بعید است به سمت بهبود روابط با غرب حرکت کنیم

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باتوجه به راهبرد دولت بایدن در تداوم سیاست تحریم و فشار در قبال ایران و البته رویکرد اروپا در همراهی آمریکا، بعید است که به سمت بهبود روابط با آمریکا حرکت کنیم.

مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص آینده روابط میان ایران و غرب با توجه به سیاست زیاده‌خواهانه و تداوم سیاست و رویکرد تحریم و فشار علیه ایران، اظهار داشت: در موضوع سیاست گذاری دو واژه عمل و بی عملی از سوی دولت ها در قبال یک موضوع مشخص را به اصطلاح سیاستگذاری آن دولت تلقی می کنند، بنابراین چه یک دولت کنشی را در قبال حل مسئله‌ای انجام بدهد یا انجام ندهد هر کدام می‌تواند سیاست گذاری از سوی آن دولت به حساب آید.

وی گفت: مصداق این موضوع را می‌توان در رویکرد اروپایی‌ها نسبت به حل موضوع رفع تحریم‌ها از جانب آمریکا در قبال ایران شاهد بود. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در زمان آقای ترامپ با اعمال سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران عملاً چیزی دیگری از برجام باقی نماند و اروپا هم کاملا در قبال سیاست دولت ترامپ بی‌عمل بود. در نهایت از اروپا اقداماتی نمادین و مواضعی در حد گفتار را شاهد بودیم.

انتظاری با بیان این مطلب که از زمان روی کار آمدن بایدن انتظار می رفت که اروپایی ها در عمل ابتکار کار را در دست بگیرند، افزود: ما انتظار داشتیم که اروپایی ها درست مانند زمانی که تلاش می کردند تا مذاکرات به سرانجامی برسد و به همین دلیل از طرفی تلاش بر رضایت ایران و از طرف دیگر سعی بر رضایت آمریکا داشتند، در جهت احیای برجام هم تلاش کنند. 

وی ادامه داد: اما اروپایی‌ها نه تنها اقدامی در جهت احیا و حفظ برجام و همکاری های میان ایران و غرب انجام ندادند بلکه با رویکردی که اتخاذ کردند این طور به نظر می آید که آنها بدشان نمی آید که سیاست فشار و تحریم علیه ایران تداوم داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: در دوره آقای بایدن شاهد هستیم که راهبرد فشار علیه ایران ادامه دارد و اروپایی‌ها هم اقدام چندانی در جهت مخالفت با این سیاست آمریکا انجام نمی دهند.

انتظاری بیان کرد: در واقع آقای بایدن برخلاف ظاهر متفاوتش با آقای ترامپ در همان مسیر رئیس جمهور قبلی آمریکا گام بر می دارد و به نظر می رسد که هدفش کسب امتیازهای بیشتر از ایران، باز کردن مسائل منطقه ای و برخی پرونده های دیگر و البته محدود نکردن پرونده هسته‌ای به موضوع صرفاً هسته‌ای است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به راهبرد آمریکا در دولت آقای بایدن در سال ۱۴۰۰ به نظر می آید فارغ از اینکه چه دولتی و با چه رویکردی در ایران بر سر کار باشد، بعید است که به سمت بهبود رابطه با غرب حرکت کنیم چراکه در خاطره مردم و نخبگان ایران این رفتارهای نامناسب غرب می‌ماند و بسیار سخت است که در سال‌های بعد بتوان به آمریکا یا اروپا اعتماد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =