تور گردشگری به مقصد مرگ

وزارت بهداشت در حالی تداوم تامین کیت کرونا برای بیمارستان‌های دولتی و واکسیناسیون اقشار در معرض خطر ابتلا به کرونا مانند پاکبانان را در ایام نوروز در پیش گرفته که نهادهای مختلفی مانند شهرداری و میراث فرهنگی برای خودنمایی و درآمدزایی به فکر اجرای برنامه های نوروزی خود هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران،  نوروز ۹۹ نخستین عیدی بود که مردم ایران از ترس ابتلا به ویروس کرونا خانه نشین شدند و قید سفر و عیددیدنی را زدند؛ برای هم نوشتند «چون دوستت دارم از تو دورم» یا «نوروز را در خانه بمانیم». مردم سعی کردند برای روزهای قرنطینه عیدانه خود برنامه ریزی کنند و از خانه خارج نشوند البته ناگفته نماند که رسانه ها و بیلبوردهای شهری هم سرشار از توصیه های بهداشتی و ممنوعیت سفر بود. گزارش تصویری هر خبرگزاری و رسانه ای را نگاه می کردی، چهره خسته و فرسوده کادر درمان و قبرستان و بیماران بستری در بیمارستان را در قاب تصویر نشان می داد اما امسال چه!؟  

قسم حضرت عباس را باور کنیم یا باز بودن جاده ها را؟

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ممنوعیت و جریمه نقدی برای سفرهای برون شهری به شهرهای نارنجی و قرمز را اعلام کرد اما مگر برای کسی مهم بود!؟ سعید نمکی وزیر بهداشت که دید در طول یک هفته ۳۰ درصد کادر درمان به کرونا مبتلا شدند و حتی در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان نیم ساعت هم پلک بر هم نگذاشتند به التماس افتاد و از مردم خواهش و تمنا کرد که حتی «اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید».

در حالی که بین تردد و افزایش مسافرت های درون و برون شهری با شیوع ویروس کرونا ارتباط مستقیمی وجود دارد و هم اکنون ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است اما با این همه انگار گوش کسی بدهکار نبود و مردم دوباره عزم سفر کردند، چنان که برخی جاده های کشور درگیر ترافیک سنگین شد.

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا هم در این خصوص اعلام کرد: با توجه به مسافرت برخی از هموطنان در چند روز ابتدای نوروز و نزدیک شدن به زمان پایان تعطیلات و ظرفیت مشخص جاده ها در صورت همزمانی برگشت سفرهای چند روزه اخیر در ۵شنبه و جمعه پایان این هفته احتمال ایجاد ترافیک سنگین در برخی از جاده وجود دارد و از مسافران می خواهیم زمان برگشت از سفر را مدیریت کرده و صرفا به روز پنج شنبه و جمعه پایان هفته موکول نکنند.

سفر نکنید، می میرید

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دوباره اسامی شهرهای نارنجی و قرمز را اعلام کرد اما آمار مبتلایان به حدی در شهرهای مختلف رو به افزایش است که رنگ شهرها هم هر روز عوض می شود؛ بسیاری از مردم هم به این رنگ بندی نگاه می کنند و به خیال اینکه لابد در آن شهر کرونا جانشان را تهدید نمی کنند به سمت آن شهر روانه  می شوند در حالی که باز هم سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت در قاب تلویزیون ظاهر شد و از افزایش آمار مبتلایان و فوتی های جدید کرونا خبر داد که طی ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۵۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۹۲ نفر از آنان بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر رسید و متاسفانه ۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسید.

همچنین تا کنون یک میلیون و ۵۶۹ هزار و  ۶۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. ۳۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بازهم معاونان وزارت بهداشت در اخبار شبکه های مختلف صدا و سیما حاضر شدند و نسبت به سفرهای مردم هشدار دادند و ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز فاجعه است به طوری که از ۸۳ درصد به ۵۹ درصد رسیده و نتیجه رعایت نکردن، به طور قطع افزایش بیماری و مرگ ومیر است و روند موارد ابتلا و بستری در برخی شهرها از جمله تهران، ارومیه و برخی شهرهای استان بوشهر، ایلام و اصفهان صعودی است؛ علیرضا رئیسی یکی دیگر از معاونان وزیر بهداشت هم اعلام کرد که روند بستری کرونا در آذربایجان غربی و شهر ارومیه در حال افزایش است و احتمال قرمز شدن ارومیه وجود دارد.  

مرگ، عیدی مسجدجامعی به مردم 

هریک از مسئولان وزارت بهداشت به نوعی ابراز نگرانی کردند و نسبت به افزایش آمار مبتلایان به کرونا هشدار دادند اما چه فایده وقتی هر سازمان و نهادی ساز خودش را می زند و بدون توجه به وضعیت بحرانی کنونی برنامه های به ظاهر فرهنگی را اجرا می کند!؟

علی رغم اینکه وزارت بهداشت تداوم تامین کیت کرونا برای بیمارستان‌های دولتی و واکسیناسیون اقشار آسیب پذیر و در معرض خطر ابتلا به کرونا مانند پاکبانان را در ایام نوروز در پیش گرفته اما نهادهای مختلف مانند شهرداری ها و میراث فرهنگی برای خودنمایی و کسب درآمد به فکر اجرای برنامه های نوروزی خود هستند به طوری که ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نوروز ۱۴۰۰ اقدام تور گردشگری ویژه خانواده تطهیر کنندگان بهشت زهرا و پاکبان برگزار می کند و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران ۴۰۰ نفر از خانواده‌های پاکبان و تطهیرکنندگان را در مدت چهار روز برای بازدید از مجموعه باغ گیاه شناسی، باغ وحش، مجموعه تفریحی عباس آباد و تله کابین توچال همراهی می کند.  ‌مدرسه علمیه خان در بازار و بافت تاریخی یزد بعد از نیم قرن تعطیلی دقیقا همزمان با ایام نوروز و شیوع کرونا بازگشایی و بازدید برای عموم آزاد می شود.  حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و بسیاری از اماکن مذهبی بازگشایی می شود و تعداد کثیری از مردم را در خود جای می دهد.  موزه ها در شهرهای آبی و زرد فعال است و بازدید کنندگان می توانند به با خرید بلیط در سانس های تعیین شده از موزه بازدید کنند.  

براساس این گزارش به نظر می رسد هنوز هم مدیریت یکپارچه در ایران بی معناست و دستگاه های اجرایی و نهادها حاضر نیستند برای تامین امنیت و سلامت ملی یک قدم بردارند؛ برخی از ارگان ها برای تامین منابع مالی و منافع سازمانی خود قادر به چشم پوشی از برگزاری برنامه هایشان نیستند و کسب درآمد را به سلامت مردم کشورشان ترجیح می دهند؛ شاید برای عضو شورای شهر تهران مهم نیست که مرگ و بیماری را به اعضا این تور گردشگری هدیه می کند؛ آیا نمی توان برگزاری چنین تور تفریحی و گردشگری را به زمان پسا کرونا موکول کرد؟ آیا نمی توان هزینه برگزاری این تور گردشگری را برای هدایای نقدی یا غیرنقدی دیگری صرف کرد که با جان این خانواده ها بازی نکنند؟

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1091687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =