تخصص به تنهایی برای فعالیت در پارک‌های علم‌وفناوری کافی نیست

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: ما فقط فارغ‌التحصیل باسواد نمی‌خواهیم، بلکه فارغ‌التحصیل با سواد و باانگیزه می‌خواهیم که بتواند کار اقتصادی را به شکل گروهی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه واسط دانشگاه و صنعت هستند. وظیفه این شرکت‌ها تبدیل پژوهش‌های دانشگاهی به محصول در صنعت و درآمدزایی است. این وظیفه از توانایی پژوهشگران دانشگاهی صرف یا صنعتگران خارج است و نیاز به افرادی دارد که علاوه بر سواد دانشگاهی، اهل کار جمعی و اقتصادی باشند.

مهران گرمه‌ای در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: آموزش‌های دانشگاه برای شاغل شدن افراد مناسب است، اما تخصص به تنهایی برای پارک کافی نیست.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: مثلا ممکن است مهندس کامپیوتر بسیار خوبی به ما مراجعه کند، اما ما مهندس کامپیوتری می‌خواهیم که نه تنها باسواد و باانگیزه باشد بلکه اصول اقتصادی راهبری یک استارت‌آپ را درک کند.

وی با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌محور هستند، افزود: دورانی که افراد به صورت منفرد کار می‌کردند، گذشته است، چه در حیطه پژوهش و چه در حیطه فناوری. شاید یک پژوهشگر بتواند به تنهایی موفق شود، اما در حیطه فناوری افراد باید شرکت تشکیل دهند و در شرکت یک دست صدا ندارد.

گرمه‌ای با تاکید بر کار گروهی در شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بنابراین ما فقط فارغ‌التحصیل باسواد نمی‌خواهیم، بلکه فارغ‌التحصیل با سواد و باانگیزه می‌خواهیم که بتواند کار جمعی بکند و این کار جمعی را هم به شکل اقتصادی انجام دهد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه‌ها مسئول آموزش کار جمعی و اقتصادی به افراد هستند، تصریح کرد: فقط دانشگاه مسئول این آموزش‌ها نیست. افراد متخصص باید در جامعه کار جمعی و اقتصادی را یاد بگیرند. جامعه باید با این فرهنگ که کار اشتراکی نکنیم، مقابله کند.

وی، پرهیز از کار گروهی را فرهنگی استعماری دانست و گفت: تهاجم فرهنگی فقط در زمینه اخلاقیات عمومی نیست، در زمینه اخلاق اقتصادی هم چنین چیزی اتفاق افتاده است و ایران در گذشته در معرض این هجمه‌ها بوده است. حتی ضرب‌المثل‌هایی در ادبیات امروز ما هستند که قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و جعلی‌اند. به همین دلیل امروز مردم و حاکمیت باید کمک کنند، این فرهنگ کنار برود و افراد حاضر باشند کار جمعی انجام دهند.

گرمه‌ای به لزوم برگزاری دوره‌های کارآفرینی خارج از دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: آموزش‌هایی علاوه بر آموزش‌های دانشگاهی لازم است مانند دوره‌های ترویجی که پارک‌ها برگزار می‌کنند یا ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌هایی که مراکز حامی کارآفرینی با محوریت وزارت تعاون یا صنایع دستی برگزار می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در پایان با بیان اینکه وزارت علوم برنامه‌های جدی دارد که آموزش‌ها را به سمت مهارت‌محوری ببرد، اظهار کرد: مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها به دنبال آماده کردن افراد برای کارآفرینی هستند و مراکز نوآوری به دنبال ورودی دادن به مراکز رشد. همچنین دانشگاه‌ها ارتباط نزدیکی با سازمان فنی‌وحرفه‌ای برقرار کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =