علوم انسانی و هنر در سیاستگذاری‌ها از منابع و امکانات محروم می‌شوند

سیاستگذاران، زبان صنایع سخت را بهتر از صنایع نرم درک می‌کنند و تدوین آیین‌نامه‌ها بر اساس اقتضائات صنایع سخت، سبب محرومیت صنایع خلاق از منابع و امکانات می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علوم انسانی و هنر اخیرا به پارک‌های علم و فناوری راه یافته‌اند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی و هنر در مقایسه با سایر حوزه‌ها مشکلات بیشتری دارند. مشکلاتی که در زمینه فرهنگ عمومی و سیاستگذاری‌ها وجود دارد.

سیاستگذاران از اهمیت منابع انسانی و نقش آن‌ها در صنایع خلاق غافل هستند و به همین دلیل این صنایع آسیب می‌بینند.

محمدمهدی لطفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره حوزه‌های فعالیت پارک علم و فناوری یزد، اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، علوم انسانی و هنر و صنایع خلاق حوزه‌هایی هستند که بیشتر مورد تمرکز هستند.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان این که  مرکز رشد علوم انسانی و هنر این پارک، سال ۸۵ تاسیس شده است، افزود: هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ شرکت در حوزه صنایع خلاق در پارک یزد فعال هستند.

وی با تصریح بر این که علوم انسانی و هنر در سیاستگذاری‌ها از منابع و امکانات محروم می‌شوند، گفت: این محرومیت در بخش خلاق پارک‌های علم و فناوری هم مشهود است.

فرهنگ کسب و کار در بین اهالی علوم انسانی و هنر کم‌رنگ است

لطفی، نبود فرهنگ کسب و کار در بین اهالی علوم انسانی و هنر را یکی دیگر از مشکلات حوزه خلاق دانست و ادامه داد: مسئولان مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری، زبان حوزه فناوری‌های سخت را بهتر می‌فهمند و فهم حوزه فناوری‌های نرم، دشوارتر است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با تاکید بر این که تکیه اصلی حوزه نوآوری و فناوری انسان و فکر اوست، گفت: در حوزه خلاق این تکیه دوچندان است، اما در کشور ما تکیه بر منابع انسانی در سیاستگذاری‌های مختلف مغفول مانده است و به همین دلیل صنایع خلاق آسیب می‌بینند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: خلاقیت و فکر در این حوزه ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. مثلا یک هنرمند با هزینه‌ای بسیار پایین تابلویی را خلق می‌کند که چند صد میلیون به فروش می‌رود. فاصله بین این هزینه کم تا فروش چند صد میلیونی، فکر، خلاقیت و هنر است.

لطفی با اشاره به این که ارزش فکر در صنایع خلاق هنوز در کشور ما به درستی درک نشده، افزود: با این حال، تجاری‌سازی این صنایع اتفاق خوبی است که در برخی پارک‌های کشور افتاده است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد درباره سایر حوزه‌های فعالیت پارک یزد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ما در حوزه بازی، انیمیشن صنایع دستی فعالیت می کنند. همچنین در حوزه علوم انسانی، در مشاوره مدیریت، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی زنان فعال هستند.

وی با بیان این که درآمدزایی در صنایع خلاق دیرتر اتفاق می‌افتد، گفت: این صنایع به سختی پول درمی‌آورند، اما مسیر رو به جلو است.

لطفی درباره راهکارهای پیشرفت صنایع خلاق تصریح کرد: راهکار هم در فرهنگ عمومی است و هم در سیاستگذاری. فرهنگ عمومی هنوز پذیرش لازم را ندارد و مهم تر از آن سیاستگذاران در شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها همه را به یک چشم می‌بینند در حالی که هر حوزه اقتضائات خودش را دارد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد در پایان اظهار کرد: ما در پارک یزد به این موضوع توجه کرده‌ و تلاش می‌کنیم مرکز رشد علوم انسانی و هنر را با همان آیین‌نامه‌های مرکز رشد مهندسی مدیریت نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =