحتی کنند.، البته معنایش این نیست که وضع مردم خوب است بلکه این توان دولت بوده است. با شرایط فشار اقتصادی که ما داشتیم، کار دولت ارزشمند و قابل قبول بوده است و اگر کرونا و تحریم نبود، وضعیت بسیار فرق می‌کرد.

کد خبر: 1091616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =