همه استان‌ها صاحب کارخانه نوآوری می‌شوند

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:تا پایان دولت دوازهم و تیرماه ۱۴۰۰ همه استان‌های کشور علاوه بر داشتن پارک علم و فناوری و مراکز رشد که مشغول فعالیت هستند، صاحب کارخانه‌های نوآوری می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ اسماعیل قادری‌فر درباره ایجاد کارخانه‌های نوآوری در کشور گفت: ایجاد کارخانه‌های نوآوری در پهنه‌های صنعتی متروکه شهرها یک مفهوم جدید است که از سال ۹۵ در دستورکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت تا با بازسازی و بهسازی کارخانجات صنعتی متروکه و پهنه های صنعتی که به خاطر الزامات زیست محیطی از کلان شهرها خارج شدند و در حال حاضر بلااستفاده هستند، به کانونی برای نوآوری و خلاقیت جوانان و نخبگانمان تبدیل شوند.

قادری‌فر ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری محل حمایت از ایده‌های نو و زایش استارتاپ‌ها و کسب وکارهای نو هستند که برای میزبانی شایسته از شتاب دهنده‌های تخصصی و هدایت جوانان به سمت کسب و کارهای نوآورانه، این مفهوم جدید خلق شد.

وی یادآور شد: طبق توافقات و برنامه‌ریزی و قراردادهایی که با کمک استاندارها در سراسر کشور منعقد شده، در نهایت تا پایان دولت دوازهم و تیرماه ۱۴۰۰ همه استان‌های کشور علاوه بر داشتن پارک علم و فناوری و مراکز رشد که مشغول فعالیت هستند، صاحب کارخانه‌های نوآوری با این تعریف خواهند شد و جریان توسعه فناوری با شکل گیری اکوسیستم نوآوری در کشور با ظهور و بروز این کارخانه ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: اولین تجربه ایجاد کارخانه نوآوری در کشور در مجموعه کارخانه نوآوری آزادی در تهران است که در یک پهنه صنعتی متروکه در فضای ۲۰ هزار مترمربع و با اشتغال ۳۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان راه اندازی شد.

قادری‌فر افزود: برای توسعه این مفهوم جدید به عنوان الگو در کشور،‌ کارخانه نوآوری "های وی" نیز در شرق تهران بازسازی و ایجاد شد، این دو الگوی موفق در کشور بودند. با این تجریه بسیار خوب که کارخانه های نوآوری یک حلقه واسط قبل از پارک های علم وفناوری برای حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای نو هستند، طبق دستور رییس جمهور بنا شد در سراسر کشور و حداقل در مراکز استان های کل کشور در ۳۲ استان یک کارخانه نوآوری ایجاد و راه اندازی شوند.

وی گفت: این الگو، الگوی موفقی بود و در دستور کار قرار گرفت. بعد از تاکید رییس جمهوری بلافاصله کلان شهرهایی مثل مشهد مقدس و شیراز وارد این عرصه شدند و دو کارخانه متروکه و بزرگ کوکاکولای مشهد در نزدیکی دانشگاه فردوسی مشهد و مجموعه کارخانجات مخابراتی ایران در قلب شهر شیراز هدف قرار گرفتند و آنها نیز به عنوان دو کارخانه بزرگ نوآوری در استان‌ها و این دو کلان شهر ایجاد و راه اندازی شدند. این دو کارخانه نوآوری با هدایت استارتاپ ها و فعالیت آنها در این مجموعه ها  رسما وارد مدار نوآوری کشور شدند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ 
 

کد خبر: 1091651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =