همکاری با چین منفعت برخی افراد را به خطر می‌اندازد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: به عقیده بنده این مخالفت‌ها هدفمند و هدایت شده است. در حال حاضر افرادی که منافع آنها در مذاکره با آمریکا بوده است، از مخالفان جدی این سند هستند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم‌های اقتصادی در چند سال گذشته همواره باعث شده تا ایران از نظر اقتصادی نتوانند با کشورهای دیگر تعاملات مناسبی داشته باشد. استفاده از ظرفیت بازارهای کشورهای آسیایی برای فروش محصولات ایرانی و جذب سرمایه گذاری آنها در بازارهای داخلی، می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم‌ها باشد. در این میان خبر امضا شدن سند همکاری 25 ساله نظرات موافق و مخالف بسیاری را به همراه داشت.

ایمان خنشا در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین بیان کرد: این سند حتی اگر به صورت کامل بین 2 کشور اجرایی نشود، سود حاصل از تبلیغات این همکاری برای ایران بسیار مفید و تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: امضا سند همکاری بین ایران و چین، کشورهای اروپایی را نیز ترغیب کرده تا با ایران قراردادهای مشابه و بلند مدت اقتصادی و بین‌المللی منعقد کنند. این سند همکاری برای ایران نوعی بازار گرمی در جهان ایجاد کرده  است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با تاکید بر اینکه سند همکاری ایران و چین اهرم فشار مناسبی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور است، گفت: آمریکا و غرب متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به ایران فشار اقتصادی بیاورند. 

وی ادامه داد: نظام شامل مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس، دولت و سایر افراد یا نهادهای تصمیم گیر در مرحله دوم اجرای سند همکاری ایران و چین باید منافعت کشور و ملت را در نظر بگیرند و با شناختی که بنده از مسئولان  انقلابی کشور دارم به طور قطع حافظ منافع کشور هستند.

خنشا همکاری چین با ایران را برای پیشبرد  اهداف اقتصادی کشور مفید دانست و گفت: ایران باید با گسترش روابط خود با کشورهای آسیایی و منطقه‌ای باید به غرب ثابت ‌کند که وابسته به آنها نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حواشی و هجمه‌های گسترده مخالفان علیه سند همکاری ایران و چین مطرح کرد: به عقیده بنده این مخالفت‌ها هدفمند و هدایت شده است. در حال حاضر افرادی که منافع آنها در مذاکره با آمریکا بوده است، از مخالفان جدی این سند هستند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر چین از لحاظ اقتصادی در حال سبقت گرفتن از آمریکا و سایر کشورهای اروپایی است، گفت: مخالفت با قراردادی که هنوز مفاد آن جای مذاکره و تحلیل دارد، کاملا سیاسی‌کاری است. به طور قطع ایجاد روابط با چین برای ایران مناسب‌تر از مذاکره با آمریکا خواهد بود.

خنشا در پاسخ به این پرسش که چرا دولت تمایلی به رسانه‌ای کردن بندهای سند همکاری 25 ساله ایران و چین ندارد، گفت: البته مدتی قبل برخی از بندهای این قرارداد منتشر شد و طبق قوانین، دولت نمی‌تواند و اختیار ندارد که بدون هماهنگی و اجازه مجلس شورای اسلامی سند یا  قراردادی را امضا کند. 

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی باید نظارت کامل بر اجرای  سند همکاری داشته باشد، گفت: بنده معتقدم که این سند همکاری که امضا شده در واقع نوعی پیش قرارداد یا سند اولیه بوده و در آینده جزئیات و کلیات این سند باید در مجلس تصویب شود. 

وی با بیان اینکه از عمر دولت دوازدهم مدت کوتاهی باقی مانده است، گفت: دور از ذهن است که دولت در زمان اندک باقی مانده برخلاف نظر نمایندگان مجلس و اصول نظام فعالیتی داشته باشد. 

خنشا درباره اینکه سند همکاری ایران و چین می‌تواند مشکلات حوزه اقتصادی کشور را حل کند یا خیر، گفت: این همکاری و سایر قراردادهای تجاری تسهیل کننده هستند و به تنهایی نمی‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند. باز شدن گره‌های اقتصادی تنها به دست جوانان و مدیران انقلابی باز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091842

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =