«چیستی و قدرت پرسش اثربخش» منتشر شد

کتاب «چیستی و قدرت پرسش اثربخش» به قلم محمدعلی نویدی منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ کتاب چیستی و قدرت پرسش اثربخش با رویکردی فلسفی در خصوص چیستی و قدرت پرسش و پرسش‌پژوهی و پرسش‌شناسی به نگارش درآمده است. نویسنده کتاب به چیستی پرسش از حقیقت، ساخت، ساختار، رابطه پرسش و مهارت‌های حل مسائل حیات آدمی پرداخته است.

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: پرسش و پرسشگری در تولید اندیشه و دانش سهم بسزایی دارند، در طول تاریخ بشر هرجا و هرگاه تحول جدی و بنیادی رخ داده است، پای اندیشه و پرسش جدید در میان بوده است و این تولید مبنای تکمیل ساحت و ساختمان زندگانی انسانی است. حتی در میدان سیاست و مدیریت پرسش نافع و اثربخش است، چون پرسش با حساب و کتاب و برنامه و هدف و پاسخگویی نسبت دارد. (ص.۱۰)

این کتاب با یک پیشگفتار و در ۱۱ فصل کوتاه درباره پرسش‌ورزی و ارتباط آن با مقولات و مؤلفه‌های بنیادین زندگی در ۱۹۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات دانشگاهی دایره دانش وارد بازار کتاب شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

وقتی از هنر اندیشه ورزی و پرسشگری سخن می گوئیم، در واقع، از اندیشه و دانش و فن استدلال اثربخش و برهان اثر مند، صحبت می کنیم، در مقابل و در خطابه یا جدل یا مغالطه و شعر و شاعری. متأسفانه در خصوص هنر اندیشه ورزی و پرسشگری اندیشگی تفکر و تلاش بایسته صورت نگرفته است و فرهنگ عمومی و غالب تحت تأثیر منقولات و حکایات و تمثیلات و خطابه غرق شده است و عقل و عقل ورزی، اعتنا و اعتبار لازم را نیافته است، حال اینکه، بنیان و اساس زندگی انسانی بر پایه و شالوده خرد و اندیشه پی ریزی شده است. علت و دلیل این بی توجهی از آثار و نتایج و نبض امور هویداست؛ و باز مع الاسف، طبع آدمیان با تنبلی و تمثیل و تخیل و تقلید، بیش از تحقیق و تفکر و تولید و تأمل مأنوس است. یک راه نجات و خروج از این حالت تمرین مداوم اندیشه ورزی و پرسشگری است. (ص.۸۵)

محمدعلی نویدی، متولد ۱۳۴۲ پژوهشگر، نویسنده و مدرس دانشگاه دارای دکترای فلسفه غرب است. از این نویسنده پیشتر کتاب دوران کروناویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی و حکمت و هنراندیشه‌ورزی کتاب منتشر شده بود.


انتهای پیام/

کد خبر: 1091837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =