اجرای بندهای جدید قانون جدید چک از امروز کلید خورد

همزمان با بازگشایی بانک ها از امروز ۵ فروردین در سال جدید، اجرای قانون جدید چک و صدور دسته چک های جدید آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ از امروز پنج شنبه ۵ فروردین و همزمان با بازگشایی بانک‌ها پس از ۶ روز تعطیلی، اجرای قانون جدید چک در دستور کار قرار گرفت.

به گفته آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی و سخنگوی اجرای قانون جدید چک، همه بانک‌های دولتی و خصوصی و مؤسسات اعتباری از امروز مکلف به صدور دسته چک‌های جدید هستند.

بر اساس ماده ۲۱ قانون چک، همه دسته چک‌ها باید در سامانه صیاد به ثبت برسند اما دسته چک‌های قدیم حتی اگر تاریخ آنها مربوط به سال‌های گذشته باشد، به قوت خود باقی هستند.

بنا به اعلام بانک مرکزی، سامانه صیاد مربوط به این بانک بوده و همه بانک‌ها به آن متصل هستند؛ رنگ برگه چک‌های جدید بنفش و عبارت سامانه صیاد نیز در آن درج شده است.

به گفته نادعلی زاده، تمهیدات زیرساختی برای ثبت و تأیید سریع چک در سامانه صیاد انجام شده و بانک مرکزی در زمان مناسب برای جمع آوری دسته چک‌های قدیمی فراخوان اعلام می‌کند؛ اما فعلاً اجباری برای تغییر دسته چک‌های قدیمی وجود ندارد.

مهمترین شباهت قانون چک جدید با قانون قبلی، الزام به وجود وجه در حساب صادرکننده چک در تاریخ دریافت آن است؛ اما اصلی ترین تفاوت قانون چک جدید با قبلی، الزام به درج مبلغ و تاریخ بر روی برگه چک‌های «ضمانت» است؛ در حالی که تا پیش از اجرای این قانون، برگه چک‌های «ضمانت» بدون درج تاریخ و رقم دریافت می‌شد که به گفته سخنگوی اجرای قانون جدید چک، رویه نادرستی بود.

از دیگر بخش‌های مهم قانون جدید چک این است که دریافت کننده وجه مذکور در چک یا ذی نفع چک نیز می‌بایست هنگام دریافت برگه چک، مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگه چک تطبیق دهد.

همچنین آن دسته از افرادی که قصد انتقال چک را دارند دیگر نیازی به پشت نویسی چک نداشته و باید اطلاعات هویتی ذی نفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

چگونه وارد سامانه صیاد شویم؟

بر اساس اعلام‌های قبلی بانک مرکزی، برای صدور، دریافت و انتقال چک از طریق اینترنت بانک و اپلیکیشن‌های موبایلی، کاربر باید امکان دسترسی به ابزار یادشده را از بانک مورد نظر خود درخواست کرده و سپس از طریق این برنامه‌ها، همه فرایندهای مربوط به «ثبت درخواست صدور»، «تأیید دریافت» و «انتقال» چک را در سامانه صیاد انجام دهد.

انتقال دهنده چک هم باید با ورود به سامانه اینترنتی صیاد با استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، پس از احراز هویت ذی نفع، اطلاعات هویتی انتقال شونده همراه با اطلاعات مندرج در برگه چک را هم باید به طور کامل ثبت کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1091672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =