سند همکاری 25 ساله ایران و چین باید در مجلس بررسی شود

دبیر واحد بین‌الملل انجمن اسلامی دانشگاه تبریز گفت: سند همکاری 25 ساله ایران و چین باید در مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد کارشناسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  سیاست‌های خارجی ایران در ارتباط با غرب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چندان موفقیت آمیز نبوده، در نتیجه دولت درصدد است تا روابط خود با شرق آسیا به ویژه چین و روسیه را گسترش دهد. در این میان سند همکاری 25 ساله ایران و چین ابهاماتی برای مردم ایجاد کرده است که بیشتر آن به اطلاع‌رسانی ضعیف دولت درباره مفاد این سند برمی‌گردد.

امیر رضا بفتاق در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین بیان کرد: در حال حاضر روابط گسترده با دیگر کشورهای جهان و پیشبرد منافع مشترک اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان با دیدگاه‌های غیرمنطقی مانع از گسترش مناسبات بین کشورها شد.

وی ادامه داد: ایران نیز  برای پیشبرد منافع خود در سراسر جهان نیازمند گسترش روابط خود با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای دارای قدرت در عرصه‌های اقتصادی سیاسی و نظامی است.

دبیر واحد بین‌الملل انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با اشاره به نگرانی مردم و افکار عمومی از سند همکاری 25 ایران و چین عنوان کرد: این سند نیز می‌تواند در این راستا تعریف شود؛ اما چیزی که موجب نگرانی مردم شده «خوب یا بد بودن» این سند نیست، بلکه اساسا خارج شدن از ریل قانونی مشخص شده در قانون اساسی است.

وی  با تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی عهدنامه‌ها، مفاد نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌های  بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، گفت: در واقع موضوعاتی اینچنینی ابتدا باید در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی مطرح شود و سپس در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرند.

به گفته بفتاق، توافق نامه‌های بین المللی در صورت مغایرت نداشتن با اصل ۱۵۳ قانون اساسی در مجلس تصویب می‌شوند؛ اما در خصوص سند همکاری 25 ساله ایران و چین چنین چیزی مطلقا به چشم نمی‌خورد. حتی متولی اصلی مذاکره درباره مفاد این سند نیز مشخص نیست که بیانگر نوعی هرج و مرج در سیاست کشور است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: نگرانی اصلی درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین بیشتر از خود آن،  به کنار گذاشتن مسیر  قانونی مندرج در قانون اساسی و جایگزینی آن با روندهای  غیر قانونی برمی‌گردد.  

وی مطرح کرد: مردم خاطرات خوبی از تصمیم گیری‌های خارج از چهارچوب قانون ندارند. هنوز  جای زخم  تصمیم درباره گران شدن بنزین توسط شورای سران سه قوه ترمیم پیدا نکرده است. مردم نسبت به سندی که خارج از چهارچوب قانون اساسی منعقد شده است احساس خوبی ندارند.

بفتاق در پایان خاطرنشان کرد: سند همکاری 25 ساله ایران و چین باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و  بحث و بررسی درباره آن  توسط کارشناسان مختلف انجام شود. این کار هم مانع از سواستفاده معاندان می‌شود و هم مردم را نسبت به مفاد این سند آگاه کرده و آنها را از سودمند بودن آن مطمئن می‌سازد.  از همه مهم تر،  جمهوریت نظام را تضعیف نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =