مهمترین اخبار بازار بورس یکشنبه 8 فروردین؛ خروج پول حقیقی ادامه دارد

شاخص کل بورس که در آخرین روز کاری در سال 99 خود را در کانال 1.2 میلیون واحدی تثبیت کرده بود؛ در روزهای اولیه کاری سال 1400 متعادل دنبال می‌شود اما همچنان روند خروج پول حقیقی‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شاخص کل بورس در دومین روز کاری بازار بورس در سال 1400 با کاهش 2 هزار و 704  واحدی (0.2 درصد) وارد کانال یک میلیون 306 هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم‌وزن 0.1 درصد رشد داشت. 

در بازار امروز حدود 320 میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم که نسبت به روز گذشته نزدیک به 8 برابر افزایش یافت. این موضوع نشانم از افزایش خروج پول حقیقی‌ها به بازار است. همچنین در بازار امروز 133 نماد رشد بیش از یک درصدی داشتند و 389 نماد هم بیش از یک درصد افت کردند.

در بورس نمادهای رمپنا، شستا و فولاژ بیش‌ترین اثر مثبت و نمادهای فولاد، فملی و فارس بیشترین اثر منفی را بر روند این بازار داشتند. در فرابورس هم نمادهای سمگا، بپاس و میدکو بیشترین تاثیر را در شاخص این بازار داشتند.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم امروز به عدد 4 هزار 190 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گدشته بیش از هزار میلیارد تومان کاهش را نشان می‌دهد.

امروز نماد شستا بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه بدون دامنه نوسان قیمتی باز شد. این نماد بعد از بازگشایی با اقبال سنگین حقیقی‌ها همراه و رشد نزدیک به ۸ درصدی را تجربه کرد. اتفاقی که باعث اثرگذاری ۲۸۰۰ واحدی این نماد بر شاخص کل بورس تهران شد. البته بازگشایی شستا هم نتوانست منفی امروز شاخص کل را نجات دهد.

از نکات مهم معاملات امروز شستا این است که حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند و خرید چندانی نداشتند. به طوری که خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده است. شستا امروز بعد از افزایش سرمایه ۷۸ درصدی (معادل ۶۲۰۰ میلیارد تومان) از محل سود انباشته بازگشایی شد.

با وجود رشد قیمت دلار و جهش دوباره کامودیتی‌ها در بازار جهانی و نزدیک شدن به سقف‌های قبلی،‌ امروز نمادهای بزرگ بازار اغلب در مدار منفی معاملات قرار گرفته‌اند. به طوری که شاخص صنایع شیمیایی، پالایشی و فلزی سرخ‌پوش بود. در گروه‌های بزرگ غیرکالایی هم خودروسازان بر خلاف اقبال بالایی که دیروز تجربه ‌کردند امروز متعادل و حتی منفی معامله شدند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1091850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =