مشکل تحقق شعارهای اقتصادی به سیاستگذاری‌های خارج از دانشگاه برمی‌گردد

دانشگاه‌ها برای تحقق شعارهای اقتصادی کوتاهی نکرده‌اند بلکه سیاستگذاری‌های خارج از دانشگاه مانع اصلی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشکل اقتصادی پررنگ‌ترین مشکل یک دهه اخیر جامعه ایران در سطح کلان و در زندگی روزمره مردم است. مشکلی که با تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در یکسال گذشته تشدید هم شده است. با وجود این شرایط چشم امید همه به دانشگاه‌هاست تا راهکاری علمی برای این بحران پیدا کنند.   

در حالی که از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود مشکلات کشور را به مسائل علمی تبدیل کنند و برای آن‌ها راهکاری صحیح پیدا کنند، اما مدیران دانشگاهی معترض‌اند که نگاه سیاستگذاران به دانشگاه درست نیست و به همین دلیل سیاستگذاری‌ها هم کارامد نیستند. حل مشکلات کشور نیازمند اعتماد به دانشگاه است. 

احمد محقر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، شعار سال را گویای وظیفه دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: در سال‌های گذشته هم برای اجرای شعارهای سال اقداماتی صورت گرفته و پس از  شناسایی مشکلات، بانک اطلاعاتی در این زمینه از سوی همه دانشگاه‌ها در همه استان‌ها از جمله در خراسان شمالی جمع آوری شده است.

رئیس دانشگاه بجنورد درباره اقدامات این دانشگاه گفت: دفتر ارتباط دانشگاه و صنعت در تابستان ۹۷ به صورت ابتکاری و خلاقانه به حدود ۱۵۰ صنعت، واحد صنفی و دستگاه‌ اجرایی مراجعه کرد و ضمن اعلام ظرفیت‌های دانشگاه، اعلام آمادگی کرد که دانشگاه می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های آموزش عالی کل استان این مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کند.

وی با اشاره به این که مشکل اصلی فرهنگ ارتباط جامعه و دانشگاه است، افزود: رویکردهای جدید، موضوع دانشگاه جامعه‌محور را مطرح می‌کنند. در این راستا برنامه‌هایی برای اجرای مفاد سند آمایش ملی آموزش عالی صورت گرفته ‌است که مدیریت استانی این آمایش سال گذشته به صورت جدی مطرح شد و بر اساس آن کل زیرنظام‌های آموزش عالی در همه حوزه‌ها، مجموعه یکپارچه‌ای را تشکیل دادند تا بتوانند همه زوایای نیازهای جامعه را پوشش دهند.

تحقق شعار سال ۱۴۰۰ نیازمند عزم و اراده دستگاه‌های اجرایی است

محقر در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم به شعار امسال برگردیم، می‌توان گفت؛ شناسایی چالش‌ها و موانع ارتباط دانشگاه و صنعت قبلا صورت گرفته و حالا عزم و اراده‌ای از طرف دستگاه‌های اجرایی و اقدام‌کننده لازم است.

رئیس دانشگاه بجنورد، قوانین را یکی از موانع ارتباط دانشگاه و صنعت دانست و گفت: مشارکت دانشگاه‌ها در رفع موانع صنعت و تولید با کمبود اعتبار پژوهشی مواجه است در حالی که رفع مشکلات بدون نگاه پژوهش‌محور و علمی عقیم خواهد بود.

وی درباره مشکلات کمبود بودجه برای استان خراسان شمالی تصریح کرد: هر دستگاه اجرایی به لحاظ قانونی موظف است یک درصد اعتبارات خود را پس از کسر فصول یک و ۶، برای امر پژوهش اختصاص دهد. این مبلغ به قدری کم است که استان‌ها به صورت ابتکاری، همه این اعتبارات را با هم جمع می‌کنند تا بتوانند یک پژوهش انجام دهند؛ اما باز هم کافی نیست.

رئیس دانشگاه بجنورد با ذکر مثالی یادآور شد: اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها در خراسان شمالی در سال‌های گذشته حدودا بین ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان بوده است و این ۵۰۰ میلیون تومان در حالی که برای یک پژوهش هم کفایت نمی‌کند، باید بین چند پژوهش توزیع شود.

محقر با بیان این که پژوهش‌های دانشگاهی در سال‌های گذشته نگاه کاربردی داشته‌اند و بلافاصله در عمل به کار گرفته شده‌اند، افزود: دانشگاه نقش مستقیم و بلاواسطه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ دارد؛ اما باید این ضرورت ایجاد شود که تبدیل مشکلات موجود به مسائل علمی نیازمند ارتباط بین دانشگاه و جامعه است و من اعلام می‌کنم که دانشگاه این آمادگی را دارد.

وی با اشاره به این که بیش از ۷۰۰ عضو هیئت علمی در حوزه های پزشکی و غیرپزشکی در خراسان شمالی وجود دارد و قاعدتا این ظرفیت، بانک ارزشمندی را برای بررسی علمی مباحث تشکیل می‌دهد، گفت: به نظر من در مسیر ارتباط دانشگاه و صنعت، کوتاهی از طرف دانشگاه نبوده است بلکه موانع در حوزه سیاستگذاری‌های خارج از دانشگاه، قانونگذاری و تخصیص بودجه‌ها و اعتبارات بوده است.

رئیس دانشگاه بجنورد در پایان اظهار کرد: مشکل دیگر این است که دانشگاه می‌تواند در جهت حل مشکلات گام بردارد؛ اما این نگاه از بیرون در مورد دانشگاه وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =